Každé porušení řádu se vymstí
Je zvláštní, jak se rozložité a konfliktní romány Johna
Irvinga mění ve filmovém ztvárnění v uhlazená melodramata.
Platí to jak pro Dveře v podlaze, známé též z televizního
uvedení, tak pro v úterý 4. října ČT2 nachystaná Pravidla
moštárny. Vznikla dojímavě bezkonfliktní historka, která se
rámcově odehrává za druhé světové války, avšak pozornost se
soustředí na idylu, pnoucí se jak nad sirotčincem, tak nad
svéráznou černošskou partou česáčů ovoce. Oběma těmito
prostředími totiž prochází mladinký Homér (Tobey Maguire),
hledaje nové životní uplatnění, ale posléze se vracející tam,
odkud vyšel.
Přitom režisér Lasse Hallström, když ještě pracoval v rodném
Švédsku, dokázal svým příběhům vtisknout opravdovost. Mnozí si
vybavíme jeho raný snímek Můj život jako pes, určený nejen pro
dospívající mládež. Zato po přesídlení do Hollywoodu až k
neúnosnosti změkčuje vše, čeho se dotkne, jakkoli si počíná
obratně a elegantně.
Platí to rovněž pro modelaci hlavního hrdiny Pravidel
moštárny, nepříliš komunikativního, citově přesto vstřícného a
intelektově nadaného hocha, jehož si hlavní lékař v sirotčinci
(Michael Caine) vyškolil jako svého pomocníka – a dokonce
zfalšoval lékařský diplom, aby mohl jednou nastoupit na jeho
místo. I tragický motiv incestu, který otec platí vlastním
životem, je zpodobněn jako cosi elegického a poklidného, aniž
by záleželo na tom, že jeho aktéři mají černou pleť.
Hallström natočil obrazově vytříbenou podívanou (krajinné
záběry zachycující měnící se roční období jsou jistě
podmanivé), inscenačně tlumenou, ale přesto sdílnou a
výmluvnou. Jako kdyby mělo být sděleno, že život přes veškeré
zákruty plyne dál, a co se stalo, nelze vzít zpět. Název
Pravidla moštárny metaforicky odkazuje k ubytovacímu řádu.
Jenže pokyny ztrácejí smysl hned dvakrát: jednak česáči
neumějí číst, jednak je – když Homér text přečte – odmítají
přijmout, protože se řídí vlastními pravidly. Není
zodpovězeno, která jsou správnější.
Někteří novináři v čase české premiéry přisuzovali filmu vyšší
poselství. Třeba Darina Křivánková v Lidových novinách
přesvědčovala, že „snímek je z rodu silných epických příběhů,
jejichž postavy nás vtahují do svých osudů“. A Jan Foll v
Mladé frontě Dnes rovnou tvrdil, že „Hallströmův ojedinělý
film je alegorií o skrytém řádu věcí i manifestem pokory před
rozmanitostí lidských osudů“. Zdalipak si to myslí stále? Film
ale možná skutečně ohromí a strhne, i když má ledasco
společného s tklivostí telenovel.
Jan Jaroš, filmový publicista