Jiří
Suchý,
divadelní herec,
zpěvák a textař
Když se tak dívám kolem – máte jako sběratel nějaký vysněný
kousek, který se vám dosud nepodařilo sehnat?
Ani ne, já takhle neuvažuju. Moje sbírky jsou vlastně náhodné.
Občas si vyjdu na blešák a když objevím něco pěkného, jako
před časem jednu nádhernou husarskou přilbu, tak si to koupím.
Ale nejsem jako filatelisté, kterým ve sbírce něco schází, a
oni to usilovně shánějí. Už kvůli tomu, že třeba ty přilby už
pomalu nemám kam dávat. Je jich už sto třicet. Těm
filatelistům jsem v tomhle vždycky záviděl – kdybych sbíral
známky, těch sto třicet kusů by se mi vešlo do jednoho alba.
Skoro se divím, že sbíráte zrovna vojenské přilby…
Já, takový pacifista, že jo... Ale z helmy se přece nestřílí!
Zachraňuje lidské životy. To není puška, aby zabíjela...
U příležitosti vašich kulatých narozenin vychází spousta
vašich starších i nových nahrávek – třeba v CD boxu Léta
šedesátá je i jeden disk „rarit“. Co je na něm raritního?
Vydavatelům jsem poskytnul třeba svou první gramodesku na 78
otáček, kterou jsem si kdysi nahrál ve studiu AR, kde jste si
mohl za určitý obnos, tenkrát to bylo, myslím, šestatřicet
korun, natočit svoji vlastní písničku. Oni vám ji pak v jednom
exempláři zhotovili a mohl jste si ji odnést domů. Takhle jsem
pořídil velice naivní písničku, která se jmenovala Sardinka...
Je na ní znát vliv Voskovce a Wericha.
Znovu vycházejí i vaše knížky, televize uvádějí reprízy filmů,
jako Kdyby tisíc klarinetů, a třeba rozhlas vaše
Gramotingtangly. Co říkáte na ten „mediální“ zájem, potěšilo
vás něco z těch jubilejních počinů?
Abych řekl pravdu, tak mě jubilejní počiny netěší, já hrozně
nerad oslavuju a informuju veřejnost o svých soukromých
věcech, jako jsou třeba narozeniny. Považuju si toho, že asi
pořád někoho zajímám, ale nijak zvlášť to neprožívám.
Ale dárky dostáváte rád, ne? Trefí se vám někdy přátelé do
noty?
Fakt je, že jakýkoli dárek, který obdržíte, je výrazem
sympatií, které k vám lidi chovají. A toho si musíte vážit.
Ale já mám takovej pocit, že už všechno mám. Nejspokojenější
bych byl, kdyby mi někdo daroval čas a klid – to jsou věci,
kterých se mi nedostává.
Divadlo Semafor vstupuje už do třiapadesáté sezony. A vy jste
stále více než desetkrát měsíčně na jevišti – co vás tam ještě
žene? Mohl byste přece jen psát a z pozice režiséra poučovat
své nástupce…?
Musím vás opravit, hraju spíš osmnáctkrát, dvacetkrát do
měsíce, vedle představení v Semaforu jsou v tom i zájezdy a
další akce... A co mě tam žene? No, hlavně povinnost – mám to
štěstí i smůlu v jednom, že na kusy, ve kterých nehraju já a
Jitka Molavcová, se lístky neprodávají. Jiří Štědroň třeba
před pár lety napsal velice vtipnou hru s krásnou muzikou, ale
hrála se dohromady asi jen dvacetkrát, a pak jsme ji museli
stáhnout, protože nechodili lidi. Je to smutný, ale když
chcete provozovat divadlo, musíte nabízet to, co diváci
chtějí. A oni chtějí mě s Molavcovou. Já je chápu, naproti
Semaforu je Divadlo Spejbla a Hurvínka a tam si taky nemůžou
dovolit říct, že místo Spejbla a Hurvínka bude dneska jenom
Kašpárek.
Jedním z působišť Semaforu bylo i Hudební divadlo v Karlíně,
které ale v roce 2002 vyplavila tisíciletá voda a vy jste
přišli o dlouho budovaný nový azyl. Nepocítil jste tehdy
marnost, nechtěl jste s tím praštit?
To mě teda opravdu nenapadlo. Mě každá podobná katastrofa
vždycky děsně nabudí. Hned mám chuť něco podniknout. Když do
divadla v Karlíně ta voda natekla, usoudil jsem, že na místě
už nebudu nic platnej a začal jsem rovnou psát takovou
povodňovou revue, která se jmenovala To nám to pěkně začíná. S
tou jsme potom dlouho jezdili po různých divadlech, kde nás
zrovna nechali hrát.
Několik let už působíte v „novém“ Semaforu v Dejvicích.
Nepřipadáte si trochu stranou – přece jen, nejslavnější
semaforské působiště v pasáži Alfa bylo přímo na Václaváku?
Už jsme si zvykli. Semafor vystřídal tolik scén a zdaleka ne
všechny byly v centru – vedle Alfy snad jen Městská knihovna,
Divadlo hudby a sál Ve Smečkách, všechna ostatní místa byla
odlehlejší. Po přestěhování do Dejvic mi bylo jasné, že nás
bude publikum chvíli hledat. A abych řekl pravdu, netrvalo to
krátce, o přízeň diváků jsme museli bojovat dost urputně.
Dneska už máme naštěstí skoro pořád vyprodáno.
Jaké publikum dnes chodí do Semaforu?
Pamětníků ubývá, jsou to už starší lidé, tedy moji vrstevníci,
a ti se většinou v noci nevydávají na cesty do divadla. A
početnou menšinou jsou i mladí lidé... Hlavní kádr tvoří
návštěvníci mezi čtyřiceti a padesáti, což jsou děti té
divácké generace, která na nás chodila v šedesátých letech.
Jejich rodiče měli doma gramofony a první magnetofony, a tak
byly semaforskými písničkami napumpované i jejich děti. A ty
dneska chodí k nám a často s sebou berou i své potomky.
Semafor vždy platil za líheň české populární hudby – zpívalo
tu velké množství budoucích sólových hvězd. Talenty jste si
vždy vybíral osobně. Spletl jste se někdy v odhadu možností
semaforských adeptů?
Určitě, dodnes si vyčítám dvě jména – Jiřího Korna a Martu
Kubišovou. Ty jsme neangažovali, asi jsme měli v souboru
zrovna podobné typy, nevím, zkrátka jsme se nedomluvili. Ale v
desítkách jiných případů jsme se nezbodli a vybrali jsme
správně. Nebyla to jen moje zásluha, ale taky Jiřího Šlitra a
Ferdy Havlíka, se kterými jsem nespočet těch konkurzů
absolvovali.
Je zvláštní, že Semafor nikdy nepřerušil svou existenci –
minulému režimu jste přitom coby signatář 2000 slov a naopak
jediný ne-signatář Anticharty jistě hodně vadil… Proč vás
komunisté jednoduše nezrušili?
Někde jsem napsal nebo řekl, že na Semafor si netroufli. A
hned se ozval jeden rozhořčený občan, co prý to vykládám, že
komunisti mohli všechno. Ale ano mohli, jenže popularita
Semaforu byla i po osmašedesátém obrovská, od Šumavy k Tatrám.
Pro režim bylo pohodlnější pokusit se rozložit to divadlo
zevnitř, nemuseli riskovat, že si případným zákazem proti sobě
poštvou lidi.
Před pár lety vyšly najevo poměrně nechutné podrobnosti o tom,
jak konkrétně se komunisté snažili vaše divadlo „rozvrátit
zevnitř“ a jakou roli při tom sehrál váš bývalý kolega, herec
Josef Dvořák. Setkal jste se s ním od té doby?
Pepa Dvořák ten objev udavačských dokumentů dodnes nevydýchal.
O to hlasitěji se občas nechává slyšet v médiích – jednou v
televizi vyprávěl, že s ustavením jeho herecké skupiny uvnitř
Semaforu jsem osobně souhlasil. To je samozřejmě nesmysl. On
začal v mém divadle zkoušet s úplně cizími lidmi, čímž mi měl
zmenšit prostor, upozadit mě. Ale víte, mě už dneska trochu
unavuje se v tom babrat.
Málo se zmiňuje, že Semafor svého času hodně jezdil do
zahraničí, vraceli jste se do Německa, do Finska, hráli jste v
Rusku i ve Francii. Přitom se soudí, že fenomén Semaforu byl
mimo republiku nepřenosný...?
V zahraničí jsme byli ochuzeni o to hlavní, tedy verbální
humor, na němž jsme stavěli celou existenci Semaforu. Ale jako
hudební divadlo, nikterak výpravný, spíš chudobný, jsme
poměrně uspívali – v jednom německém městě vzniklo dokonce po
vzoru Semaforu jedno studentské divadlo. Velmi vlídně jsme
byli přijati i v Rusku, dodnes vzpomínám na naše první
představení v Moskvě – hru jsme nastudovali v ruštině, jenže
se ukázalo, že v hledišti je devadesát procent Čechů, komplet
celá ambasáda. A my na ně v ruštině... Pravda ale je, že při
dalších představeních už se situace výrazně rusifikovala...
O vašem vztahu s Jiřím Šlitrem, druhou polovinou Semaforu
šedesátých let, bylo napsáno i řečeno mnohé. Vy sám jste
prohlásil, že jste k sobě hledali cestu a našli ji až na konci
jeho života. V čem byl jiný, než vy?
On byl spíš pragmatik, praktickej člověk, já zas romantik. Ale
to bylo dobře, že jsme byli každý jinde. Šlitr měl schopnost
postrkovat divadlo pořád dál. Zajímavé je, že za zakladatele
Semaforu jsem považován já, ve skutečnosti ho založil spíš
Šlitr. Když jsem opustil v roce 1959 Divadlo Na zábradlí –
protože se ukázalo, že jsem byl totální herecké dřevo – byl to
on, kdo tvrdil, že musíme založit divadlo nové, hudební. A já
se nechal zviklat, i když jsem poměrně dlouho odolával.
Šlitra v Semaforu vystřídala Jitka Molavcová – bylo to proto,
že jste nenašel herce, který by Šlitra nahradil?
Já ho ani nehledal. Nechtěl jsem chlapa, který by nahradil
Šlitra, protože každého jeho nástupce by pak srovnávali s ním.
Proto mým vůbec prvním partnerem po Šlitrově smrti byla
devítiletá dívenka, dítě na jevišti mělo v Semaforu určitou
tradici, tak jsem to zkoušel takhle. Pak jsme hráli ve třech,
s Jitkou a Pepou Dvořákem. Pokoušel jsem se vytvořit komickou
trojici, jako byli bratři Marxové, Ritzové nebo Fratelliniové.
Po odchodu Dvořáka mi zbyla Jitka, tedy Melicharová – v triu
jsme si totiž říkali Kašpar, Baltazar a Melicharová. A s
Jitkou to funguje dodnes, zajímavé je, že Jirka Šlitr byl na
scéně Semaforu nějakých sedm let a Jitka už dvaačtyřicet…
Ještě ke Šlitrovi – věříte tomu, že spáchal sebevraždu?
Sám si život určitě nevzal. Byla to buď nešťastná náhoda, nebo
něčí promyšlený záměr...
Před několika lety byla v Národním divadle opět uvedena vaše a
Šlitrova Dobře placená procházka. Režíroval ji Miloš Forman,
stejně jako stejnojmennou filmovou verzi inscenace ze
šedesátých let. Jaké to bylo – pracovat opět s režisérem,
který je už legendou světové kinematografie?
Miloš Forman je náš snad nejvěrnější štamgast – kdykoli přijel
do Prahy, zašel do Semaforu. O to raději jsem byl, že Dobře
placenou procházku režíroval opět on. Navíc v Národním
divadle. Po premiéře, když nastalo takzvané standing ovation a
rozsvítil se sál, jsem si ten úžasný prostor plně uvědomil –
projížděl jsem očima celé divadlo a říkal si: támhle v lóži
sedával Smetana, tady v orchestřišti stával Antonín Dvořák...
A teď se tu klaní nějaký Suchý z Plzně. Tak to mě vzalo…
Na rozdíl od řady kolegů jste nikdy neholdoval alkoholu ani
jiným „drogám“. Opil jste se prý jen dvakrát v životě, a to
ještě ne do němoty… Jak jste obstál v bohémském prostředí, kde
bývá ke sklence blízko?
Já nejsem abstinent, ale naštěstí mám takříkajíc záklopku, jak
si říkáme s Jitkou Molavcovou, která je na tom podobně. Dám si
panáka, ale po dalším už netoužím, objednám si dvoudecku vína,
ale k další sklence už musí být mimořádná příležitost. Alkohol
pro mě zkrátka není nutnost.
Lepší než alkoholik je být workholik, což je přesně váš
případ... Je ještě nějaká meta, k níž směřujete, něco, co vás
pohání pořád dál?
Já bych se hrozně rád ještě jednou v životě pokusil o to, co
se mi nikdy moc nedařilo, tedy o film. S tím, co jsem natočil,
jsem nikdy nebyl zvlášť spokojený – ani s Kdyby tisíc
klarinetů, Nevěstou nebo Jonášem a Melicharovou. Ale film mě
vždycky přitahoval, mám dokonce vlastní společnost, v níž jsem
natočil dva celovečerní a řadu krátkých filmů – Česká televize
a propos 6. října uvede dokumentární film Jiří Suchý a jeho
Perplex, kde jsou ze všech těch snímků ukázky. Ale jinak si
tam dělám sám ze sebe jakožto z filmového podnikatele,
producenta, spíš srandu...
Tak teď bez legrace – bude Semafor s Jiřím Suchým i za deset
let?
O tom asi nebudu rozhodovat já, ale okolnosti. Ale budu-li fit
aspoň tak, jak jsem dneska, nevidím důvod, proč bych
nepokračoval. Protože plánů, těch mám ještě na čtyřicet let.
Milan Šefl
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 27. září.