Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Fanfán jako soundtrack k olejomalbě

S debutovým albem Polyorama v těchto dnech přichází mladá jazzová kapela Fanfán Tulipán. Vznikla na jaře 2009 a tvoří ji studenti Pražské konzervatoře a Vyšší odborné školy Jaroslava Ježka v Praze. Skupina, jejíž členové na sebe v minulosti upozornili ve formacích wrgha POWU Orchestra či Emperor Penguin, hraje autorskou hudbu s výrazně melodickými tématy, charakteristickým znakem je použití příčné flétny a melodiky coby sólových nástrojů. „Říkáme tomu kinder jazz,“ označuje styl Fanfána skladatelka a zpěvačka souboru Eliška Svobodová.

Loni jste zvítězili v talentové soutěži Mladí ladí jazz i v českém kole mezinárodní Jazz Prix, což vám přineslo i finanční příspěvek na natočení debutového alba. Kde jste nakonec nahrávali a jaká to byla zkušenost?
Nahrávali jsme ve studiu 3Bees a musím říct, že to byla skvělá volba. Spolupráce se zvukařem Janem Balcarem byla výbornou zkušeností, dokázal naše skladby zvukově obohatit, motivoval nás a v pravý čas vyprovokoval. Hodně jsem se díky němu naučila.

Fanfán Tulipán – v jazzové škatulce je mu těsno...Vaši autorskou tvorbu prý inspiruje poetika Julese Verna či Kamila Lhotáka. Jak tomu rozumět?
Ráda vycházím z vizuální představy, nebo z příběhu. Baví mě v myšlenkách vstupovat do obrazů a nechat se inspirovat jejich atmosférou. Jedna taková procházka obrazem Stanoviště balónů od Kamila Lhotáka mě přivedla k melodii, která se stala znělkou naší kapely. Něco jako soundtrack k olejomalbě... Tento způsob práce mě baví víc než zhudebňování textů, je tu víc prostoru pro abstrakci, pro několik možných výkladů. Stačí říci název – například Orient Express – a nechat na posluchačích, ať se svezou, kam chtějí.

V jazzové ohlávce se zjevně cítíte stísněně, z alba Polyorama je slyšet i folklor, šanson... Kam vás to vlastně hudebně táhne?
Máte pravdu, v čistě jazzové škatulce nám je skutečně těsno, vymysleli jsme proto vlastní stylové označení kinder jazz, čímž se snažíme naznačit určitou okrajovost v tomto žánru. Táhne mě to do různých hudebních světů, především však tam, kde nacházím vtip, hravost, originalitu a nejen technickou virtuozitu. Velkým vzorem je pro mě tvorba kapel Vltava, Hm…, wrgha POWU Orchestra či Noční Optika. V poslední době mě hodně zaujala rakouská skladatelka Ángela Tröndle.

V kapele hrajete na melodiku, což je něco mezi klávesami a foukací harmonikou. Jak jste se k tomuto přece jen trochu nezvyklému hudebnímu nástroji dostala a proč vás baví?
„Táhne mě to do různých hudebních světů, především však tam, kde nacházím vtip, hravost, originalitu a nejen technickou virtuozitu,“ říká Eliška SvobodováVždy jsem chtěla hrát na nástroj, který bych si mohla vzít všude s sebou. Když jsem před šesti lety objevila melodiku, bylo to pro mě úplné zjevení – konečně jsem nebyla odkázána na klavír. Díky melodice mohu hrát i skládat prakticky kdekoli. Její úhoz je navíc oproti klavíru mnohem jemnější a barva tónů se dá hodně ovlivnit dechem. V listopadu jsem si pořídila nový typ s vestavěným mikrofonem a do budoucna plánuji využití kytarových efektů. Už se na to moc těším – zvukové možnosti se tím ohromně znásobí.

Fanfán Tulipán má za sebou křest debutového alba v pražském Jazz Docku, kde si vás budou moci lidé poslechnout příště?
Srdečně zveme na pražský koncert, který proběhne v rámci hudební části tradičního festivalu Febiofest v pondělí 28. března v 19 hodin v kině CineStar na Andělu. Také se moc těšíme na červencový koncert v rámci festivalu Bohemia Jazz Fest.

Milan Šefl



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma