Přemysl Hnilička, publicista

Kdo se skrývá v kančí kůži?

V červnu jsme mohli vyslechnout další premiéru v cyklu Hry a dokumenty nové generace. Tentokrát však nešlo o čistokrevnou rozhlasovou hru – režisér Michal Bureš provedl „pouze“ rozhlasové nastudování divadelní inscenace Cabaretu Calembour Borůvčí. Divadelní sdružení založili absolventi katedry činoherního divadla pražské DAMU – Milan Šotek (obor dramaturgie), Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora (obor herectví), aby si mohli – jak sami říkají – „odskakovat z velké činohry na malou“.
Hra Borůvčí, která byla nominována na cenu Evadla Schorma za rok 2008, opravdu splňuje všechny rysy kalamburu; tolik slovních hříček a záměn založených na zvukové podobnosti nebo totožnosti významově odlišných slov jsme v rozhlase už dlouho neslyšeli.
Autor Borůvčí Milan Šotek i jeho všestranně nadaný herecký ansámbl vychází z bohaté tradice autorských divadel malých forem počínaje Červenou sedmou přes Semafor (a jeho nepřeberné klony) či Večerní Brno až k Divadlu Sklep. Nedosahují sice básnických kvalit „pravého“ Jiřího Suchého či Milana Uhdeho, dokáží však zprostředkovat skutečnou radost ze hry – hry se slovy i jejich významy.
Zároveň rozhodně nešetří nadsázkou, což vyplývá i z charakteristiky uvedené inscenace, která si podle svých tvůrců „bere na paškál nejpalčivější problém naší současnosti: nevěru v českých myslivnách“. Děj je samozřejmě prostinký a ničeho jiného než klasického manželského trojúhelníku či téměř dokonané vraždy tu nenajdete; o to větší je pak rozkoš z jazykově bohatého slovníku všech postav.
Herečtí představitelé (Jiří Suchý z Tábora, Lucie Polišenská, Igor Orozovič, Milan Šotek, Klára Klepáčková, Vendula Fialová) překvapili především svou jistotou – jejich výkony jsou čistě a rozhlasově bravurně provedeny. U většiny z nich to, pravda, není jejich první rozhlasová zkušenost, ale i přesto.
Není to poprvé, co Český rozhlas zaznamenal divadelní kabaret – v roce 2008 vznikl (opět v Olomouci a opět v režii Michala Bureše) Kabaret Kaldera, rozhlasová verze inscenace Divadla Na cucky z Olomouce. Se hrou Cabaretu Calembour má několik společných rysů včetně záměrně banálního děje a zápletky. „Srdceryvný příběh lásky a nenávisti“ Barbory Voráčové však tehdy rozhlasovou transpozicí utrpěl, ztratil něco ze svého divadelního kouzla a nenabídl žádné nové, rozhlasové. To se naštěstí u Šotkova Borůvčí nestalo.



  Kdo je kdo?    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Má vlast v Londýně    

  Nalaďte si  
 
  Řetězení příběhů        
  Téma