Byl
jednou jeden film
Cyklus Byl jednou jeden film už loni vyvolal
zaslouženou pozornost, protože prostřednictvím vzpomínek i
archivních záznamů přiblížil, jak vznikala slavná díla světové
kinematografie Děti ráje, Tess nebo Poslední tango v Paříži.
Nyní následují další čtyři části, vysílané ovšem v pozdních
nočních hodinách, protože dětem školou povinným je lze jen
sotva doporučit. Pokud rovnou nezkoumají znepokojivé úchylky,
zvláště pak dráždivé spojení sexuální posedlosti s násilím,
obsahují někdy kontrovezní výklady i těch filmů, které se
něčemu takovému vyhýbají už proto, že v době vzniku byla
dráždidla tohoto ražení vyloučená.
Jde
zejména o první verzi King Konga, kterou cyklus Byl jednou
jeden film přiblíží ve středu 23. listopadu (ČT2, 23.50).
Tvůrci v roce 1933 trikově úchvatný příběh zasadili na divochy
osídlený ostrov, jemuž vládne obrovitá opice. Vedle
dobrodružných klišé, mistrně ovšem zužitkovaných, si
povšimneme i variace na klasické téma krásky a zvířete –
veleop totiž unese sličnou hrdinku, vedle něho vskutku
nepatrnou, a zjevně se do ní zamiluje. Interpretace významů,
které tento snímek nabízí, se pak při hledání možných
sexuálních podtextů zaklíná nejen Freudem a falickou
symbolikou, ale dokonce sahá po „nadčlověčenství“, kterým
mnohé uhranul německý nacismus.
V dalších částech se cyklus věnuje filmům ve své době
skandálním, ať již to byla japonská Korida lásky (1976) nebo
anglický Mechanický pomeranč (1971). V prvním snímku se
režisér Nagisa Ošima rozhodl prozkoumat úzkou souvislost mezi
sexuální slastí a blízkostí smrti. Prvky nezastřené
pornografie a šokující rozuzlení příběhu, který boří jakékoli
zábrany, zjevně překvapily i herce, kteří se zde uvolili
vystupovat.
Kubrickův Mechanický pomeranč pak předkládá výtvarně,
inscenačně i hudebně estetizovanou vizi blízké budoucnosti,
topící se v bezbřehých násilnostech. A klade si znepokojivou
otázku, zda násilí lze zastavit tak, že se u násilníků vůči
němu vytvoří – na podmíněném reflexu jako u Pavlovových psů –
nepřekonatelný odpor. Jaké bude postavení člověka zbaveného
volby mezi dobrem a zlem? V popředí se ocitá nejen režisérova
až maniakální náročnost, ale také rozporný dopad filmu, neboť
publikum, neschopné pochopit jeho poselství, prvoplánově
fascinovaly obrazy násilí.
Nakonec spatříme dokument o Formanově oscarovém hitu Přelet
nad kukaččím hnízdem (1975), podobenství o ceně lidské svobody
a nezávislosti. Prostředí blázince ovládaného „velkou sestrou“
tu připomíná totalitní společnost, jež se lživě zaštiťuje
prospěchem lidí, kteří si sami neumějí pomoci.
Jan Jaroš, filmový publicista