Síla příběhu „nehrdinských“ hrdinů

Vyjádřit uměleckým dílem tak monumentální a bolestné téma, jako je pohnutý osud Lidic, to chce nápad i odvahu. Autoři se možná proto dosud spíš věnovali atentátu na Heydricha a parašutistům, kteří jej provedli. Spisovatel a scenárista Zdeněk Mahler však už před lety zpracoval v nevelké novele příběhy lidického občana, který tragédii přežil, a mladého muže, jenž ji nezodpovědnou klukovinou způsobil. Mahlerova scénáře se po onemocnění Alice Nellis ujal režisér Petr Nikolaev.

Výjimečný výkon rozehrál ve filmových Lidicích Jan BudařProjekt Lidice si dal nesnadný úkol: skloubit velké téma s komorními příběhy lidí, jejichž osudy byly spjaty s lidickou tragédií, ale kteří se nestali – ani stát nemohli – aktéry hrdinského eposu. (Lidice vůbec nemají hrdinu „vzorového“ typu.) Film má tři dějové linie: Drama lidického místostarosty Šímy, který v hádce neúmyslně zabije syna, jde za to vězení, a tak přežije masakr lidických mužů. Dále historku záletného chlapíka, který napsal své dívce dopis s tajemnými náznaky, že se musí skrývat – pouze proto, aby se zbavil nepohodlného vztahu. Třetím, hlavním dějovým motivem je tragédie obce, pro niž posloužil dopis jako záminka. Příběhy probíhají paralelně, vzájemně se prostupují a navazují na sebe. Ve finále se osud neúmyslného vraha Šímy a obce přirozeně propojí do smutného závěru: Ten, který přežil, se do obrazu lidické tragédie jaksi nehodí.

Přes trojí dějové – řekněme – zatížení se tvůrcům zdařilo vyklenout jednolitý dramatický oblouk, který vcelku funguje. Po rozsáhlé expozici – vešla se do ní vypjatá milostná scéna, uvedení do lidických reálií včetně drsné scény zabití Šímova syna – následuje tragédie obce, natočená většinou se sympatickou uměřeností. Přesvědčivé je i finále. Začíná vlastně už od okamžiků, kdy Šíma po návratu z vězení zoufale hledá ve sněhu zbytky svého domova (jedna z nejsilnějších scén filmu), a směřuje k závěrečným sekvencím jeho poválečné osamělosti uprostřed „oficiálních“ smutečních slavností.

Film ztrácí na přesvědčivosti tam, kde autoři považovali za nutné (možná kvůli předpokládaným zahraničnímu divákům) něco vysvětlit, objasnit, dokreslit. Místy také vadí nadbytečný tlak „na pilu“; nástrahám přílišného patosu však naštěstí většinou čelí přesné a vyvážené herecké výkony (Karel Roden, Jan Budař, Zuzana Bydžovská a další), skvělá kamera Antonia Riestra i kreativita a pečlivost architekta Jana Vlčka.

Agáta Pilátová, publicista



  Kdo je kdo?    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Má vlast v Londýně    

  Nalaďte si  
 
  Řetězení příběhů        
  Téma