Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

František Koukolík, neuropsycholog

Kant i Bentham, jak kdy

O morálním rozhodování si mnoho lidí myslí, že je do nás vložili předci, bohové, nebo Bůh. Immanuel Kant (1724–1804) považoval tato pojetí morálky za heteronomní, daná zvenčí. Sám byl zastáncem morálky autonomní, chápané jako povinnost a soubor pravidel plynoucích z apriorního rozumu vyjádřený proslulým trojčlenným kategorickým imperativem. Soudobá moc Kanta podezírala, že je ateista, a neměl to s ní jednoduché. Kantovské morální rozhodování se označuje za deontologické.
Jeremy Bentham (1748–1842) spolu s Johnem Stuartem Millem (1806–1873) měli za to, že morální je takové jednání, jehož důsledkem je dosažení štěstí pro co největší počet lidí, štěstí je přitom přítomnost slasti nebo nepřítomnost strasti. Benthamovo a Millovo morální rozhodování se označuje za utilitaristické.
Terminologicky praktické je označení kantovského deontologického morálního rozhodování jako rozhodování založeného na pravidlech. Pravidla říkají: „Tohle se smí, ono nesmí.“ Morální je člověk, jenž pravidla dodržuje. Terminologicky stejně praktické je označení utilitaristického morálního rozhodování jako rozhodování založeného na důsledcích. Důsledky tvého rozhodnutí jsou dobré, jsi tedy morální. Důsledky jsou špatné, morální nejsi. Stejná úvaha praví, že lidé, jejichž podíl na moci je malý, budou spíše hledět na důsledky činů. Nespravedlnost tedy lze odhalit. Ale co když se pravidla obrátí proti jejich zastáncům? Budou je dodržovat dál?
A tak nastoupily experimenty.
V prvním pokusu se šedesát devět vysokoškolských studentů nejprve seznámilo s dilematem středoškolačky, která se rozhodovala o běžném problému. Své staré přítelkyni slíbila, že jí s něčím pomůže. Jenže nová spolužačka ze třídy ji požádala, aby s ní ve stejnou dobu šla do divadla. Má dodržet slovo dané staré přítelkyni, nebo má být milá vůči nové spolužačce a jít s ní?
Vzápětí studenti dostali k řešení slovní skládačku, která vypadala jako křížovka. Čtvrtina slov křížovky měla vztah k vysokému podílu na moci, byla to například slova kontrola, vliv, moc, autorita. Další čtvrtina měla vztah k nízkému podílu na moci, a to byla například slova podřízený, bezmocný, závislý, podrobit. Zbylá polovina slov byla volena náhodně. Téhle manipulaci se říká podněcování. „Usnadní“ automatické nevědomé užití paměťových obsahů a lze z něho odečíst, zda student má pocit člověka, jehož mocenský podíl je vysoký, nebo naopak nízký.
Následně se studenti vrátili k dilematu. V jednom řešení část studentů četla, že středoškolačka nabídku nové spolužačky odmítla a dodržela slovo.
Ve druhém četla zbylá část studentů opak. Studenti, kteří četli o odmítnutí, byli tázáni: „Předpokládejte, že byste středoškolačce poradili, aby odmítla nabídku nové spolužačky a dodržela slib. Proč by to měla udělat – co by v tomto případě bylo nejlepším argumentem?“
Na otázku studenti odpovídali v devíti stupních: první stupeň jednoznačně tvrdil, že spolužačka potřebuje pomoci, to je utilitaristické, benthamovské řešení založené na výsledku, až po stupeň devátý pravící „slib zavazuje!“, což je deontologické, kantovské řešení založené na pravidlech.
Opačně byli tázáni studenti, kteří četli o souhlasu s nabídkou nové spolužačky.
A opět odpovídali v devíti stupních od utilitaristického „nová spolužačka potřebuje přátele, aby se necítila opuštěná“ až po kantovské „je dobrým pravidlem někoho nového přivítat a chovat se k němu přátelsky“.
Dopadlo to podle očekávání nejen v tomto pokusu, ale i ve dvou experimentech dalších, v principu stejných, jen s odlišným zadáním.
Studenti s vysokým mocenským skóre dávali přednost rozhodnutí založenému na pravidlech, studenti s nízkým mocenským skóre byli pro řešení založené na důsledcích.
Čtvrtý pokus dokázal, že studenti s vysokým mocenským pocitem přesvědčení, že je správnější rozhodování založené na pravidlech než rozhodování založené na výsledcích, jsou ovlivnitelní – a to sami sebou.
Něco jiného totiž je být třetí stranou, pozorovatelem, jako tomu bylo v uvedených experimentech, něco jiného je být přímým účastníkem a muset se se všemi důsledky rozhodnout sám. Je to podobné jako při průzkumech morálky a morálního chování. Z toho, že lidé odrecitují zásady morálního chování, vůbec neplyne, že se tak chovají.
V tomto případě se neprojevuje přesvědčení a znalost pravidel, ale osobní způsob morálního myšlení.
V pokusu pátém byli opět studenti nejprve mocensky „nabuzeni“. Pak četli morální dilema, které bylo předvedeno buď ve třetí osobě, týkalo se tedy někoho jiného, nebo v osobě druhé, týkalo se tedy pokusného jedince osobně:
„Přepokládejte, že někdo (vy sám/sama) hledáte nové bydlení poté, co s ním (s vámi) majitel domu ukončil smlouvu. Jediné, co si může dovolit (můžete dovolit) je městské bydlení, na které se však čeká tři roky. Existuje však způsob, který mu (vám) umožní seznam čekajících předběhnout.“
Dopadlo to podle opět podle očekávání.
Studenti, kteří se cítili mocní, rozhodovali na základě pravidel – jestliže šlo o někoho jiného. Jestliže se však jednalo o ně samotné, takže se pravidla obrátila proti jejich zájmům, rozhodovali se dle důsledků a bez mrknutí brvy „předběhli“.



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma