Číslo 16 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Eliškou Balzerovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

A máme po bledulích…

Je tomu tak, milí čtenáři, bledule zatáhly své semeníky zase pod zem, mají vysemeněno a co budou dělat zas celý ten další rok, třeba o letních prázdninách – bůh suď. S počínajícím jarem se – těše se dobrých pár týdnů napřed – vypravuji na místo vzdálené pár kilometrů od naší chalupy, kde se podél horského potoka na pouhých několika arech rozprostírá taková malá rezervace chráněných bledulí. Cítím přitom snad jakési zadostiučinění, že bují tam, kde bujely i loni, což v dnešní době vlastně obsahuje i jistou příměs obav, budou-li bujet tam i napřesrok. Ony samy ze své vůle by tam jistě zase koncem března vyhnaly do květu, leč vědí ony, co zamýšlí král tvorstva, personifikovaný třeba nějakým developerem, projektantem dálnic či snad všemocným hejtmanem? Anebo je to tak, že je to naopak, že bledule tu budou, a my tu nebudem? Oba případy by daly za pravdu obavám z hloupých změn. Jejich hloupost často nazřete právě podle toho, že jsou iniciované shora, v intencích moci, že jde o změny voluntaristické, naoktrojované, vzešlé z pocitu něčí – navíc přečasto jen krátkodobé – moci.
Ukázalo se kupříkladu, že letní čas jest pitomost. Leč ten sám o sobě zatím snad ještě nikomu neutrhl uši, jak říká moje žena. Ukázalo se však, že pitomostí byla kupříkladu i válka o dědictví habsburské, stejně jako třeba válka ve Vietnamu, abych hezky korektně zůstal v daleké minulosti. Anebo třeba kuponová privatizace. Že to nebyla ani tak pitomost, jako naopak spíše vyčůranost? Ano, leč opět: požehnaná shůry, bez patřičné protekce by přece nešlo udělat z masy ťulpasy. To je to, co říkám! To, co přijde shůry, od zlého jest. Takových podivných determinací bychom nahledali! Třeba dálnice přes Středohoří se časem ukáže jako pitomost, kdo ví, já to vím už teď, a tamějších bledulí se nikdo neptal. Je to s nimi ostatně těžké: mluvit na mikrofon odmítají, a i kdyby sebelépe formulovaly, komu by se chtělo podchycovat jejich svědectví jaksi in situ, na jejich provlhlých stanovištích. Netýká se to ovšem jenom bledulí: kdykoli se objeví nějaký ten názor či spíše protinázor na věc od lidí „zezdola“, jakkoli této věci znalých, třeba od vědců nebo umělců (míním jimi ovšem skutečné tvůrce, kteří se skrze své dílo dokáží vyjadřovat ke stavu světa, nikoli všelijaké komerční šmíráky), vždy se na druhé straně pomyslné barikády najdou všelijací poradci, přisluhující odborníci úzkých kontextů, kteří svým mocným chlebodárcům dopomohou tuto věc všelijak relativizovat, či jak se dnes říká: smáznout, zamést, odmávnout. Rady lidí skrze poznání chytrých, citlivých a vnímavých, ke světu pozorných a za něj zodpovědných bývají dnes se srdečnou bohorovností oslyšeny, myšlenky leckdy hluboké jsou bryskně odmítnuty plytkostí floskule.
Shodou okolností měl jsem minulý týden rozečteno několik spíše oddychových knih, námětem i tématem jako obvykle zcela nesouměřitelných. Společným jmenovatelem jim bylo snad jen to, že byly napsány před více než šedesáti léty. Jmenovitě: Pražský pitaval Egona Ervína Kische, Českou zvířenu Julia Komárka a monografii Stará Praha Zdeňka Wirtha. O Kischových uměleckých reportážích se jaksi a priori předpokládá, že nestárnou, občas to však platí i pro publikaci populárněvědeckou, jaká – alespoň v Komárkově případě – nebyla podle soudu současných odborníků „v mnohých ohledech dodnes překonána“. Aktuálnost, skrytá v oněch knihách, na mne dýchla až nečekaně. Zatímco takový Kisch již počátkem třicátých let minulého století varuje před soudobým přívalem pokleslé literatury, najmě „krváků“, jež jsou dle jeho bohaté kriminalisticko-reportérské zkušenosti zejména v případě mladých čtenářů nepochybnou inspirací příštích skutečných zločinů, profesor Komárek o pouhé desetiletí později z výšin své tehdy nezpochybnitelné autority zoologa a odborníka ve vědách lesnických varuje před ničením přírody pod záminkou jejího „okrašlování“, jež napáchává více škody než holožír. Sám název knihy Wirthovy pak obsahuje i její kritické téma: Prahu mršenou tehdejšími developery, jakkoli se jim v jeho časech říkalo jinak či spíše neříkalo nijak. Změnilo se v tomto smyslu od Wirthových časů snad něco, režim nerežim? A od časů Kischových a Komárkových? Pravdou je, že krváky o poznání zkrvavěly, tvářnost civilizace takto ještě zošklivěla a naopak: příroda je doposud „okrašlována“ natolik důsledně, že se namnoze stává něčím na způsob zábavního parku postmoderní ražby.
Chceme-li nalézt výraz ducha současné doby v obsahu všelijakých petic nespokojených občanů, vyvstává nabíledni: O poznání více jich dnes nachází a nabízí řešení podstaty problému spíše v tom stav věcí neměnit než změnit. Připadá mi proto, že ani ne tak navzdory těm, kteří z výše své moci prosazují změny, ale spíše jejich vinou je paradoxně svět stále stejný, stejně vepsí. Špatná je představa naší budoucnosti bez bledulí, a to právě proto, že bledule se mohou obejít bez nás. Jde o to, že my sami se zatím, zdá se, neobejdeme bez jara...



  A máme po bledulích...
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Umění vycházet s mocí

  Pořiďte si  
 
  Kdo jsi bez hříchu...
  Dívejte se