Číslo 26 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Claudiem Magrisem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Příběhy 20. století – pětileté ohlédnutí

Stanice ČRo Rádio Česko vysílá od 1. května 2006 dokumentární cyklus Příběhy 20. století. Každou neděli krátce po desáté hodině, v repríze pak následující sobotu krátce po třinácté (a tentýž den po deváté večer na ČRo 1 – Radiožurnál) můžete slyšet vzpomínky svých sousedů: výjimečných svědků moderní doby, která nad jiné vynikla technickým pokrokem a krutostí.

Vzpomínám si, s jakým nadšením jsem na počátku devadesátých let četl texty polské spisovatelky a novinářky Hanny Krallové. V Revolver Revue tehdy vyšla její slavná kniha Stihnout to před Pánem Bohem (o životě Marka Edelmana, velitele povstání ve varšavském ghettu) a o něco později se objevil soubor próz-reportáží Tanec na cizí veselce. Hanna Kralová postihovala kritické a zlomové události 20. století, ale dělala to jinak, než jak obvykle činí historici: s důrazem na jednotlivce, na individuální příběh. Poprvé jsem si na jejích textech uvědomil to, co později zformuloval politolog Bohumil Doležal: vůči historii je konkrétní osud nedůležitý, ale v konfrontaci s ním je historie směšná a nepochopitelná. Hana Krallová psala o ukrývaných židovských dětech, o lidech, kteří ztratili svou minulost, o hrdinech, kteří nikdy hrdiny být nechtěli. Pamatuji se, že všechny ty příběhy mi připadaly zázračné a že jsem byl uhranutý tím, kolik lidí, jimž je třeba naslouchat, v Polsku žije. Tehdy mne nenapadla samozřejmá věc, totiž že se stačí dívat se kolem sebe, že i v českých zemích jsou důležitých, a především nezachycených příběhů tisíce – jen se o ně člověk musí zajímat.

Nebude to málo?

Irena Meixnerová před válkou s maminkouKdyž jsme v roce 2006 s Mikulášem Kroupou začali připravovat pořad Příběhy 20. století, báli jsme se, že to vydržíme rok, nejvýš dva: že s námi lidé nebudou chtít mluvit, že je odradí „medializace“, že s takovou myšlenkou přicházíme pozdě. Ukázalo se, že ty obavy jsou zbytečné. Mnohá svědectví jsme sice zachytit nestačili, ale během pěti let vzniklo víc než dvě stě rozhlasových dokumentů o osudech vojenských veteránů, obětí holocaustu, protikomunistických odbojářů, vězňů z padesátých let. Vydali jsme v Radioservisu dvě knihy (Kruté století a V komunismu jsme žít nechtěli), podíleli jsme se na založení internetového portálu Paměť národa a naše práce zatím zdaleka nekončí.
Příběhy 20. století nejsou historický magazín, je to pořad o jednotlivcích a v první řadě o jejich vzpomínkách, jejich paměti. Na následujících řádcích se snažím stručně zachytit několik příběhů, které uslyšíte letos v létě, ať už v repríze, nebo v premiéře. Příběh Ireny Meixnerové je pro mne jedním z nejsilnějších.

Nesmíš vydat ani hlásku 

V říjnu roku 1943 překročily hranice z okupovaného Polska do Protektorátu Čechy a Morava dvě ženy a malá dívka – paní Fiszlová s dcerou Irenou (později provdanou Meixnerovou) a jejich známá paní Matulewiczová. Židovská matka s pětiletou dcerou šly do úkrytu v pohraniční vesnici Vojkovice. Paní Fiszlová měla ještě dva syny, kteří zatím zůstávali v Polsku. Manžel paní Matulewiczové pracoval jako celník a smluvil ukrývání u rodiny Kohutů z Vojkovic. Irena Meixnerová vypráví: „Matka se později měla pro bratry vrátit. Chtěla mě vzít s sebou, ale dcera Kohutů ji přemluvila, aby mě u nich nechala, že to je zbytečné, když přece večer přijde. Maminka odjela a při loučení prosila Kohutovy, ať mě nikomu nedají, kdyby se něco stalo.“ 
Pavel Macháček s inkriminovaným razítkemPaní Fiszlová už jen stihla Kohutovým říct, že holčička se jmenuje Irena. Nevrátila se nikdy, spolu s Ireninými bratry ji chytili a zavraždili němečtí policisté nebo důstojníci SS. Na statku nevěděli, co se s Ireninou maminkou stalo – a asi po týdnu čekání kdosi neznámý zabouchal na okno: „Byl tam pán s kuklou na obličeji a řekl, že gestapo zjistilo, že Kohutovi mají doma židovské dítě. Další den si prý pro ně přijdou. Pak se ten pán hned otočil a rychle odešel.“
Hedvika, dcera Kohutových, malou Irenu ve čtyři ráno zabalila do deky a odnesla ji do úkrytu k říčce. „Kolem páté dorazilo gestapo. Podle vyprávění jich přišlo asi šest se psy. Všichni museli před dům, opřít se o zeď s rukama nahoře a gestapáci začali prohlížet každý pokoj. Všechno rozhazovali a propíchávali bajonety. Trvalo to do tří odpoledne.“
Když Němci odešli, vrátili se rozechvělí Kohutovi domů a teprve v tu chvíli si vzpomněli, že Irenina matka nechala za rámem zrcadla dceřinu fotografii, které si jako zázrakem nikdo nevšiml. Pro promrzlou holčičku došli večer a vzali ji zpátky. Irena přežila i další domovní prohlídku, Kohutovi ji chránili po celou válku. Kdo skutečně je, odkud pochází a kdo byli její rodiče, se dozvěděla teprve po roce 1989.

Razítko – příběh Pavla Macháčka

Pavel Macháček už je po smrti, zemřel v roce 2008. Měl doma v papírové krabici schované zvláštní razítko, úřední „štempl“ gestapa. Někdy v roce 1941 potkal vystrašeného židovského spolužáka Jiřího Synka, nadaného básníka, který se později proslavil pod pseudonymem František Listopad. Zoufale hledal úkryt, protože neuposlechl rozkaz a nenastoupil do transportu. Pavel Macháček ho schoval, dal mu své doklady a sám si na úřadě pořídil nové.
Protože pracoval na poště, byl zbaven povinnosti nastoupit na nucené práce – chybělo mu jen gestapácké potvrzení. A jelikož mu jeho nadřízený nepovolil, aby se na nacistickou úřadovnu vypravil v pracovní době, dostal osudný nápad. Zavolal Jiřímu Synkovi, který používal jeho doklady, a požádal ho, ať věc vyřídí. Jiří Synek do úřadovny došel, štempl do dokladů na jméno Macháček dostal, ale když si úřednice odskočila do vedlejší kanceláře, v náhlém hnutí mysli cenné razítko ukradl. Myslel si, že se bude hodit českému odboji, a nedošlo mu, jak snadno gestapo zloděje odhalí. Policie ovšem zatkla skutečného Pavla Macháčka, který byl následně mučen v Pečkově paláci.
Macháčkovi bylo jasné, že za ukrývání Žida by ho čekala poprava, a proto tvrdošíjně trval na historce o člověku, s nímž se spřátelil ve vlaku, poprosil ho o službu na úřadě – a že ten člověk ukradne razítko, přece vědět nemohl. Pavel Macháček skončil v Terezíně, Jiří Synek se skrýval až do konce války. Setkali se náhodně v polovině května 1945 na Václavském náměstí…

Těžký život Rudy Bělohoubka

Protektorátní průkaz Pavla MacháčkaI Rudolf Bělohoubek už zemřel – roku 2009. Byl příkladem toho, jak „velké“ dějiny dovedou poznamenat osud „obyčejného“ člověka, jak jeden tragický okamžik natrvalo změní celý život. Narodil se v červenci 1933 v krušnohorské Přísečnici. Malé město až u německých hranic bychom dnes na mapách hledali marně. V sedmdesátých letech bylo srovnáno se zemí, na jeho místě je dnes přehradní nádrž. Tatínek Rudolfa Bělohoubka byl Čech a pocházel z Mostecka, maminka byla německé národnosti. Otec-pošťák měnil každý rok místo zaměstnání, a tak se rodina často stěhovala. V době mnichovských událostí žili Bělohoubkovi na Berounsku, nakonec se usadili v obci Loděnice.
Malý Rudolf nejprve navštěvoval české školy, ve školním roce 1943–1944 přestoupil do německé školy v Berouně. Už tehdy měl problémy – ze školy utíkal, byl zlobivé dítě. Rodina se nikdy nehlásila k nacismu, naopak, doma poslouchali Londýn a otec pak šířil zprávy ze Západu. Přesto když v květnu 1945 vypuklo v Loděnici povstání, zatkli příslušníci revolučních gard i manžele Bělohoubkovy a dvanáctiletý Rudolf zůstal doma s mladšími sourozenci. Po dvou dnech viděl, jak příslušníci revoluční gardy vyvádějí jeho rodiče ze staré školy spolu s dalšími dvěma smíšenými česko-německými rodinami (Langeovými a Vašíčkovými), s matkou a dcerou Šináglovými a s dalšími Němci, které neznal. Rudolf se k průvodu připojil, vzal své rodiče za ruku a klopýtal s nimi v čele podivného procesí. Slyšel za sebou vřavu, bál se ohlédnout. Lidé je po cestě tloukli, dovedli je až k lesíku za Vráží, na místo odedávna zvané U zabitého. Tam je dohonili příslušníci Vlasovovy armády a loděničtí i vrážští občané na ně křičeli, ať všechny Němce zastřelí.
„Já jsem je doprovázel celou cestu až na místo a tam po mně ještě jeden vlasovec hodil taškou,“ vzpomínal Rudolf Bělohoubek po desítkách let. „A jedna ženská v davu na mne ukázala a povídala: ,To je taky Němec, zastřelte ho.‘“ Dal se na útěk, načež jeden z vlasovců všechny členy skupiny včetně Rudolfových rodičů zastřelil. Rudolf Bělohoubek vyrostl v dětských domovech – a o tom, jak rodiče zemřeli, svým sourozencům desítky let neřekl, protože „stačí, když to nese jeden“.

Rudolf Bělohoubek (vlevo) s bratrem Josefem v roce 2009

Kruté století

Během léta uslyšíte v Příbězích 20. století i mnoho dalších vzpomínek. Například unikátní vyprávění Richarda Glazara (1920–1997), který přežil nacistický vyhlazovací tábor v Treblince a zúčastnil se vzpoury židovských vězňů v srpnu roku 1943. S Richardem Glazarem jsem natáčel krátce před jeho smrtí – nikoli pro rozhlas, ale pro jeden tehdejší časopis. Nahrávka se pak ztratila při stěhování redakce. Jeho příběh můžeme nyní vysílat díky Židovskému muzeu v Praze, které nám poskytlo jeden z mála v češtině vedených a dochovaných rozhovorů, jež Richard Glazar poskytl.
Co napsat nakonec? Snad zopakovat to, co jsme s Mikulášem Kroupou zdůraznili už v úvodu naší knihy Kruté století: Příběhy 20. století jsou plné dobrodružství, ale také utrpení, krutosti a bolesti. Není to proto, že bychom si kruté historie s nějakou zvrácenou zálibou vybírali, ale proto, že zejména první dvě třetiny (nejen) českého 20. století velice kruté byly. Byla to doba, do níž bychom se nechtěli narodit.

Adam Drda, redaktor ČRo Radio Česko 

Foto archiv autora a Vavřinec Menšl



  Když obec zakládá muzeum
  Nalaďte si
 
  ...šílení v hrabství Somerset

  Pořiďte si  
 
  Zlín v Chebu        
  Navštivte