|
Jiří
Vejvoda,
publicista
Salsa, Ernest a perestrojka
Kdo jiný než bystrý bohém Che Guevara se mohl už v roce 1958,
kdy se vousatí revolucionáři ještě ukrývali v kubánských
horách, pokoušet o založení rozhlasové stanice? Nazval ji
Radio Rebelde, moc toho neodvysílala, ale po revoluci vznikla
oficiálně: psal se – symbolicky – 1. máj neboli Svátek práce
roku 1961, když se z havanské Avenido Infanta rozlehlo
krátkovlnné vysílání do zahraničí. Radio Havana Cuba nejenže
šířilo vlastní propagandu o „ostrově svobody“, ale
v sedmdesátých letech přejímalo zprávy severovietnamských
partyzánů a o dvě dekády později rozpoutalo boj na vlnách
s programy kubánských utečenců z Floridy. Dnes vysílá – kromě
španělštiny – v osmi jazycích; anglicky, portugalsky, arabsky,
ale též například v kreolštině či guaraní a kuriózně i
v esperantu. Souběžně s tím, jak se na Kubě dávají dějiny do
pohybu, však mění svou dikci a snaží se o novou přitažlivost.
Značnou část vysílání teď tvoří kubánská hudba, kterou po
celém světě proslavil především film Buena Vista Social Club,
o kterém jeho tvůrce, volnomyšlenkářský Američan Ry Cooder,
říká: „Na Kubě jsem našel v podání staříků, pamatujících ještě
havanské bary třicátých let, hudební skanzen, který se vzpírá
našemu uspěchanému světu…“ Přestože Castrův režim pustil tyto
skvostné hudebníky do nahrávacího studia či na koncerty do
ciziny až na sklonku jejich života, nyní se Radiu Havana Cuba
jejich výkony náramně hodí. Salsa či son totiž ve vysílání – a
na webových stránkách – vyvažují bláboly stranických
funkcionářů, které se podobají tomu, co jsme zde slýchali ve
druhé polovině osmdesátých let: „Apeluji na vás, řadové
komunisty,“ rozohnil se nedávno v záznamu z partajní
konference vysoce postavený řečník, „abyste změnili své
myšlení a nebáli se odhalovat nešvary i v našich vlastních
řadách…“
Naštěstí má právě nyní kubánské vysílání do zahraničí i mnohem
lidštější téma. Půlstoletí po smrti Ernesta Hemingwaye
všemožně připomíná jeho dvacetiletý pobyt v přímořské vesničce
Cojimar, kde si roku 1939 koupil pozemek s domem a nazval jej
Na vyhlídce. Na svou rybářskou loď Pilar posadil roku 1952 též
hrdinu novely Stařec a moře, která mu přinesla napřed
Pulitzerovu a pak Nobelovu cenu za literaturu. „Ještě
slavnostněji než jindy,“ hlásá Radio Havana Cuba, „se
uskuteční soutěž v rybaření, kterou tu Papa Hemingway před
jednašedesáti lety založil.“ |