|
Lucerna
je jen jedna
Lenka mě pozvala na PJ Harvey do pražské Lucerny. Na koncerty,
na kterých nehraju, skoro nemám čas chodit, a tak jsem se
opravdu těšil, zvlášť když tahle britská nezávislá hvězda
patří k tomu nejzajímavějšímu, co se dnes v tomto žánru ve
světě děje. Jen ten velký sál Lucerny se snadno vydýchatelným
vzduchem a tradičně mizernou akustikou nesliboval velké
zázraky. Je to divné, že Praha vlastně nemá sál, v němž by
mohl podobný koncert proběhnout: Divadlo Archa je – při vší
úctě – přece jen malé a zimní stadiony zase naopak... Máme
sice husákovský „Pakul“, ale ten by se hodil ještě méně.
Palác Lucerna prý měl původně sloužit lednímu hokeji, ale
ukázalo se, že tam tolik prostoru zase není, a všechno se pak
narychlo udělalo jinak.
Dovedete si to vůbec představit? Hokej v Lucerně? Vždyť ten
velký sál do jisté míry představuje kus osobní kulturní
historie každého z nás...
Ta moje začíná v šedesátých letech. Prvními zahraničními
popovými hvězdami, na jejichž koncerty jsem vyrazil
do Lucerny, byli italská diblice Rita Pavone a rakouský
seladon Udo Jürgens. Dojmy z těchto vystoupení vzápětí
vymazaly partičky domácích bigbíťáků – George & Beatovens, The
Matadors a hlavně The Primitives Group, první česká
psychedelická kapela pracující na scéně s ohněm a nafouknutými
prezervativy. Zanedlouho po jejich vystoupení jsme ve stejném
sále měli maturitní ples. Bez ohňů a dokonce i tak trochu bez
naděje – psal se rok 1970...
Sedm let po maturitě jsem v Lucerně poprvé vystoupil jako
písničkář: zahajoval jsem jako neznámý zpěvák koncert k poctě
Jaroslava Ježka (v podtextu samozřejmě i Voskovce a Wericha, o
nichž se ovšem mluvit nesmělo) nazvaný Tak ti ď. Čtvrt hodiny
před začátkem jsem byl úplně ochromený trémou, procházel jsem
se zákulisím a donekonečna si opakoval svou úvodní větu:
„Dobrý večer, jsem rád, že si konečně i já mohu zahrát ve
slavné Jiráskově Lucerně.“ Byl to sice přiblblý žert, ale když
jsem ho třem tisícovkám diváků naservíroval, zasmáli se a já
mohl svých dvacet minut jakžtakž se ctí přežít. Od té doby
jsem už nikdy takovou trému neměl.
Z Lucerny v době normalizace se mi vybavuje zejména monstrózní
úvod předávání cen časopisu Melodie: zhaslo se a pak v kuželu
světla předvedl gymnasta Netušil svou olympijskou sestavu na
koni našíř... Když jsem olympionika po třiceti letech náhodou
potkal a ostýchavě mu tu velkou akci v Lucerně připomněl,
rozzářil se. Řekl, že také pro něj to byl neobyčejný životní
zážitek, ale že netušil, že si to ještě někdo jiný pamatuje...
Po změně režimu se začaly ve velkém sále Lucerny objevovat
hvězdy mých snů – první a největší z nich byl John Cale.
Martin Skřivan, který mu v Praze tlumočil a doprovázel ho,
vyprávěl o tomto plachém géniovi, že se tu zpočátku necítil
moc dobře, v hotelu ho někdo z personálu urazil, což se mu
normálně nestává...
„Tak uvidíme, jestli bude přidávat,“ řekl Martin. „Podle toho
snad poznáme, jestli se mu tady dobře hrálo.“ A John Cale
večer odehrál v Lucerně jeden z nejkrásnějších koncertů, jaké
jsem kdy viděl, a přidával jako zběsilý...
A teď jsme se tedy s Lenkou vydali na PJ Harvey. V Lucerně
bylo všechno jako obyčejně – vedro, přeplněno, špatný vzduch a
mizerná akustika. Leč koncert byl krásný. Musel jsem odejít
pár písní před koncem, a tak jsem spatřil, jak v pasáži u
světlíku postává několik lidí, na které nezbyly lístky, a
soustředěně poslouchají zpěvaččin hlas linoucí se odkudsi z
útrob budovy. Měli rozhodně kvalitnější poslech než my dole
v sále a možná se právě začala odvíjet jejich osobní kulturní
historie.
Ale taková je prostě Lucerna. Už to jiné nebude...
Jan Burian, písničkář a spisovatel |