|
Jen to, co je slyšet
Na otázku, v čem vidí výhodu žánru rozhlasové hry oproti filmu
nebo divadlu, odpověděl Marek Epstein, že nevidí žádnou. „Tam,
kde jako autor filmu upřete oko kamery do oblak nebo jarní
přírody, kde si dovolíte krátký pohled do praskajícího ohně
nebo na zaklesnuté milence, musíte v rozhlase vymyslet něco
mnohem sofistikovanějšího. Musíte se snažit, zapotit a
vytvořit atmosféru i příběh slovy a zvuky.“
Přes
tyto své pochyby se Marek Epstein rozhodl zúčastnit projektu
Vinohradská dvanáctka a napsal původní rozhlasovou komedii s
názvem Pro nepřekonatelný odpor. Na vlnách Českého rozhlasu 3
– Vltava bude mít hra premiéru v úterý 29. března ve 21.30.
Šestatřicetiletý Epstein patří k předním českým scenáristům a
na svém kontě má i několik divadelních her a jednu prózu. Ale
o svém vstupu do uměleckého světa hovoří s naprostou věcností:
„Mě to k psaní zaneslo tak nějak samo. Když jsem dodělal
sportovní gympl, nevěděl jsem moc co dál. Přišel jsem se
podívat na den otevřených dveří na FAMU, kde v oblaku dýmu
seděl pan profesor Klein a sdělil mi, že v osmnácti stejně
nikoho neberou. Ať pár let počkám. Počkal jsem. Neúspěšně jsem
to zkusil na několik exaktně zaměřených škol a pak jsem
narazil na soukromou hereckou školu. Tu právě otevírali a
brali zřejmě každého, kdo slíbil, že zaplatí školné. Předměty
jako dějiny divadla, dramaturgie a estetika byly dobrý základ
pro můj budoucí útok na FAMU. Až na to herectví...“
Poetika vypravěče
Výčet jeho dosavadních úspěchů ale hovoří sám za sebe. Dvakrát
vyhrál Cenu Sazky, vyhlašovanou pro dosud nerealizované
scénáře, jeho scénáře skončily v dalších ročnících na druhém a
třetím místě. Dvakrát uspěl v národním kole mezinárodní
autorské soutěže Hartley Merril Prize. V roce 2002 uvedla
Česká televize inscenace Trosečníci, Iguo-Igua a Bůh ví, které
podle Epsteinových textů natočil Tomáš Krejčí. V
rumunsko-švýcarské produkci natočila režisérka Ruxandra
Zenideová podle jeho scénáře snímek Ryna (2005). Jiří Vejdělek
realizoval filmy Roming a Václav. ČT uvedla televizní snímek
BrainStorm v režii Jiřího Stracha. Epstein je také autorem
scénaře k televiznímu seriálu Poste restante a novely Ohýbač
křížů (2006). Přednáší i na Filmové akademii v Písku.
„Zajímají
mě vztahy a dramatické události viděné všedně, až jakoby
mimochodem, poetikou vypravěče. Zajímá mě člověk a hnusí se mi
dav. Můžu jenom doufat, že ty texty mají něco společného, co
ke mně dostředivě a zpětně ukazuje.“ O vztazích, a to
v přeneseném i doslovném slova smyslu, je i rozhlasová komedie
Pro nepřekonatelný odpor. Hlavními hrdiny této komedie jsou
dva přátelé třicátníci. Ani jeden z nich se nenachází zrovna
v růžové situaci. Jirkovi skomírá jeho firma na čištění
koberců a Karel, ač působí v oblasti, kde se všem ostatním
daří, tedy v účetnictví, jen těžko dává dohromady peníze na
alimenty. Jirka však dostává spásný nápad. Rozhodne se těžit
ze svých bohatých životních zkušeností: „Vztahy, Kájo! Tam
jsou dneska prachy.“ Rychle pak dá dohromady plán na úplně
nový „bussines“ – agenturu na rozchody, rozvody a rozluky.
Jeho vlastní zkušenost mu jasně říká, že většina mužů a
pravděpodobně i žen by se v té veskrze nešťastné, trapné a
často směšné situaci dala ráda zastoupit. Po počátečních
„dětských nemocech“ tohoto podnikání má agentura úspěch.
Rozejde kde koho, poptávka začíná převyšovat nabídku. Karel
přijme slečnu na výpomoc. Jenže shodou okolností je to
partnerka jejich prvního zákazníka a má svůj vlastní plán. Víc
se prozrazovat nesluší. Posluchači se mohou těšit na řadu
komických situaci, Marek Epstein prokazuje schopnost napsat
vtipné a hutné dialogy, pracovat se zkratkou a nadsázkou. Do
hlavních rolí obsadil režisér Petr Mančal Matěje Hádka,
Martina Myšičku a Petru Špalkovou.
Volnost, drzost, výzva
A co bylo pro Marka Epsteina jako pro rozhlasového debutanta
nejtěžší? „Kde nic není, ani čert nebere. Kde není zklamání,
není strach. Žádnou předešlou zkušenost s psaním pro rozhlas
nemám, takže tenhle pokus mohl dopadnout jedině fiaskem. To
dává autorovi jistou volnost až drzost. Od filmových a
televizních formátů, jakými se obyčejně zabývám, se odlišuje
prakticky absolutně. Ve filmu se prioritně řeší, co je vidět,
v rozhlase pouze to, co je slyšet. Na jednu stranu velké
omezení, na stranu druhou – výzva.
A jaký má autor scénáře chystaného filmu režiséra Davida
Ondříčka Ve stínu nejsilnější rozhlasový zážitek? „Ten, při
kterém se krásně usíná.“ Pevně věříme, že to nebude případ
komedie Pro nepřekonatelný odpor.
Martin Velíšek, slovesný dramaturg ČRo 3 – Vltava
Foto Martin Velíšek
|