Číslo 26 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Claudiem Magrisem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drogová závislost vede do pekel

Režisérka Helena Třeštíková proslula časosběrnými dokumenty, zejména těmi, v nichž portrétovala problémové jedince. K některým se po letech vrátila. Nejprve to byl protřelý, charismatický kriminálník René ve stejnojmenném snímku, později narkomanka Katka (ČT2, 30. června ve 20.05).

Režisérka jí zasvětila už film V pasti, v televizi odvysílaném před deseti lety. Po několikaleté odmlce se znovu poohlédla po jejích osudech, aniž tušila, k jakému zauzlení se přichomýtne: Katka totiž porodila dítě, o něž se není schopna postarat, navzdory častým slibům, že se konečně půjde léčit z heroinové závislosti. Uvědomuje si, že každou dávkou koketuje se smrtí, protože nezávadnost drogy nemá nikde zaručenou, ale přesto se propadá stále hlouběji do lhostejnosti, ba jakési letargie: dokud ještě přebývala ve v domech určených k demolici, obývaná místnost ze všeho nejvíce připomínala skladiště odpadků.

Helena Třeštíková dosáhla v dokumentu Katka mimořádné autenticity v zobrazení protagonistky filmu

Jestliže první polovina příběhu, zestručňující výchozí odvysílaný materiál, prozrazuje kořeny sociálního a osobnostního úpadku, nově pořízené epizody přinášejí působivé dramatické zauzlení, neboť narození dítěte by se mohlo pro matku stát důležitým motivačním faktorem, aby změnila svůj život.

Aniž by se režisérka uchýlila k jedinému slovu komentáře (nanejvýš ji zaslechneme při kladení otázek) či zviditelnila nějaký hodnotící soud, výstižně a s ohromujícím katarzním dopadem představuje nezadržitelný pád mladé ženy, která skončila doslova na ulici. Mnoho let pořizované záznamy ovšem prozrazují i další okolnosti Katčina sestupu na dno lidství, zvláště tělesné chátrání patrné hlavně v obličeji a celkové zhrubnutí, jak se odráží ve vulgaritě mluvy i chování, v potížích s výslovností i úpadku formulačních schopností.

Třeštíková dosáhla mimořádné autenticity v zobrazení Katky i jejích partnerů. Zprvu se možná chtěli stylizovat a stavět se do příznivějšího světla, ale pozvolna ztrácejí sebekontrolu. Přítomnost kamery přestávají vnímat, dokonce se jí dovolávají jako čehosi ochranitelského, když třeba ustrašeně komentují příchod nesmlouvavých policistů.

V závěrečných titulcích se režisérka ještě jednou obrátí na Katku s dotazem, co by vzkázala své dceři, pokud ona tento dokument někdy v budoucnu spatří. Tělesně sešlá, předčasně zestárlá žena s myslí rozháranou, zpola obluzená a s očima vyhasle nepřítomnýma chabě zaprosí o odpuštění. Tehdy už děs a bezmoc prýští odevšad...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když obec zakládá muzeum
  Nalaďte si
 
  ...šílení v hrabství Somerset

  Pořiďte si  
 
  Zlín v Chebu        
  Navštivte