V každé televizi je rozhodující sledovanost!

V nelítostném a zhusta cynickém světě médií se odehrává řada filmů, avšak Televizní společnost (1976), natočená nedávno zesnulým režisérem Sidneyem Lumetem, patří mezi nejpronikavější. V groteskní nadsázce, ale současně s hořkým až tragickým podtextem ukazuje, kam vede honba za co nejvyšší sledovaností. Právě tento aspekt je dnes aktuálnější a bolestněji pociťovaný nežli v době vzniku, jak se můžeme každý den sami přesvědčovat. Kvůli sledovanosti přesouvají, ruší či nově nasazují své pořady nejen „komerční televize“, ale stejně si počíná i ta veřejnoprávní. Ostatně to, že tento titul nebyl zařazen do hlavního vysílacího času (ČT2 film uvádí v neděli 24. července od 22.20), to jen dokládá.

Vedle Petera Finche ve filmu exceluje i Faye Dunawayová

Hlavním hrdinou je tu Howard Beale, jenž už drahně let komentuje, co nového se ve společnosti děje. Jenže divácké průzkumy naznačují, že se takříkajíc okoukal, sledovanost jeho pořadu klesá – a vedení televize UBS (je sice fiktivní, ale bez větších problémů si lze místo ní dosadit kteroukoli skutečně existující) se rozhodne pro nejjednodušší krok, hodlá ho propustit.

Zoufalý muž pohrozí, že při svém posledním vystoupení spáchá přímo před kamerou sebevraždu. Manažeři vycítí, že taková událost by mohla přitáhnout pozornost jako máloco jiného, a Beala vezmou za slovo, aniž tuší, jakou lavinu nepředvídaných událostí spustí. Naštvaný Beale, jehož mistrně ztvárnil Peter Finch, se rázem stává hněvivým mluvčím všech, kteří poukazují na cynickou bezohlednost médií, avšak s hrůzou zjišťuje, že i v roli spravedlivě rozhořčeného člověka se stává obětí bezostyšné manipulace.

Scenárista Paddy Chayefsky (majitel tří Oscarů – jednoho za Televizní společnost, další za Martyho a Nemocnici, oba tituly rovněž známé z obrazovky) i režisér poznali prostředí televize důvěrně, vždyť pro ni dlouhodobě pracovali. S maximální věrohodností vylíčili tamní poměry, ale nádavkem nadhodili udičku i vůči senzací chtivému publiku, když se dotkli v americké kinematografii tak oblíbeného tématu vražedného spiknutí...

Dialogy, které místy prozradí nadbytečnou teatrální zátěž, režisér odlehčil a jako by rozpohyboval, namísto poučného vysvětlování nastolil vášnivé názorové střety. Zbývá doplnit, že strhující režijní uchopení zdárně podpírá jak oslnivé herectví (vedle Finche, jenž se oscarového ocenění nedožil, získaly vzácnou sošku rovněž Faye Dunawayová a Beatrice Straightová), tak kameramanská práce Owena Roizmana, jenž do věčně uspěchaného a nervního prostředí vnesl záchvěvy všednosti. Zkrátka: výjimečné dílo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kdo je kdo?    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Má vlast v Londýně    

  Nalaďte si  
 
  Řetězení příběhů        
  Téma