Číslo 19 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jiřím Bělohlávkem.



 

Klavírista Zoltán Kocsis v Praze

Na loňském Pražském jaru vzbudilo zaslouženou pozornost vystoupení Maďarské národní filharmonie, která přijela s díly Bartóka a Mahlera. Ke klavíru v Bartókově 3. klavírním koncertu však nezasedl ten, jehož bartókovské nahrávky léta obdivuje celý svět – Zoltán Kocsis klavírní stoličku přenechal Dezső Ránkimu a sám stanul coby dirigent před orchestrem, který už od roku 1997 vede jako generální hudební ředitel.

Rok před tím, než nastoupil do této funkce, ho publikum Pražského jara zažilo ve Španělském sále Pražského hradu jako interpreta klavírních skladeb Bély Bartóka a Franze Schuberta, a deset let před tím, roku 1986 ve Smetanově síni Obecního domu, také jako skvělého vykladače děl Ference Liszta. Výběr z rozhlasových nahrávek těchto koncertů se nyní objevuje na novém kompaktním disku vydavatelství Radioservis.

CD přináší čtyři z Devíti malých kusů pro klavír Bély Bartóka, dále rozlehlou Schubertovu Sonátu B dur, poslední ze skladatelových děl toho druhu, s fantazijně vystavěnou víc jak dvacetiminutovou první větou, která v podání Kocsise doslova bere dech. Výběr dotváří Lisztova ranná Uherská rapsodie č. 5 e moll a Ave Maria. Při poslechu těchto skladeb si člověk uvědomí, že Kocsis nebyl v roce 2007 jmenován Globálním vyslancem maďarské kultury jen tak náhodou. A náhodné není ani nejvyšší maďarské kulturní vyznamenání – Kossuthova cena, která mu byla udělena dvakrát.

Po celou svou uměleckou dráhu slouží Kocsis především maďarské kultuře a propaguje ji jako klavírista, dirigent a skladatel po celém světě. Pro letošní rok, kdy si připomínáme dvě stě let od narození Ference Liszta, je Kocsis – obdobně všestranný jako byl Liszt – oficiálním vyslancem maďarské kultury. Těžko bychom hledali vhodnější osobnost.

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Basilisco
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Dvojí tvářnost Michala Pěchoučka

  Navštivte  
 
  Múza proti nám nic nemá
  Téma