|
Jak vzniká dobrá rozhlasová hra?
Na otázku z titulku tohoto článku existuje jednoduchá odpověď.
Někdo ji napíše. Někdo ji natočí. A pak se odvysílá. A je to.
Ale co to vlastně je, ta rozhlasová hra? Čím se liší od
divadelní hry? Od televizní inscenace? Od filmu? Jak vzniká
dobrá rozhlasová hra? Nevím, protože kdybych to věděl a měl na
to recept jak na bábovku, tak jsem podepsán pod samými dobrými
rozhlasovými hrami. A nejen já.
Ale vydejme se za tajemstvím rozhlasové hry a třeba objevíme,
co to ta „dobrá rozhlasová hra“ vlastně je.
Pamatuji
doby, kdy se texty zadávaly autorům na základě takzvané
společenské objednávky. Oficiálně to znělo takto: „Vážený
soudruhu, Československý rozhlas vypisuje soutěž na hru ze
současnosti, která by zobrazovala dění v dnešní socialistické
společnosti s důrazem na...“ Prakticky to znělo tak, že
dramaturg řekl známému autorovi: „Hele, napiš něco, co by bylo
přijatelný. Rozumíš? Ne moc kritický, ale trochu ano, a
opatrně!“ (Konflikt hry té doby spočíval zásadně ve střetu
dobra s ještě lepším „dobrem“.) Nesmělo se psát pozitivně o
tzv. protisocialistických myšlenkách, nesmělo se psát o
chybách v řízení společnosti, kritický mohl být autor odzdola
až k náměstkům ředitelů, k řediteli již ne, nesmělo se psát o
bezvýchodných psychologických situacích hrdinů, protože
hrdina té doby zásadně nebyl v bezvýchodné situaci, protože mu
vždy někdo pomohl, když ne člověk, pak socialistická
společnost, a pokud by si nechtěl dát pomoci, pak se zjistilo,
že byl již nakažen kapitalistickým defétismem a za pomoc
nestojí.
Trocha historie
Asi bychom mohli hodně vzpomínat na zoufalý boj autora
s cenzurou – pardon, ta už byla zrušena v „sladkých
šedesátých“ letech a byla nahrazena autocenzurou, což bylo
horší, protože člověk už dopředu věděl, co může, co nemůže a
co nesmí. Přesto vznikla řada her, které se dají vysílat i
dnes. Pravda, byly to většinou paralely z historie,
z literatury, kde autor umně skryl myšlenky, které pak byly
následně dešifrovány a rezonovaly s vnímáním posluchače. Byla
to vlastně krásná doba: autor naznačil a všichni hned věděli,
„vo co de“. V divadlech potlesk na otevřené scéně, v rozhlase
pocit, že lidé vědí, co chtěl autor říci. A čemu já trochu
pomohl.
Proč tahle historická odbočka? Snad proto, že po sametové
revoluci, už bez cenzury a autocenzury, jako by autoři neměli
o čem psát. Ovšem s výjimkou těch, kteří se hlava nehlava
snažili nemilosrdně řezat do „bolševika“, protože se to už
mohlo a někteří si tak rovnali pošramocené svědomí. A to platí
dodneška. Pak tu byla i snaha oživit ona šedesátá léta, vrátit
se k tomu nejlepšímu z těch dob. Bohužel si mnozí neuvědomili,
že se svět pohnul dál a křísit socialismus s lidskou tváří a
poetiku té doby je anachronismus. Stálo nás to další nejméně
desetileté zpoždění za vývojem rozhlasové hry v Evropě.
Opravdu
není o čem?
Jak to, že není o čem psát? Cožpak je tenhle svět bez
problémů, neklade naléhavé otázky? Nebo je to tím, že honoráře
zůstaly srovnatelné či nižší než dřív, takže psát pro rozhlas
je už jen hobby těch, kteří si to mohou dovolit, anebo těch,
kteří se nemohou prosadit jinde? Nebo tím, že rozhlas tak
zastaral, že pro mnohé není tím správným médiem, kde je možné
se zviditelnit a oslovit veřejnost? To jsou zapeklité otázky,
ale přesto si myslím, že rozhlasová hra má jednu nádhernou
vlastnost: může a (měla by si) hrát s posluchačovou fantazií!
Říká se, že rozhlas působí na oči. Paradox? Ne. Když je hra
dobrá, pak by si měl posluchač svobodně představovat, co, kdo,
kde a jak se děje. Před vnitřním zrakem by mohl vidět situaci,
kterou slyší, tak, jak si ji představuje ve své fantazii. Není
to nádherné, pokud je to možné? A je to možné? A není to
obrovská šance? V divadle, ve filmu, v televizi divák vidí
hotovou představu režiséra, výtvarníka, kameramana, třeba i
geniální. Rádio dává posluchači možnost vytvářet si představu
vlastní – a lidská fantazie je bezbřehá v nekonečném množství
osobních a osobitých variací vidění světa. Předpokládá to
však, že autor má myšlenku a chce něco říct, chce převrátit
svět, vysmát se komukoli… To je nesmírně těžké. Tahle Popelka
či Růženka dramatického umění stále čeká na své prince, kteří
by ji chtěli vysvobodit a probudit. Závěr? Chce to dobrou hru
či vynikající dramatizaci, velkou myšlenku či jen drobný
pravdivý dotek se skutečností. A to je problém. Ale možné to
je.
Rozhlasový Avatar
Zkusme se podívat hodně daleko do historie rozhlasu. Jednou
z nejlepších ukázek toho, jak se sešla dobrá myšlenka s dobrým
textem, je ztvárnění Čapkovy Války s Mloky. Že je to hodně
„fousaté“ a staré? Ano, ale signifikantní. Režisér Jiří
Horčička a dramaturgie rozhlasových her té doby vytvořili
sci-fi takové úrovně, že miliardový Avatar je prvním zdařilým
3D pokusem o vytvoření fantaskní reality, který se přiblížil
tomu, co pan režisér Horčička vytvořil pomocí obyčejného
magnetofonového pásku. Jak by asi vypadali před zhruba půl
stoletím Čapkovi Mloci na filmovém pásu? Bezpochyby molitanově
zeleně směšně a divák by jim neuvěřil, že chtějí zničit svět,
protože potřebují životní prostor. A za jaké finanční podpory
bychom byli přímými svědky zatopení velkoměst a globální
pohromy kontinentů? Jenže v rádiu? Dodnes „vidím“ ony směšně
žvatlající Mloky a s hrůzou si uvědomuji, že by to mohla být
reálná pravda. A to je přesně ta vize, o kterou usiloval autor
a režisér ji naplnil. V rádiu. Zkrátka dobrý text může být
předpokladem pro dobrou rozhlasovou hru. Měl by však mít
v sobě onen výše zmíněný prostor pro posluchačovu fantazii.
Mikrofon je strašná věc
Předpokládejme, že máme text a chceme ho natočit. Je ho
potřeba přečíst. Ono je ovšem přečíst a přečíst. Nejde jen o
písmenka, příběh a myšlenku, ale o to, jak. Jak na to.
Nejlepší texty jsou takové, kde otázka, jak hru natočit, se
vynoří sama.
Přiznám se, že i když je mi notně přes šedesát, jdu na první
setkání s herci ve studiu vždy s trémou. Říkám si – přečetl
jsem to správně, nebo ne? Navenek se člověk tváří sebejistě,
ale okamžik pravdy nastává, když herec přečte či zahraje text
před mikrofonem. Mikrofon je strašná věc. Mikrofon prozradí
každou neupřímnost a faleš. Je to v herci? Je to v textu? Tak
ještě jednou... Režisér by měl nejen vědět, jak hra skončí,
ale také, jak bude hra ve výsledku znít. A nejde jen o to, zda
se hra odehrává v exteriéru, nebo v interiéru. Může se
odehrávat i uvnitř naší hlavy, nebo se k nám děj dostává
zprostředkovaně. A jaká hudba pod tím bude znít? Nebude se to
s hudbou hádat? Má být silná, rychlá, tichá, hlasitá, dobová
či stylizovaná? Orchestr, nebo sólo nástroj? Moderní? Kdo ji
napíše? A už nevím, jak se jmenuji, jestli je to pravda, či
lež. A hlavně, člověk to nemá najednou a pohromadě. Začíná jen
s čistým slovem a to ostatní přijde až potom. Jak to dopadne?
Už vidím, jak se mí kolegové ironicky usmívají: ten toho
nadělá, vždyť je to normální, proč o tom povídat... Ano, je to
normální, ale stále nevíme, jestli to bude dobrá rozhlasová
hra, protože každý následující krok v sobě nese nebezpečí
kompromisu, a tudíž neslavného konce. Kompromis, režisérova
smrt.
Zásadní
je obsazení
Obsazení hry je mnohdy zásadní věc. Říká se, že kdo dobře
obsadí, má skoro hotovo. Nevěřte. Jak vím, že jsem obsadil
dobře? Zjistím, že chci-li herce A, B a C, a to tak, že herec
C a A mají společné dialogy, herec B je optimální protipól
herce C, vlastně se s ním ve hře nepotká, ale charakterově si
sedí, pak zjistím, že herec A nemůže ve všech dnech, kdy může
herec C, a herec B zase může jen ve dnech, kdy může také herec
C, kteří se vlastně ve hře nepotkají. Tehdy začíná jít do
tuhého. A nastupují zázračné spolupracovnice produkce, které
jsou schopny zařídit úplně vše. Přesvědčí herce A, aby přišel
alespoň na část frekvence s hercem B a C, protože A má dialog
s oběma, i když herci B a C se vlastně nepotkají. Točí se ten
den strana 13–15 textu, potom strana 23 a 27, pak se udělá
monolog s hercem B, který je reakcí na monolog herce C na
straně 3 (s kterým se nepotkají), ale protože B nemůže počkat,
až C řekne svůj monolog, tak ho řekne jako první. Potom volají
z divadla, že je změna a že herec A musí odejít dřív. Režisér
se hroutí. Do toho zavolá RoPák (režisér ozvučení), který
oznámí, že nesehnal muflona v říji a že se doslechl, že
hudebník, který má nahrávat scénickou hudbu, si zlomil ruku,
ale není si jist. Takhle bychom mohli psát hodiny a hodiny. Ne
vždy jde vše špatně, ale jen výjimečně jde vše skoro dobře.
Jak tedy?
Stále jsem se ovšem nedobral odpovědi: Jak vzniká dobrá
rozhlasová hra?
Někdy v průběhu devadesátých let jsem to konečně pochopil,
když jsem natáčel rozhlasovou verzi textu Woody Allena.
S dramaturgií a produkcí jsme poměrně složitě dávali dohromady
alespoň trochu ideální obsazení, sháněli zajímavou a pro
Allena tak typickou hudební atmosféru, která by byla výraznou
součástí výsledného tvaru, snažili se vymyslet, jak udělat
zvukově zajímavé prostředí, které by evokovalo autorův
groteskní pohled na svět, upravovali i text a kladli si
spoustu nezodpověditelných otázek typu o čem to je, proč to
chceme dělat, jak to chceme dělat... Po měsíční přípravě
následoval týden natáčení s herci, týden na střih a „čištění
textu“, pak natáčení zvuků, hudby a ozvučování textu, potom
konečně „míchačka“ – a nakonec jsme po dvou měsících práce
výsledek pustili do vysílání. A hle, měli jsme štěstí! V tisku
se dokonce objevila i kritika, spíš recenze, od nejmenované
odbornice na kulturu a rozhlas. „Jak se dělá rozhlasová hra?“
psala. „Vezměte slušný text, pozvěte dobré herce, zahrajte
trochu příjemné hudby a výsledkem je dobrá rozhlasová hra.“
Asi necituji úplně přesně, ale obsah sedí. Dokonce jsem si tu
recenzi schoval, abych věděl, jak na to. Jenže jsem ji schoval
tak důkladně, že ji už nemohu nalézt, takže zase nic nevím. A
to už raději ani nepíšu, kam se dostala dobrá rozhlasová hra
v Evropě. Ale dali jsme se do běhu a snad těch dvacet třicet
let dohoníme brzy.
Ivan Chrz, režisér |