Číslo 10 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Sedláčkovou-Oltovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Balkán jako místo karnevalu

Díla Emira Kusturici, absolventa pražské FAMU, dobře známe: Otce na služební cestě, Underground, Černou kočku, bílého kocoura. Takže víme, že jeho filmy směřují k bujaré, tragigroteskní podívané a vyprávějí příběhy, v nichž vříská balkánská dechovka a odehrávají se blázniviny. Nyní Česká televize nachystala další kolekci Kusturicových filmů. Minulý týden to byl v Americe natočený snímek Arizona Dream, v sobotu 12. března uvede ČT2 Závěť a přehlídku uzavře dokument o Maradonovi. Blíže pohleďme na Závěť (2007), protože ta se Česku úplně vyhnula – nebyla dokonce uvedena ani na žádném tuzemském festivalu. Film tak zůstal ve stínu ostatních Kusturicových děl.

Také v Závěti dostaneme řádnou porci balkánského „magického realismu“...

I tady nalezneme válčením zničený prostor: ve zpustošené vsi žije jen stařec (Aleksandar Berček) se svým dvanáctiletým vnukem Tsanem (Uroš Milovanović), pak se tu ještě mihne smyslná učitelka, která si na dosud temperamentního muže obrazně řečeno brousí zuby. Jenže stařík se navzdory své vitalitě domnívá, že se blíží jeho konec, a přiměje chlapce, aby slíbil, že naplní jeho rozhodnutí: že prodá krávu a za utržené peníze zakoupí ikonu... a že si přivede nevěstu. A protože v těchto končinách se rozhodnutí důstojných kmetů ctí, chlapec se bez odmlouvání vydává na cestu.
Také v Závěti dostaneme řádnou porci balkánského „magického realismu“, Kusturica rozvíří bujaré lidové oslavy, spřádá v horečnatém sledu tak pestré obrazy, až z nich oči přecházejí. Vždyť si vezměme třeba roztančený výjev se svatebním motivem, kdy po jedné straně vidíme muzikanty s dechovými nástroji, zatímco vedle nich pobíhají chlapi se samopaly v rukou. Kusturica neskrývá, že balkánský sud prachu stále doutná, ale jeho hrdinové zachraňují každý střípek štěstí, rozhodnuti znovu rozklenout své dávné hodnoty, obnovit kostel zosobňující víru i zajistit rozmnožení národa.
Zdravé jádro nalézá Kusturica na vesnici (a nikoli ve zhýralém, zdegenerovaném městě), zásluhou odvážného chlapce, sympatické postavičky z rodu pitoreskních hrdinů, je odvrácena i gangsterská hrozba, neboť výpomoc zabijáků obrátí hrozící tragédii v bláznivou grotesku. Neboť život je opravdu zázračný.
Jako v předchozích filmech se Kusturica také tady zdráhá svým tragikomickým hrdinům přisoudit jednoznačné charakterové vymezení, mísí v nich ušlechtilost i ničemnost. A mladičký hoch, jenž je v lecčems podobný voltairovskému Candidovi, prochází děním jako nevinný svědek, ničím nepoznamenán a nedotčen.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Šťastnou cestu!
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Rudiš roztěkaný i melancholický

  Pořiďte si  
 
  Energie Jednoho světa
  Téma