Jaroslav Kodeš,
rozhlasový a divadelní režisér

Elegie tyrolská, o jejíž inscenaci hovoříme, je přepracovanou verzí hry Chrám bolesti, kterou napsal amatérský divadelník a vysokohorský průvodce Josef Tejkl. Zachytil v ní svou osobní tragédii: v říjnu 2002 vyrazil s devítiletým synem Jakubem na tři tisíce metrů vysoký alpský vrchol Keeseck. Náhle se však přihnala sněhová smršť a Jakub při sestupu zemřel na podchlazení. Tejkl byl rakouskými úřady obžalován za zabití syna a v Čechách vláčen bulvárními médii. Co vás k jeho příběhu nejvíc přitahovalo?

Silné téma a fakt, že v autorské verzi se ten příběh nedal hrát. Josef Tejkl byl kamarád, a když se na mě obrátil, jestli bych se v Rádobydivadle neujal režie jeho hry, potěšilo mě to. Téma mi navíc bylo blízké – také mám rád hory a také jsem se svými dětmi absolvoval lecjaký krkolomný výstup. Jenže když jsem se do šedesáti stránek původní verze Josefovy hry začetl, uvědomil jsem si, že inscenovat ji tak, jak ji napsal a pak poslal do soutěže Alfréda Radoka, že tím bych mu jen ublížil. Příběh byl rozvolněný, zasutý pod nadbytečným líčením okolností, převažovala v něm sebeobhajoba hlavní postavy, její pózy, její spílání celému světu... Práce na scénáři mi trvala rok. Snažil jsem se v něm zesílit pravdu hrdinových protihráčů – jak jeho bývalé ženy, kterou připravil o dítě, tak státní zástupkyně, která podala žalobu na nezodpovědného otce. Zpevnil jsem stavbu příběhu, aby měla silnější tah a probouzela různé otázky, třeba – jaké jednání je zodpovědné, a jaké už ne.

Myslím, že se vám to povedlo. Vaše inscenace se mi dlouho honila hlavou. Jak ji ale přijal autor? Hlavní postava, do které se projektoval, mi po pravdě řečeno moc sympatická nebyla.

Když jsem si Pepíkovu hru poprvé přečetl, hned jsem mu řekl, že takhle, jak je, ji inscenovat nemůžu. Dal mi volnou ruku, že ji můžu upravit, jak chci. A když jsem mu pak po roce ukázal svůj scénář, řekl, že se mu líbí a ať ho s Rádobydivadlem udělám. Zajímal se o to, jak ji zkoušíme, výsledek ale už neviděl. Při výstupu na Kralický Sněžník, na jaře 2009 dostal infarkt a zemřel.

Spolupráce se souborem z Klapý pro vás není nějakým náhodným odskokem k ochotníkům. V amatérském divadle působíte již dlouho a máte za sebou režie více než dvaceti inscenací v nejrůznějších českých souborech. Kdy a jak jste se k amatérskému divadlu dostal?

V mládí jsem býval aktivním sportovcem. Žil jsem v Poděbradech, dělal sportovní gymnastiku a v roce 1973 – to mi bylo devatenáct – se na mě obrátil architekt Jan Pavlíček, režisér tamějšího divadelního soboru Jiří z Poděbrad, jestli bych ve hře Leonida Andrejeva Ten, který dostává políčky nemohl vystupovat jako artista. Hra se odehrává v cirkusovém prostředí a oni potřebovali někoho, kdo umí chodit po rukou a dělá hvězdy a přemety. A mně se tehdy divadlo zalíbilo tak, že jsem k němu od sportu sběhl.

Kudy vedla vaše cesta od amatérů k profesionálům, tedy přesněji k rozhlasu?

Ve druhé polovině sedmdesátých let jsem studoval v Praze Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy a souběžně navštěvoval Lidovou konzervatoř, zřizovanou krajským kulturním střediskem. Na ní jsem dva a půl roku intenzivně studoval divadelní režii. Přednášky a semináře na konzervatoři vedli například Rudolf Felzmann, Zuzana Kočová, Jarmila Drobná-Černíková, Bořík Procházka… Obor hudebního divadla vedl Zdeněk Štěrba a do jevištní řeči nás zasvěcovala jeho partnerka, rozhlasová režisérka Veronika Matějová. Když jsem odpromoval na vysoké, bylo mi jasné, že víc než k pedagogické práci mě to táhne k divadlu. A tehdy mi Veronika Matějová nabídla, že bych to mohl zkusit u ní v oddělení režisérů stanice Praha. V rozhlase jsem začínal jako technický redaktor: dozoroval jsem živé vysílání, například Rozhlasové noviny, Studio sedm, točil A léta běží, vážení... K literatuře a k rozhlasové činohře jsem se ale dostal až poté, kdy jsem do rozhlasu nastoupil podruhé, tedy v polovině devadesátých let.

Vy jste z rozhlasu odešel? Proč?

Poprvé jsem do rozhlasu nastoupil v roce 1982, dlouho jsem se k pořádné režii nemohl dostat a to, co jsem dělal, se mi stávalo rutinou. Proto jsem přešel do armádního vysílání, kde jsem se podílel na tehdy dost oblíbené Polní poště. Ale trošku jsem se tam nepohodl, režie byla stále v nedohlednu a ve mně rostl pocit, že odborně nerostu. Takže, když jsem těsně před revolucí dostal nabídku z Rakovníku, kde už jsem tehdy žil a dělal amatérské divadlo, jestli bych nenastoupil do tamějšího kulturního domu jako ředitel, na nabídku jsem kývnul a z rozhlasu odešel. Po nějaké době mi ale Zdeněk Štěrba opět hodil lano, znovu jsem začal s rozhlasem spolupracovat jako externista, točil jsem dokumenty a v roce 1995 se mě tehdejší šéfredaktor Prahy Libor Vacek zeptal, jestli bych nechtěl točit pohádky. Známý rozhlasový režisér Karel Weinlich tehdy odcházel do důchodu a já si řekl – Zkusím to ještě jednou.

Kromě pohádek ovšem natáčíte mnoho dalších rozmanitých žánrů - od literárních pásem přes dokumenty a dramatizace až ke hrám a seriálům. Který z těch žánrů máte nejraději?

Právě pohádku. Jednoznačně. V amatérském divadle jsem vlastně také začínal pohádkami a i s rakovnickým souborem jsme inscenovali řadu pohádek.

Co vás k pohádkám tak přitahuje?

Mám rád silné příběhy. Takové, které dokáží rozvíjet naši fantazii a zavádějí nás do jiných světů. A rozhlasová pohádka umožňuje právě s fantazií pracovat snad ze všech rozhlasových žánrů nejvíc. S fantazií posluchačů i inscenátorů. Nabízí mi možnost, abych prostřednictvím zvukové podoby inscenace podněcoval představivost dětí i dospělých. Jako režisér se v tomto žánru cítím velmi svobodný.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 12. 7.



  Kdo je kdo?    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Má vlast v Londýně    

  Nalaďte si  
 
  Řetězení příběhů        
  Téma