|
Opera,
ve které se telefonuje
Předposlední srpnový večer se nejméně na dvou místech našeho
kontinentu hraje Janáčkova opera Věc Makropulos.
Rakouskou inscenaci, jejíž páté a poslední představení uzavře
letní nabídku mnohatýdenního koncertního a divadelního
programu Salcburského festivalu, získá stanice Vltava
v záznamu od Evropské vysílací unie a odvysílá ji během
zimních měsíců. V přímém přenosu však v úterý 30. srpna v
19.30 Vltava zprostředkuje druhou inscenaci – hudební podobu,
kterou této opeře dá ve Stockholmu Valerij Gergiev
(1953).
Ruský dirigentský mág tam pohostinsky uvede moderní české dílo
se souborem a sólisty Mariinského divadla z Petrohradu, které
už po léta vede, a to na festivalu nesoucím od roku 2003 ve
svém názvu jméno Baltského moře a oslavujícím letos dvacáté
výročí svobodné samostatnosti pobaltských zemí. O den dříve ve
stockholmské Královské opeře takto ruští umělci zahrají operu
Okouzlený poutník Rodiona Šcedrina. The Baltic Sea Festival má
jako uměleckého vedoucího dirigenta Esu-Pekka Salonena. Od 27.
srpna do 4. září švédská metropole zažije vedle těchto dvou
operních představení několik koncertů – mimo jiné zazní hudba
estonského soudobého klasika Arvo Pärta a významného
lotyšského autora Peterise Vaskse.
Janáčkova opera Věc Makropulos z roku 1926 vychází místy téměř
doslova ze stejnojmenné, jen o čtyři roky dříve uvedené hry
Karla Čapka. Její realisticky civilní děj, v němž se
mimochodem zřejmě poprvé v historii v opeře telefonuje, příběh
s dramaticky a emocionálně vypjatým závěrečným poselstvím o
údělu lidské smrtelnosti a její nezbytnosti, si působivostí
nezadá s ostatními zralými Janáčkovými díly. Přesto není ve
světovém repertoáru Věc Makropulos možná ještě tak zakotvena
jako Její pastorkyňa, případně opery Káťa Kabanová, Příhody
lišky Bystroušky a Z mrtvého domu. Tím zajímavější je
zjištění, že si jí všiml Valerij Gergiev, který zatím ve svém
působišti i ve světě proslul v opeře především jako dirigent
děl z okruhu ruského klasického dědictví.
Petr Veber, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto Decca/Marco Borggreve |