Číslo 16 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Eliškou Balzerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Eliška Balzerová, herečka

O čem vlastně Shapira je?

Je to emočně velmi silná, náročná hra, dokonce mi po každé zkoušce vždycky chvíli trvalo, než jsem znovu nabrala sílu. Je v ní něco zvláštního, jak pro herce, tak pro diváka. Ale je nesmírně těžké definovat, o čem vypráví. O zradě? O bezmezné lásce? O morálních normách? Je to vlastně rekapitulace jednoho lidského života. Hrdinka, která zapřela víru svých otců, se k ní teď vrací. Ale vše, celý příběh včetně dialogu s jejím vlastním otcem, se odehrává pouze v její hlavě, v myšlenkách, vrací se znovu k životním křižovatkám, k mezníkům. Jde o morální konflikt.

Touto hrou poměrně vybočujete z repertoáru Fidlovačky. Nebáli jste se toho trochu?

Fidlovačka byla kdysi hudebním divadlem, spojeným repertoárově s Divadlem v Karlíně. Když jsme ji otevírali, chtěli jsme lidem, kteří sem kdysi chodívali, zachovat určitou kontinuitu. Ale teď hrajeme třináctou sezonu a někam jsme se chtěli posunout. Přejeme si, aby k nám diváci nechodili jen za zábavou, ale aby je náš repertoár dovedl i k určitému zamyšlení. Aby si kladli otázku – Co vedlo toho člověka k této reakci, proč se zachoval takhle, proč zradil? Proč miloval? Chceme je přivést do trochu jiných poloh či sfér. Lidé se potřebují bavit, ulevit si, ale na druhou stranu – pláč je stejně důležitý jako smích. Stejně očistný. Je dobré si to uvědomit. Ačkoliv si to mnoho lidí nemyslí, úloha divadla je nesmírně důležitá, mnohem důležitější než dřív, protože v naší společnosti máme s morálkou velký problém. Ve všech oblastech, kam se jen podíváte, ať už jde o chování řidičů na silnicích, nebo o politiku, lidé jsou k sobě velmi hrubí a úloha divadla je, aby člověk pochopil, že toto není norma, že to není správné. Ve hře Shapira si hrdinka na konci života uvědomuje, že vedle sebe měla po celý život sluhu, kterého brala jako inventář, kus nábytku. Přines, udělej. Proto se ho na konci dotýká a omlouvá se, aby dala najevo, že jí to je líto, že každá bytost potřebuje cítit lásku, respekt – pak je člověk ochoten pro druhého udělat cokoliv.

Posláním divadelní hry je někam diváka přivést, něčím novým ho obohatit. Co přinesla vám, interpretce těch myšlenek?

Mně osobně ta hra přivedla k přesvědčení, že všechno, co v životě uděláme, ať už je to dobré či zlé, se nám jednou zúročí. A jak je nesmírně důležité zachovat si dobré jméno a nikoho nezklamat, protože to se dá jen těžko napravit. Přivedla mě k zamyšlení nad vlastním životem; snad jsem nikdy neprovedla žádnou lumpárnu, za kterou bych se musela stydět před svými dětmi, a až budu jednou účtovat se svým životem, bude to s čistým štítem.

A co vám přinesla jako herečce?

Jsou hry, které se nejde jen naučit a dobře zahrát. Některé si musíte na jevišti odžít. Dotknout se svých vlastních niterných bolestí, malých traumátek, která si v sobě neseme od dětství. Někdy je to dotýkání velmi bolestné, ale bez tohoto vlastního vnitřního ohlédnutí by to nešlo. Když dojdete až na samé dno svých vlastních bolestí, přichází katarze, očista a s ní i radost z toho očištění.

Divadlo na Fidlovačce má za sebou roky šťastné i horší. Mnoho lidí říká, že do velkých projektů šli jen díky odvaze neznalého. Je to i případ váš a Tomáše Töpfera, s nímž jste divadlo zvedala z trosek?

Ptáte se mě po třinácti letech. Doba po revoluci přinesla velký entuziasmus, toužili jsme něco udělat, něco, co by nás naplňovalo, co bychom dělali s větším nasazením. Přáli jsme si a toužili jsme obrodit divadlo, ale také jsme chtěli obrodit sami sebe. Nezastírám ale, že byly i sezony, kdy jsme chtěli skončit. Bylo to strašně těžké, protože neexistovala pořádná legislativa. Založili jsme třeba Nadaci Fidlovačka, protože jsme na divadlo vybírali a lidé museli vědět, že se ty peníze nijak nezneužijí. Nadace nám přišla jako dobrá volba, čistá hra. Jenže i nadace se tenkrát začaly tunelovat! Báli jsme se, aby stín nepadl i na tu naši, a jen proto jsme jí dali svá jména a tváře.

Nebáli jste se toho?

To nebylo z nějaké ješitnosti pánů herců, ale proto, abychom mohli říct: „To jsme my dva a dáváme své jméno všanc.“ Museli jsme založit společnost s ručením omezeným, ale vzápětí jsme se dozvěděli, že kvůli žádostem o grant musíme mít statut obecně prospěšné společnosti. Nikdo nic pořádně nevěděl a my se v tom plácali. Ani teď to není jednoduché, protože zvýšení daně z přidané hodnoty, o níž se jedná, bude mít zlý dopad na kulturu. Divadlo, to nejsou jen platy herců, jsou to výprava, kulisy, kostýmy, autorská práva... Kolik jen stojí, když se divadlo večer celé rozsvítí. Říkám, že jedeme už třináctou sezonu, ale někdy mi připadá, že spíš klopýtáme a financujeme ze svého. A nejde jen o nás a o diváky. Je tu i spousta mladých herců, kterým nedokážeme dát žádný výhled do budoucnosti. Je to špatné, protože právě mladí lidé tu dostávají hodně hereckých šancí. A nejen u nás, ale i na naší malé scéně Komorní Fidlovačka. Tohle všechno se může smést. Politici by měli vědět, že nejen chlebem živ je člověk.

Staráte se o nastupující generaci herců. Vy sama jste měla štěstí na zkušené kolegy?

Po škole jsem byla v angažmá v Českých Budějovicích a hned první sezonu jsem dostala nabídku k hostování v Národním divadle. Směla jsem stát po boku Dany Medřické, Luďka Munzara a dalších skvělých herců. Pro holku po škole to byla jedinečná zkušenost. Nemyslete si, nic mi nedali zadarmo. Vzpomínám si, jak jsem se jednou o pauze odvážila podívat do novin a pan Vejražka jen tak lehce nadzvedl obočí a řekl: „To už všechno umíte, že si tu čtete?“ Nikdy víc už jsem si nic takového nedovolila. A také proč. Vždyť třeba pozorovat paní Danu Medřickou, to byla nádhera, ona jen tak přejela dlaní opěradlo židle... a v tom gestu bylo všechno. V těch rukou měla drama. Doslova jimi udávala tóninu. Jestli bude scéna mollová, nebo durová. Jestli přijde drama, nebo úsměv. Koukala jsem na ni a říkala si, tohle bych také chtěla jednou umět...

Jana Švecová, publicistka

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. dubna.



  A máme po bledulích...
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Umění vycházet s mocí

  Pořiďte si  
 
  Kdo jsi bez hříchu...
  Dívejte se