Číslo 19 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.




 

 

 

 

 

 

 


 

Performer, fotograf a videoartista Michal Pěchouček vystavuje do 6. června své dílo v obou patrech pražského Domu U kamenného zvonuDvojí tvářnost Michala Pěchoučka

Jeden z nejvýraznějších výtvarných tvůrců a experimentátorů mladší generace, držitel ceny Jindřicha Chalupeckého, performer, fotograf a videoartista Michal Pěchouček (1973), vystavuje do 6. června své dílo v obou patrech pražského Domu U kamenného zvonu. Výstava, nazvaná Hodiny v umění, je koncipována dosti kontradikčním způsobem, jakoby v rozpětí mezi dvěma formovými póly. Zatímco prvá část, či „tvářnost výstavy“, instalovaná v gotickém patře budovy, je determinována Pěchoučkovou fascinací technickými, formálními a zobrazovacími prostředky filmového a fotografického média, tu druhou, v patře renesančním, vytváří cyklus „prošívaných“ obrazů s názvem Time for Bed. Instalace se tak stává poněkud dialektickým dialogem mezi dvěma odlišnými výtvarnými médii, vytváří svého druhu příběh, jehož je zároveň autorskou reflexí až dezinterpretací. Odlišnost autorského pojetí obou výstavních pater je zároveň časovým vyjádřením dvou „hodin v umění“, ve filmu i v závěsném obraze.

Výrazem oné „filmové části“ je tematizovaná práce s filmogramy, vytvářenými z kontaktních fotografií a inverzních fotografických filmů.  Pro upřesnění: Pěchouček chápe filmogram exaktně coby minimální viditelnou jednotku filmu, políčko na filmovém pásu. Výrazově kontradikční, „obrazovou“ část pak určuje zdánlivě tradiční pojetí formátů závěsných obrazů, ve skutečnosti však asambláží v podobě textilních reliéfů. Ty jsou strojově vyšity podle fotografických předloh, včetně začlenění detailů z látek lůžkovin, pyžam a nočních košilek na způsob ready made. Výsledek se jeví být projevem psychologicky podmíněného, myšlenkově odvážného, zároveň racionálního i senzuálního přístupu, objevného v tématu a přitom v jistém smyslu navazujícího na starší modernistické experimenty.

Snad lze říci, že zatímco filmařsko-fotografickou částí výstavy Pěchouček skrze surogát tradičního filmového pásu kontempluje, zaobíraje se jím povýtce minimalisticky ve vztazích seriálnosti a maximálního oproštění motivu, ve druhé části se prostřednictvím posloupnosti obrazových výjevů spících, souložících či ke spánku se ukládajících figur vyrovnává s tématem hlubiny bezpečí či naopak sexuální excitace, jež ono „postelové téma“ přináší. Míním, že ve skutečnosti jsou ony dvě části sobě navzájem výrazově bližší a významově propojenější, než se na prvý pohled zdá. V obou jde totiž o ohledávání možností či o pokus maximálního vzdalování se základním charakteristikám média, ať je to film a fotografie na jedné straně či závěsný obraz na straně druhé.

Celá výstava pak má svou – do jisté míry zcizující – pointu. Satirou sui generis sociálně výlučného světa vernisáží a vůbec současného výtvarného „cvrkotu“ se jeví být loutkový film Pavla Švece, v němž se ocitáme na fiktivní vernisáži právě oněch Pěchoučkových „prošívaných obrazů“, přičemž jedna z loutek odkazuje právě k autorovi samému…

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  Basilisco
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Dvojí tvářnost Michala Pěchoučka

  Navštivte  
 
  Múza proti nám nic nemá
  Téma