Číslo 10 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Klárou Sedláčkovou-Oltovou.


 

 

 


 

Pavel Kohout, ekonom

Jak na české školství

Sedím na NERVu. Právě probíhá prezentace o poklesu kvality českého školství. Hm. Když jsem byl malý, slýchával jsem do omrzení tři věty: 1) Jestli se nebudeš dobře učit, půjdeš na dva roky na vojnu. 2) Se špatnými známkami půjdeš k lopatě. 3) Podívej, tuhle školu postavil tvůj pradědeček, tuhle lávku tvůj dědeček...
Vojnu už nemáme. Možná je to chyba (nikdy bych nevěřil, že něco podobného napíšu). K lopatě nejde nikdo, jelikož máme sociální stát. Tenhle strašák už tedy na děti taky nepůsobí. A poukazovat na dílo předků také nelze, neboť budovatelé socialistických paneláků se musí za svůj odkaz spíše stydět.
Ale bylo někdy české školství skutečně dobré? Setkávám s případy, kdy akademicky vzdělaní lidé selhávají na triviálních úlohách. Jistý profesor sociologie se rozhořčoval, že většina českých zaměstnanců bere podprůměrné mzdy. Tento stav je prý asociální. Inu, aby člověk mohl obdržet nejvyšší akademickou hodnost v oboru sociologie, nutně musí mít za sebou alespoň jednu zkoušku ze základů statistiky. Ta je nástrojem pro zpracování sociologických dat a každý sociolog, tím spíše profesor, ji musí ovládat.
Dotyčný tedy musel vědět, že medián statistické veličiny, která podléhá unimodálnímu asymetrickému rozdělení pravděpodobnosti s kladnou šikmostí, je vždy menší než průměr této veličiny – což je důvod, proč většina lidí má, měla a bude mít podprůměrné příjmy bez ohledu na to, která politická strana právě vládne. Dokonce bez ohledu na to, zda je ekonomika kapitalistická, tržně sociální či komunistická.
Druhý, ještě pikantnější příklad. Český politik zdůvodňoval nižší nezaměstnanost v USA ve srovnání s EU vyšším počtem vězňů. Každý dvacátý občan Spojených států je prý ve vězení. Oněch pět procent populace má představovat rozdíl mezi nezaměstnaností na obou stranách Atlantiku. Skutečnost: statistiky uvádějí, že každý dvacátý Američan se během svého života octne alespoň na jeden den za mřížemi. Aby však ve vězení žilo pět procent ekonomicky aktivní populace, musel by každý dvacátý práceschopný Američan být uvězněn nepřetržitě od osmnácti do pětašedesáti let věku. (Vliv vězeňství na americkou míru nezaměstnanosti je v praxi zanedbatelný.) Co lze očekávat od politika, který je bezradný v kupeckých počtech?
Třetí příklad: profesor ekonomie, který nezná rozdíl mezi penzijním fondem a penzijním plánem. V televizi je za experta, jelikož je PROFESOR.
Všichni tři zmínění učenci získali vzdělání za komunistického režimu. Svým způsobem i oni jsou jeho oběťmi.



  Šťastnou cestu!
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Rudiš roztěkaný i melancholický

  Pořiďte si  
 
  Energie Jednoho světa
  Téma