|
Pašije i Stabat mater
Rok německého jazyka na stanici Vltava je pro její
hudební vysílání dobrou příležitostí připomenout, že
z křesťanského hlediska jsou Velikonoce nejdůležitějšími
svátky celého roku. Týkají se totiž podstaty víry, toho
hlavního v evangeliu. Symbolem Velikonoc je kříž a jejich
poselstvím na základě biblického svědectví bolest a smutek nad
Ježíšovým ukřižováním, ale také radost a naděje spojená s jeho
vzkříšením – tedy rozjímání nad významem jeho smrti.
Ve velikonočním týdnu tak vcelku výjimečně zazní letos na
Vltavě oboje nejslavnější Bachovy pašije – na Zelený čtvrtek
(21. dubna) ty, jejichž textovým základem je Janovo
evangelium, a na Velký pátek (22. dubna) ty, které zhudebňují
Ježíšův příběh v podobě podle evangelisty Matouše. Jde o
nejtypičtější hudební plod německého protestantismu. První
z rozměrných duchovních kompozic Vltava uvede v současné
nahrávce z Amsterdamu, druhou na starším snímku zpřítomňujícím
charakteristický zvuk chlapeckých sborů, k prostředí luterské
církve po staletí až dodnes neoddělitelně patřící. Těmi
nejslavnějšími jsou Thomanerchor z Lipska a Kreuzchor
z Drážďan – a existuje vzácná gramofonová deska, kde zpívají
v pašijích spolu.
Na Bílou sobotu (23. dubna) bude znít naopak hudba katolického
kulturního okruhu. Vltava se chystá během dne postupně zařadit
několikeré zpracování latinského textu Stabat mater,
středověké básně o Matce Boží Marii, stojící v bolesti pod
křížem. Text zhudebnili během staletí nesčetní skladatelé.
Vltavský výběr vyvrcholí zpracováním z pera Antonína Dvořáka,
tím nejniternějším ze všech.
Také hudební oslavu vzkříšení najdeme zachycenu v řadě
kompozic. Jednou z nich je oratorium Kristus Franze Liszta,
které se vysílá 24. dubna večer. A nakonec by měli posluchači
Vltavy letos na Velikonoce dostat i Händelova Mesiáše. Zazní
na Velikonoční pondělí (25. dubna) z Ostravy v nahrávce
Václava Lukse.
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava
|