José
Carreras, tenorista
O Vánocích, Maestro, často vzpomínáme na dětství. Jaké bylo to
vaše, když jste jako nejmladší ze tří dětí žil s rodiči ve
čtvrti Sants, rázovité části Barcelony?
Jak nejspíš víte, naše rodina nebyla vůbec bohatá. Navíc jsme
tehdy patřili k těm, které pronásledoval režim diktátora
Franka. Naše Vánoce proto bývaly velice prosté, ale zároveň
velmi krásné. Vždycky se sešla celá naše rodina. Náš byteček
byl rázem plný lidí...
Poté co jste jako šestiletý viděl film Velký Caruso, jste si
prý bez přestání zpíval, třeba i zamčený doma v koupelně. Už o
dva roky později jste natočil svou první nahrávku pro
Španělský národní rozhlas. A jako jedenáctiletý jste si ve
svém milovaném divadle Gran Teatre del Liceu dokonce zahrál ve
druhém dějství opery Bohéma zlobivého chlapce, který zpívá
„Chci trumpetu a koníčka“. Po jakých vánočních dárcích jste v
té době toužil?
Máte pravdu – od chvíle, kdy jsem ve filmu o slavném Carusovi
viděl a hlavně slyšel zpívat tenoristu Maria Lanzu, jsem
toužil už jen po jediném. Aby i ze mě byl jednou pěvec. A
považuji za veliké štěstí, že se mi můj sen splnil. Opravdu
jsem si prý zpíval, kdekoli a kdykoli to bylo jen trochu
možné. Sám si na to, pravda, moc nepamatuji, byl jsem přece
jen ještě moc malý. Ale můj starší bratr mi o tom dodnes
vypráví. Údajně jsem zpěvem bavil jako pětiletý i veškeré
osazenstvo zámořské lodi plující do Argentiny, kam se naše
rodina vypravila za lepším životem. Toto přání se nám však
nesplnilo, takže jsme se brzy vrátili zpět. Zato mně ano – pod
vánoční stromek jsem dostal fotbalový míč!
Kdo z vaší rodiny vás nejvíc ovlivnil – otec Josep, kterému
Frankův režim zakázal vyučovat francouzštinu, takže se živil
jako dopravní strážník a chtěl, abyste studoval chemii na
univerzitě? Nebo matka Antonia, majitelka malého kadeřnictví,
na kterou dodnes pokaždé, když vstupujete na jeviště, alespoň
„na chviličku pomyslíte“? Či váš dědeček Salvador, nadšený
amatérský pěvec – barytonista?
Jak už jsem řekl, ke zpěvu mě nejdřív ze všeho ponoukl onen
film s Lanzou v hlavní roli, protože od té doby mi vnitřní
hlas stále dokola našeptával: Zpívej, zpívej! Ale musím
připustit, že mě významně podporovala celá rodina. Dodnes jsem
jim za to všem vděčný. Je asi běžné a pochopitelné, že si
rodiče přejí, aby jejich dítě vystudovalo obor, kterým se
spolehlivě uživí. Jenomže matce a pak i otci začalo být jasné,
že si nepřeji nic jiného než se věnovat hudbě.
Z Barcelony, kde vás objevili pedagog Juan Ruax a slavná
sopranistka Montserrat Caballé, jste v sedmdesátých a
osmdesátých letech minulého století dobyl doslova celý svět.
Třináct let byla na jevišti vaší častou pěveckou partnerkou
Katia Ricciarelliová, v Salcburku jste zpíval pod taktovkou
Herberta von Karajana, v New Yorku jste natáčel nejcennější
zvukovou verzi muzikálu West Side Story s jejím autorem
Leonardem Bernsteinem. Jací byli, jak na vás zapůsobili?
Především chci říci, že jsem vděčný za všechny příležitosti,
které mi život v hudbě nabídl. Samozřejmě, že natáčení West
Side Story s Maestrem Bernsteinem bylo nevšedním zážitkem už
proto, že tehdy své mistrovské dílo poprvé sám dirigoval! Ale
přesto – kdybych měl ze všech svých pěveckých kolegyň či
kolegů a ze všech dirigentů, s nimiž jsem spolupracoval,
vyzdvihnout jedno jediné jméno, řekl bych Herbert von Karajan.
Byl to opravdový génius, který i nejznámějším hudebním dílům
dovedl vtisknout cosi navíc. Vyzařovalo z něj něco bezmála
nadpozemského, co nelze slovy popsat, ale co vycítil každý,
kdo s ním přišel zblízka do styku. Spolupráce s osobností
tohoto kalibru byla pro mě skutečným darem. A dodnes vděčím
osudu za to, že trvala celých dvanáct let.
Tentokrát v Praze zazpíváte jen pět dnů po svých
pětašedesátinách. Zažil jste opravdu neuvěřitelné vzlety a
pády: celosvětová sláva – i choroba, při níž vám dávali jen
desetiprocentní naději na přežití. Čemu vás tyto prožitky, tak
dramaticky odlišné, naučily?
Víte, když mi tenkrát lékaři oznámili, že trpím leukémií,
ocitl jsem se samozřejmě v první chvíli totálně na dně. Pak
jsem se ale rozhodl, že budu bojovat. Sice jsem na konci
temného tunelu viděl jen malé, sotva blikající světýlko, ale
umínil jsem si, že za ním budu směřovat ze všech svých sil. A
bylo mi dopřáno, abych tuto strašlivou chorobu překonal.
Samozřejmě, že podobná zkušenost člověka změní. Spoustu věcí
začne vnímat odlišně. Ale myslím, že zároveň jsem zůstal
takový jako předtím. Dál žiju jako kdysi, životem, který
neváhám označit za běžný. Jen s tím rozdílem, že spoustu
každodenních prkotin jsem prostě přestal vnímat, natož brát
vážně. A naopak se raduji z každé chvíle, kterou mi život
nabízí. Současně se snažím pomáhat lidem, kteří onemocněli
stejnou chorobou jako kdysi já.
V roce 1972 o vašem hlasu napsali, že „je to medově lyrický
tenor, bohatě barevný, průzračný, opravdový a zcela výjimečný
v citovém prožitku“. Od té doby nepochybně vyzrál, změnil se
vlivem nejrůznějších okolností. Jakou dramaturgii jste zvolil
pro svůj koncert 10. prosince v pražské O2 Areně? A bude na
tomto koncertu znát také vánoční atmosféra?
To, že se pěvcův hlas pozvolna mění, je naprostá pravda. Ten
můj také, pochopitelně. Ale jsem rád, že dospěl do polohy, v
níž si mohu troufnout na repertoár, který byl pro mě kdysi
nevhodný. Chci věřit tomu, že s proměnou hlasu se rozšiřuje
můj intepretační prostor. A vidím v tom nové výzvy. Takže můj
koncertní program v Praze obsáhne širokou hudební škálu od
operních árií přes ukázky z operet, dále latinskoamerickou
hudbu i muzikálové melodie. A samozřejmě nebudou chybět ani ty
nejznámější koledy a vánoční písně. Jsem si jistý, že u vás
nejen s orchestrem, dirigentem, kolegyní sopranistkou a se
sborem, ale také se všemi diváky v hledišti prožijeme krásný
adventní večer.
Jiří Vejvoda, publicista
Foto archiv
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 15. 11.