Číslo 10 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Sedláčkovou-Oltovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Rudiš roztěkaný i melancholický

Dát knize název Konec punku v Helsinkách? Dobrý tah: vyvolává otázky. Proč Helsinky, jaký punk – a konec čeho? Nová próza Jaroslava Rudiše (1972), který debutoval před osmi lety novelou Nebe pod Berlínem, sice zodpoví čtenáři postupně všechno, ale otázek nad tímhle autorovým zatím nejobsáhlejším románem (Labyrint, 2010; 268 stran) nakonec vlastně přibude.

Rudišova novinka je totiž především roztěkaná. A nejen pokud jde o hlavní hrdiny, kteří jsou – jak je pro spisovatele typické – zajatci vlastních útěků a nově otvíraných cest, na které se lačně vydávají, i když nevidí dál než na nejbližší roh. Ať jde o příhraniční Jeseník druhé poloviny osmdesátých let, kde vyrůstá sedmnáctiletá punkerka, co si píše skvěle stylizovaný deník, jehož klíčovými motivy jsou revolta na každý pád, kumpáni z mokré čtvrti, zduřelé uzliny po Černobylu plus koncert Die Toten Hosen v osmasedmdesátém roce v Plzni – anebo o současné, lehce apokalypticky vykreslené německé město (snad Berlín, snad Lipsko), kde se potácí v krizi středního věku jeden expunkový barman a pár jeho podivínských kamarádů-štamgastů, přičemž středobodem jejich světa je putyka titulního jména – Helsinky.

Jaroslav Rudiš napsal román o trablích s vlastním životemOd počátku vyprávění je zřejmé, že jedněm i druhým něco podstatného schází: jestliže mladá punkerka baží po volnosti (a v duchu svého anarchistického vyznání možná i po rovnosti a bratrství), stárnoucí expunker má už svobody po krk, je z ní vyčerpaný a život v něm tak nějak doutná, možná už zvolna, nostalgicky vyhasíná. Příběh jmenovaných Die Toten Hosen, potažmo Sex Pistols, druhé punkové party, jejíž jméno Rudiš ve své próze opakovaně vyvolává, je v tomhle směru příznačný. Dokazuje, že každá revoluce nakonec požere svoje děti, že každý protest jednou zvadne, že z každé, i té seberadikálnější alternativy se stane mainstreamový spektákl, za nímž není víc než zoufalá prázdnota. Konec punku v Helsinkách je tak románem nikoli punkovým, ale ryze existenciálním.

Ale zpět k roztěkanosti Rudišovy novinky: těkají nejen hrdinové, těká i kompozice samotného příběhu. Dějové linky, které autor rozvíjí (častokrát za využití bravurně psaných rozhovorů, jindy úsečně nahozených popisů), se v knize potkávají trochu neústrojně, občas mezi ně vpadne totálně nesourodý, rušivý prvek (Hezký lidi manifest; vlastně i vnější rámec románu, psaný kurzivou) – a závěrečné „sepnutí“ se dostaví jenom proto, že bez něj by se příběh asi definitivně rozpadl. Rudiš tím připomíná svoji kolegyni Petru Hůlovou: také ona bravurně píše „maso“ svých knih, ovšem věší je na „kostru“, která je vratká, disharmonicky poskládaná, případně vůbec neexistuje. Čili: řemeslo tu úpí pod tíhou talentu – anebo příliš benevolentního redaktora.

A ještě jedna věc se na Konci punku v Helsinkách může poměrně záhy omrzet: oblíbené motivy, které Rudiš vplétá někdy trochu stereotypně do sítí svých próz i her. A nejde jenom o berlínské filiace, potažmo česko-německé vztahy „tehdy a teď“, ale také o fantasmata, která se s notorickou pravidelností vynořují před vybranými postavami („velký černý lesklý zvíře“), o vizi paralelního, podzemního světa a jeho společenství, o ironizaci „biomatek“ a „biomimin“ a všech vykuků kšeftujících s řešením jakéhokoli problému na počkání...

Ale vzato kolem a kolem: Je to dobrá kniha. Rekviem střední generace za staré časy, za zmizelý svět mládí. Román o trablích s vlastním životem, nasáklý velmi autentickou melancholií. Vlastně nejsmutnější, „nejpomalejší“ próza, co Jaroslav Rudiš doposavad napsal. Jen je to kniha přese všechno poněkud roztěkaná…

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Šťastnou cestu!
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Rudiš roztěkaný i melancholický

  Pořiďte si  
 
  Energie Jednoho světa
  Téma