Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Petr Koudelka, spisovatel a publicista 

Radovat se jen tak

Je to pravda, že každý vidíme svět jinak? Ovšem. Potvrzují to vědci z oboru fyziky, optiky, vyšší matematiky, logiky, biologie, anatomie, a také filozofové, malíři, architekti, spisovatelé, psychologové a psychiatři. A přece je to překvapující zjištění. Jak je to možné? To, co vidíme, jsou jevy. Svět se nám nějak jeví. A každému jinak.
Vím, jak mě překvapilo, když jsem se poprvé dozvěděl, že bolest se u člověka nedá změřit. Neexistuje žádné obecné měřítko, třeba jako je metr uložený někde v Paříži. Každý má jiný práh bolestivosti a nevíme, co konkrétní člověk cítí, jak velká nebo malá je jeho bolest. Lékaři musí proto pracovat s každým individuálně a zkoumat, o jakou bolest jde. Nakonec stejně jen odhadnou, možná i podle sebe, jak silné léky mají podat.
Ve filmu Léčba šokem Alain Delon v roli autoritativního lékaře na klinice, kde omlazují boháče krví a orgány přistěhovalců, nařizuje uklidnit silně rozrušeného pacienta: „Dejte mu pět miligramů diazepamu!“ To jsem se musel zasmát. Jeden můj známý bere takovouto dávku, když si chce v klidu popovídat s manželkou. A to je skoro každý večer. V Americe vás ovšem s tímto lékem zatknou hned na letišti, protože ho považují za drogu.
Tak rozdílné jsou přístupy k bolesti, vyšinutí psychiky a obecně ke světu vůbec. Jak se nám tedy svět jeví?
Známý filmový režisér mi vyprávěl, jak začínal. Měl plno pochybností o práci u filmu, ale měl štěstí, že se potkal s legendárním Martinem Fričem. „Pojďte sem,“ vyzval ho Frič. „Podívejte se do kamery. Co tam vidíte?“ A začínající filmař poctivě odpověděl: „Je tam herec, herečka a stojí spolu u stolku s gramofonem.“ „No vidíte,“ vysmál se mu Mac Frič, „a já tam vidím bílý mercedes!“ Toto poučení si vzal ten člověk k srdci a stal se z něho brzy také slavný režisér. Vydělal si velmi rychle na bílý mercedes a pak o svém bohatém uměleckém životě dokonce napsal knihu a nazval ji Bílý mercedes.
Jestřáb letí nad krajinou a sleduje louky pod sebou. Náhle zahlédne myš, svou potravu. Má tak přizpůsobené oči, že se dokáže zaměřit na ubíhající myšku, zvětšit si obraz a přiblížit si ho optikou svého oka, zoomem. Jestřáb vynalezl zoom dávno předtím, než ho začali v Canonu montovat do fotoaparátů. Tak vidí svět jestřáb.
Pan Tůma z Českých Budějovic, čtenář Týdeníku Rozhlas, napsal do redakce dopis o tom, jak vidí svět. Skládá se prý ze dvou skupin lidí. Jedni jsou inteligentní, chytří, optimističtí a mladí, druzí jsou zlí, remcají u piva, jsou zapšklí a staří. Jako důkaz pro své tvrzení uvedl publikované fejetony. Jedny píše můj mladší kolega, druhé jsou „díla“ Petra Koudelky, to jest moje. Ještě jsem nikdy nepsal fejeton nebo jeho část o některém ze svých čtenářů. Až teď o panu Tůmovi z Českých Budějovic. Jeho vidění světa se mi nelíbí, ale má na ně právo. Jako dlouholetý novinář prohlašuji: Každý by měl poctivě říci nebo napsat, jak se mu svět jeví. Jen tak budeme moci ve světě jakžtakž žít. Je to přizpůsobené Churchillovo: Nesnáším vaše názory, ale budu vždycky bojovat za to, abyste měl právo je svobodně říkat!
Umiňuji si, že se doopravdy upřímně zamyslím nad podstatou věci: svět se skládá ze starých-zlých a mladých-příjemných lidí. Nebo ne?
Každý má možnost projevit svůj názor, říci, jak se mu jeví svět.
A teď já! V poslední době jsem po internetu dostal řadu pamfletů, kde autoři vypočítávají, o co jsme v posledních dvaceti letech přišli. A řadu dalších, kde se píše, co nás čeká. Vyšší daně, dražší chleba a benzin, vláda exekutorů. Stěžují si svobodné matky, jedna z nich to řekla v televizi panu Kocourkovi: Je to svinstvo! Vy nevíte, jak musí žít chudí lidé!
Stěžují si rodiny s dětmi, většina lidí nedosáhne na průměrný příjem. „Reformy“, které se chystají, se netýkají důchodců, ale všech.
Lidé, kteří sedí v poslaneckých lavicích a ve vládě, vidí svůj bílý mercedes. A je mezi nimi i hodně jestřábů, kteří honí svou myš a zaměřují svůj zoom na nejlepší kořist.
Své záměry nedokáží zdůvodnit, o svých cílech a vizích raději nemluví. Je symptomatické, že ti, kdo vládnou, nemají žádnou vizi, žádný lidem srozumitelný program. A ti, kdo nevládnou, bohužel taky ne.
Znám lidi, kterým se svět jeví ještě méně optimisticky. Sám se považuji za uměřený střed. Bude to tím, že záměrně zavírám oči nad miliony umírajícími hladem, nad lidmi bez pitné vody a bez přístřeší. To jsou teprve věci, pane Tůmo! Jak říkají staří(!) latiníci: Si tacuisses, philosophus mansisses. Kdybys byl mlčel, byl bys zůstal filozofem.
Nejtěžší ze všeho je přijmout fakt, že každému se svět jeví jinak. Umění na tom staví celou svou existenci. Život je peklo a peklo jsou ti druzí, píše Sartre. Básníkovi se zdál sen, že je motýl, a teď už neví, jestli je člověk, který sní, že je motýl, nebo motýl, kterému se zdá, že je člověk.
Současná věda, zejména fyzika, došla možná ještě dál. Už Planck tvrdil, že hmota vlastně neexistuje. Je to obrovské nic, ve kterém se plácají sem tam jako nepatrné mušky atomy. Máme teorii strun, kde všechno je srolované do nepatrných spirálek, a paralelní vesmíry, kterých může být nekonečné množství. To nejsou fantazie Julesů Vernů, ty zde záměrně neuvádím, ale učebnicové texty. Hypotézy se mohou potvrdit, nebo ne.
Ale to, že se svět jeví každému jinak, je hotová věc. Musíme se s tím naučit žít. Jako se naučili ti před námi a budou muset ti po nás.
Příslušníci minulých generací to uměli, jinak bychom tady nebyli. Jak to dělali? Stanovili si pravidlo podle převládajícího názoru. Protože převládající bylo po staletí náboženství, určili si úkol: chválit Boha. Od Augustina platilo: Jak má člověk přežít ve světě, kde se všechno jeví každému jinak? Co má dělat? A odpověď byla dána: Chválit Boha. Radovat se z Božího světa.
Potom, co zmizel Bůh z tohoto světa, zůstává jisté jen to, co z toho zbylo: Radovat se.
Myslím, že pan Vladimír Tůma z Českých Budějovic má pravdu. Měli bychom se radovat.
Radovat se jen tak. Tím nemůžeme nic zkazit.



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma