Návrat
ze severu
Vracím se domů z letošních cest po severu. Prosluněn severským
sluncem, provoněn vůněmi stepí a moře, zhýčkán pouličními
úsměvy neznámých lidí. A když zavřu oči, tak se mi kromě toho
všeho začnou vybavovat kameny.
Na Rujaně v Lancken-Granitz najdete několik tisíc let staré
dolmeny. Propagandisté třetí říše se o ně prý v touze dotvrdit
slavnou germánskou minulost velmi zajímali. Když se však
ukázalo, že tyto pravěké stavby tu musely být postaveny mnohem
dříve, než se sem dostavil vyvolený národ, jejich zájem rychle
opadl. V časech plastové NDR se tu o kameny starala rodina
místních nadšenců a nakonec se je podařilo uchovat dodnes, i
když mnoho prehistorických rujanských menhirů zmizelo z polí
díky přičinlivosti družstevních zemědělců. Ano, čistky se
nekonaly jen v řadách lidí, ale i kamenů. Ostatně nebylo to
poprvé: do balvanu vytesaný slovanský pohanský bůh Svantovít
je dodnes potupně vestavěn do zdi kostela v Altenkirchen, a to
přímo u vchodu a ve výšce očí a úst – aby si na něj mohl
slušný křesťan odplivnout...
Na jihozápadě dánského ostrova Bornholm je mezi stromy
nenápadně ukrytý kamenný les. Více než padesát kýmsi kdysi
vztyčených kamenů nechal v roce 1850 nadšený dánský král
Frederik VII. oplotit kamennou zídkou a věnoval je své ženě
Louise jako dárek, zřejmě místo květin či náhrdelníku...
Vskutku královský dar. Mohl k němu přihodit i pár skalních
kreseb, mohyl či runových kamenů, kdyby chtěl, ale o tom už se
v archeologických příručkách nic neříká.
Zato templářští rytíři na Bornholmu ve dvanáctém století
vybudovali na území asi 40 krát 30 kilometrů patnáct kamenných
kostelů, z toho čtyři unikátní rotundy. Všechny byly vyměřeny
a postaveny na centimentr přesně tak, aby byla pro budoucnost
uchována matematická tajemství, která řád nechtěl vydat do
nepovolaných rukou současníků...
A pak tu máme vyřezávané kamenné kříže na ostrově Öland či z
ještě starších dob balvany popsané runami. Například
Karlevistenen, jeden ze dvou nejslavnějších švédských kamenů,
nad jehož nápisem si lámala hlavu řada badatelů a který
vypráví o muži jménem Sibbe. Druh poezie, jímž je kámen
popsán, se nazývá dróttkvaet a ten, kdo ho používal, musel být
nutně šlechtického rodu. Jiní lidé tímto způsobem tehdy psát
neuměli. Použili tu takzvané kenningy, zvláštní druh
básnického přirovnání: když chcete například napsat o námořním
kapitánovi, který se vydal na moře, napíšete o „jednom z
vyvolených, který je pánem nemocí vod“ a tak podobně.
Rozluštění těchto záhad by určitě velmi pomohlo, kdyby Švédové
hrob pod kamenem odkryli a vykopali. Jenže oni to dosud
neudělali, neboť převládá názor, že se mrtví mají nechat v
klidu spát. A to je pro mne další z tajemství, která určitě
řada z nás nemůže pochopit, neboť jen blázen by přece
nevykopal poklad...
A tak když se vracím domů, než na sebe nechám dopadnout
drtivou pěst každodenních zpráv, položím si na stůl malý kámen
z ölandského vápence. Našel jsem ho na bílé pláži uprostřed
oblázků s otisky trilobitů a různých mořských prapotvůrek. Nic
zvláštního na něm není, jen tvarem připomíná mobilní telefon,
takže mezi ostatní předměty na mém stole docela dobře zapadne.
Ostatně za pár týdnů se všechno zase nejspíš vrátí do
normálních kolejí...
Jan Burian, písničkář a spisovatel