Ztracená Dafne v novém hávu
Za vůbec první operu je považována La Dafne Jacoba Periho
(1561–1633). Z díla, které vzniklo při příležitosti karnevalu
v roce 1598, se však dochovalo pouze libreto Ottavia
Rinucciniho, z hudby se našly toliko zanedbatelné fragmenty a
závěrečný sbor. Přesto byla La Dafne v novodobé premiéře
uvedena v červnu v brněnském Divadle Reduta. Její
partituru o dvanácti číslech totiž v duchu barokního
minimalismu, respektive „v ozvěně“ ještě archaičtějších
postupů takzvané florentské cameraty dokomponovali a
zkompletovali Tomáš Hanzlík (nar. 1972) a Vít Zouhar
(nar. 1966).
Každý z komponistů přispěl šesti čísly. Není to však střídání
dvou rozličných rukopisů, hudba plyne v jednotném slohovém
toku, jako kdyby na každém taktu pracovali společně. Ani
závěrečný Periho sbor, který zní v Hanzlíkových intencích,
nijak z celku nevybočuje. Oba skladatelé, kteří tvoří sehraný
tým, nabízejí v La Dafne ohlasy několik století staré monodie,
přesto posluchač cítí, že jde o hudbu s puncem současnosti.
Kolorit „hudebního archaismu“ však převládá. Tuto skutečnost
umocňuje i velekomorní orchestříček: k theorbě střídavě
usedají Jan Čižmár nebo Marek Kubát, k violoncellu Josef Klíč
a k varhanímu pozitivu Ondrej Olos, který navíc zastává post
dirigenta.
Protože takzvaná florentská camerata v co nejširším měřítku
usilovala o vzkříšení antického kultu, nepřekvapuje, že
Rinucciniho libreto čerpá z Ovidiových Proměn. První
Apollonovou láskou byla panenská a nezkrotná nymfa Dafne,
která ve snaze ubránit se milostné božské náklonnosti se
nechala proměnit ve vavřínový strom. Apollon na důkaz své
lásky se pak ověnčoval jeho spletenými ratolestmi. Pod
citlivou úpravou Rinucciniho libreta jsou podepsáni režisér
Rocc a skladatelé.
Inscenátoři se snažili zachovat i ducha někdejšího provedení,
a tak se La Dafne uvádí v Mozartově sále, kdy diváci svírají
účinkující v řadách do půlkruhu, přičemž se pěvci nejednou
pohybují mezi nimi v pohybovém aranžmá Štefana Capka. Režisér
Rocc, který své pojetí označuje za scénickou instalaci, zvládl
netradiční prostor suverénně, přičemž se mu málem podařilo –
díky i inspirujícímu průhledu impozantními okny na starobylý
Zelný trh – vykouzlit představu, že se vše odehrává „kdysi
v nějakém z italských paláců“.
Nedlouhá inscenace prezentovaná bez pauzy je pionýrským
exkursem do operní archeologie. Reprízy: 29. a 30. září.
Vladimír Čech, hudební publicista