Číslo 10 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Sedláčkovou-Oltovou.


 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zábava a podívaná vítězí nad ironií

Kdo zná z tvorby anglického dramatika českého původu Toma Stopparda jen jeho původní, konstrukčně i jazykově sofistikované opusy, bude možná hrou Na flámu, nejnovější inscenací Divadla na Vinohradech, zaskočen. Dramaturg Martin Velíšek sáhl totiž po Stoppardově adaptaci Nestroyovy frašky z roku 1842 A jde se řádit. Ta ostatně sama měla o něco starší anglickou předlohu a její příběh už posloužil také jiným dramatikům – například Thorntonu Wilderovi pro Dohazovačku, jejíž  muzikálová úprava si pod názvem Hello, Dolly získala světovou slávu.

Hudrující Zangler (Pavel Rímský) a sex loudící Drožkář (Jiří Čapka) ve hře Na flámuMístem děje je Vídeň na počátku 20. století. Už v ní jezdí tramvaje, ale hokynáři si svou někdejší cechovní slávu připomínají ještě v dvojrohých kloboucích a červených fracích se zlatým krumplováním. Do podobného se navlékne i předměstský  hokynář Zangler (Pavel Rímský), a aby při setkání se svou nastávající Madam Knorrovou (Simona Postlerová) působil ještě důstojněji, obuje si holinky s ostruhami a rolničkami. Kašpar k pohledání. A interpretem vyšrafírovaný jako podezíravý, vznětlivý sršatec.

Nevím, zda bylo od hostujícího režiséra Zdeňka Černína šťastné koncipovat tuto ústřední postavu jako Hanswursta: Stoppardův křehký humor postavený na narážkách a jazykových vtipech – zdařile v překladu Šimona Dominika transponovaných do češtiny – je pod příkrovem jejího hudrování dost oslaben. Což naštěstí neplatí o dvou Zanglerových příručích, kteří se po jeho odchodu z krámu jedou do Vídně povyrazit také. Jiří Dvořák a Pavel Batěk je obdařili proměnlivou směsí úslužnosti i drzosti, naivity i mazanosti. A když se ti dva střetnou s Madam Knorrovou a její přítelkyní Fischerovou (Vendulka Křížová) a jsou jimi odvedeny do vyhlášené restaurace, kam zároveň přichází i Zangler, mohly by se tyto protikladné fazety jejich figur možná rozzářit ještě víc – kdyby se režisér ovšem nerozhodl oslnit obecenstvo tanečním vírem vídeňských valčíků.

Nová vinohradská inscenace je divácky vděčná, její výprava zdařile asociuje  zlatá léta metropole nad Dunajem, dramatikův ironizující a lehce potutelný přístup k Nestroyově frašce však evokovat neumí. Takže jen postava staré panny věčně vzpomínající na to, jak její „vysněný“ zahynul pod tramvají – v podání Jiřiny Jiráskové miniaturní herecký skvost – či epizodní role Drožkáře s freudovsky zbytnělým libidem – v brilantním  výkonu Jiřího Čapky – napovídají, jak to ten Stoppard vlastně asi myslel.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Viktor Kronbauer



  Šťastnou cestu!
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Rudiš roztěkaný i melancholický

  Pořiďte si  
 
  Energie Jednoho světa
  Téma