Číslo 16 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Eliškou Balzerovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kdo jsi bez hříchu, první hoď kamenem

Skandály se sexuálním zneužíváním dětí doléhají na (katolickou) církev jeden za druhým – a rovněž drama Pochyby (24. 4., ČT2, 21.55) se obtáčí kolem podezření, že ve farnosti oblíbený kněz nejenže skrývá homosexuální úchylku, ale navíc zneužívá jednoho ze žáků přilehlé církevní školy. John Patrick Shanley, jenž vlastní divadelní hru přepsal do filmové podoby, jejíž režie se sám ujal, se nezaměřuje na samotný fakt zneužívání, ale hlavně na složité předivo vztahů a postojů, které kolem takého podezření bobtnají. Ve vyprávění tvarově nijak objevném se vyhýbá obvyklému rozdělení kladných a záporných znamének, dění zasazuje do bouřlivých šedesátých let, do doby nedlouho po atentátu na Kennedyho a také po vyhlášení změn uvnitř katolické církve, které při prosazování narážely na rozpaky, ba odpor.

Meryl Streepová jako upjatá ředitelka církevní školy ve filmu Pochyby

Odpovídá tomu i modelace jednotlivých postav. Předpokládaný viník (Philip Seymour Hoffman) je charismatická osobnost, která do ztuhlého a odosobněného církevního systému vnáší polidštění jak svým bezprostředním chováním a tématy kázání, tak třeba sportovními aktivitami. Naopak upjatá, nepřístupná ředitelka církevní školy (Meryl Streepová), jež vystoupí s osudovým podezřením, je spjata se „starými“ pořádky, bez slitování vedena maximalistickými požadavky.

Podezíraného kněze ztělesnil Hoffman s niternou noblesou, avšak také s nepochybným stínem na duši. Vzdálil jej jakýmkoli démonizujícím či jinak karikujícím prvkům, zbavil jej rovněž jakéhokoli pokrytectví. Vtiskl mu zřetelnou bezprostřednost, s níž chce probourat dosavadní rozestup mezi věřícími a jejich pastýřem. Naproti tomu strohou ředitelku hraje Streepová jako zastánkyni konzervativních náhledů, která cokoli, co se vymyká z dosavadních zvyklostí, podezírá přinejmenším z nepatřičnosti. Vede školu tvrdou rukou, necitelná k žactvu i svým podřízeným.
Ale i tato nesmlouvavá žena, za války ovdovělá, přizná blíže neosvětlené hříchy (snad dokonce závažné), jakých se kdysi dopustila, takže její současná pozice může být i výsledkem předpokládaného pokání. Ani ona není posléze imunní vůči pochybnostem či spíše i způsobu jejich dokazování či prosazování, když se v závěru rozvzlyká – je to pláč osvobodivý, ale také stvrzující její vlastní limity, bezradnost a pochyby o sobě samé.
Ve filmu oceníme i poetickou vizualizaci jednoho knězova kázání o tom, že zabránit zlolajným tvrzením, aby se šířily, je stejně obtížné jako pochytat poletující chmýří...

Jan Jaroš, filmový publicista



  A máme po bledulích...
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Umění vycházet s mocí

  Pořiďte si  
 
  Kdo jsi bez hříchu...
  Dívejte se