Vinohradský Tartuffe je spratek
Oživit klasickou komedii úctyhodného stáří takřka tří set
padesáti let, byť patří k nejslavnějším a stále uváděným jako
Moliérův Tartuffe, nebývá jednoduché. Režisér Štěpán Pácl v
Divadle na Vinohradech rodinu bohatého Orgona (Svatopluk
Skopal), který Tartuffa vyzvedl z bídy a vzal pod svá
ochranářská křídla, stylizuje v první polovině inscenace do
panoptikální podoby omezených a až trochu odpudivých
pošetilců. Bohaté barokizující kostýmy svým nositelům stále
něčím vadí, paruky sedí nakřivo... Teatrálnost naučených gest,
postojů a grimas brání rozvoji hereckého výrazu a spolu s
podivným aranžmá vzájemné vztahy spíše zatemňuje než rozehrává
či zvýrazňuje. Monumentální scéna (Pavel Svoboda) Orgonova
panského domu se strmým schodištěm, vedoucím asi až „nejvejš“,
nedostatečnost postav jen podtrhuje. V záměru nejspíš komické
a významotvorné „překážky“ však první polovinu představení
zatěžkávají a paradoxně zbavují humoru i dramatičnosti. A
přitom počátek této komedie vypadá docela slibně: zpoza opony
se vynoří madam Pernellová, Orgonova matka – v přesně
stylizované kreaci Martina Zahálky patří k osvěžujícím
momentům inscenace.
Tartuffovým vstupem se panoptikální obraz začíná proměňovat v
přímočarou aktualizaci, až se v závěru postavy bez paruk a
krinolín mění ve skupinu ošizených lidí bez domova. Proti
inscenační tradici obsadil Pácl Tartuffa mladým a na první
pohled křehkým Lukášem Příkazkým. Jeho kostýmování se od
ostatních zcela liší – v šedém minimalistickém oblečku s
kapucí zastiňující obličej je k nerozlišení od svého tichého
špiclujícího společníka a rychle vyvolává pocit nebezpečí.
Původní Tartuffovo pánbíčkářství, příznačné pro moliérovskou
dobu, je nahrazeno bezskrupulózním podrazáctvím – starému muži
tento spratek podkopne hůl, když se nikdo nedívá, jinak se ale
skrývá za účelovou opravdovostí a kultivovaností, a tím
připomíná současné mafiány.
Režijním i hereckým vrcholem je poté, co Tartuffe připraví
Orgona o majetek i dům, výstup úlisného exekutora Jaroslava
Satoranského – škoda, že jeho kvazi melodramatická árie
vyčnívá nad dosavadní rámec celkově nevyrovnané inscenace a
odkaz k české hymně je poněkud banální. Vtipná je ovšem
pointa, kdy jako deus ex machina zjednává spravedlnost sám
král a do otevřených úst v jeho obrovském obraze vstupují
zachránění – ovšem i s Tartuffem. Ústa se zavírají, královské
monstrum říhne, a hle co z nich vylétne – Tartuffe. Opět je s
námi!
Vítězslava Šrámková, publicistka
Foto Viktor Kronbauer