Číslo 19 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



 

Jiří Bělohlávek, dirigent

Kde se zrodila myšlenka svěřit provedení zahajovacího koncertu letošního Pražského jara právě Symfonickému orchestru Pražské konzervatoře?

Jak už se to někdy stává, myšlenka svěřit provedení zahajovacího koncertu festivalu Pražské jaro Symfonickému orchestru Pražské konzervatoře vznikla jaksi náhodou při přátelském rozjímání s ředitelem festivalu Romanem Bělorem, zprvu jako pouhý bonmot při úvahách, jakým způsobem by mohlo Pražské jaro přispět k oslavám slavného výročí ještě slavnějšího hudebního učiliště. Úsměvný nápad ale zapustil kořínek, a když se mi o tom pan Bělor vyprávěl a zeptal se, zda bych měl chuť něco takového zaštítit svým jménem a já jsem spontánně souhlasil, začal celý projekt dostávat realistické rysy.

Jedním z předpokladů úspěšného završení této myšlenky jistě byl pečlivý plán příprav. Jaká byla vaše přání stran celého tohoto procesu?

Vyslovil jsem podmínku, že by vlastní zkouškové přípravě před koncerty musela předcházet alespoň pětidenní intenzivní pracovní perioda v dostatečném předstihu, aby bylo možno reálně zhodnotit šance na úspěšné provedení, tedy vlastně jakýsi workshop – soustředění všech účinkujících, pokud možno vytržené z „normálního“ režimu studentů. Měl jsem představu internátního pobytu někde mimo Prahu...

Proč právě Polička?

Nápad uspořádat soustředění v Poličce vyšel z hlavy muže, který má na starosti předmět Studium orchestrálních partů ve smyčcových třídách na Pražské konzervatoři – pana profesora Křižanovského. Ten věděl ze své činnosti komorního hráče, že v Poličce je krásný Tylův dům, budova neobyčejně moudře postavená a ve výborném stavu, s velkým sálem vhodným ke zkoušení a hlavně s paní ředitelkou Báčovou – dámou nadšenou pro hudební umění a jedním z těch vzácných lidí, kteří nikdy neřeknou, že něco nejde, nýbrž vždy hledají možnost, jak by to jít mohlo. Asi před rokem jsme do Poličky jeli na prohlídku a domluvu všech podrobností a za krátkou dobu bylo jasné, že lepší partnery nemůžeme nikde jinde nalézt.

Během soustředění jste se však s orchestrem nevěnoval pouze Mé vlasti, ale nazkoušeli jste i další skladby, které následně zazněly na tamějším koncertu.

Chtěl jsem co nejlépe využít sil maldých hudebníků, dostatečně je seznámit s náročností úkolu a současně udržet jejich pozornost a kondici. Nejdůležitějším kritériem pak bylo, abychom vytvořili takovou atmosféru, která by jim podpořila sebevědomí, a aby je práce a kontakt se skladbou těšily. Proto jsme do týdenního soustředění zahrnuli také koncert pro místní posluchače v Poličce, do něhož jsme zařadili kromě dvou básní z Mé vlasti – Z českých luhů a hájů a Šárky – ještě další skladby, které jsme nastudovali přímo na místě. V programu koncertu tak zazněla ještě Serenáda pro housle a violy poličského slavného rodáka Bohuslava Martinů a Romance pro housle a orchestr Antonína Dvořáka, v níž se blýsknul svým krásným tónem a bohatou hudebností koncertní mistr orchestru Jakub Fišer.

V čem spatřujete největší úskalí interpretace Smetanova díla?

Myslím, že největším úskalím, ba řekl bych přímo pastí je fyzická náročnost Mé vlasti. Každý instrumentalista, ať je to hráč dřevěných nebo žesťových dechových nástrojů, bicista nebo člen smyčců, si sáhne na dno svých fyzických sil. Je zapotřebí kromě všech ctností orchestrálního hudebníka mít ještě i schopnost takového rozvržení sil, aby celý oblouk devadesátiminutového cyklu mohl být interpretován nejen s naprostou spontánní intenzitou, ale i s dostatečným strategickým nadhledem.

Kdybyste měl porovnat tuto zkušenost s prací s „dospělým“ orchestrem, v čem byste nalezl největší rozdíly?

Nevolil jsem žádný zvláštní přístup k mladému tělesu – snad jedině časové rozvržení zkoušek, které volilo kratší časové úseky v početnějších frekvencích –, ale pracoval jsem se stejnými nároky, jaké kladu na profesionální orchestr.

Čím vás mladí konzervatoristé mile překvapili?

Nejvíce svojí všeobecnou kultivovaností a noblesou. 

Pavel Trojan Jr., publicista

Foto Zdeněk Chrapek a archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. května.



  Basilisco
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Dvojí tvářnost Michala Pěchoučka

  Navštivte  
 
  Múza proti nám nic nemá
  Téma