|
Petr
Pavlovský, kritik
O výtvarném skvostu slovem
První říjnovou středu zahájil Český rozhlas 2 – Praha v cyklu
Tisíc příběhů dokumentární seriál Kuks – život, smrt a
meditace v barokním pojetí, který poběží až do konce roku.
Hradecká režisérka Lenka Jaklová jej dedikovala památce
nedávno zesnulého kunsthistorika Mojmíra Horyny a zabývá se
v něm východočeským skvostem barokní krajinotvorby,
architektury a sochařství, Šporkovým Kuksem.
Přiblížit „výtvarný gesamtkunstwerk“ posluchačům bez špetky
vizuality není snadné, jakkoli u mnohých lze předpokládat, že
v Kuksu už někdy byli nebo jej alespoň znají z fotografií či
televize. Avšak i pouhé slovo, doplněné dobře volenou hudbou
(Miloš Štědroň skvěle, jako ostatně vždy!), dokáže ve službách
zkušených a zapálených tvůrců zázraky.
Rozhodujícím faktem bývá volba hostů, které si moderátor či
moderátorka pozve před mikrofon. Jedním z nejpůsobivějších je
v cyklu Lenky Jaklové Václav Cílek, historicky poučený estetik
a etik geologie, který dovede říci mnoho zajímavého o
minulosti, podstatného o přítomnosti a vizionářsky
sugestivního o budoucnosti fenoménu krajiny.
Poněkud rozporné byly komentáře kunsthistorika Jiřího T.
Kotalíka, rektora AVU. Obsahovaly přirozeně celou řadu
podstatných informací, poněkud je ovšem zlehčil tím, že
v rozohněném nadšení pro předmět hovoru se dopustil několika
znevěrohodňujících lapsů. Antijiráskovský odezdikezdismus
„baroko nebylo temno, naopak to byla doba velmi osvícená“ od
vysokoškolského pedagoga vyděsí. Jistě, za baroka kvetla u nás
mnohá kultura, ale byly mimo jiné i strašlivé války, při
kterých vyhynuly dvě třetiny obyvatel Čech, a probíhaly také
čarodějnické procesy. Prostě není náhodou, že osvícenství se
říká až době, která přišla po baroku. Slovo „osvícená“, užité
v souvislosti s barokem, je prostě „úlet“.
Historik umění Pavel Preiss dobře ukázal rozporuplnost
osobnosti Františka Šporka: buřič proti autoritám a většinou
neúspěšný sudič, zároveň ale megaloman, konfliktní člověk
s potřebou znovu a znovu vítězit, zřejmě též s „mindrákem
novošlechtice“.
Ignác A. Hrdina, právník a teolog, vnesl světlo do Šporkova
„disidentského“ života. Tento pozoruhodný muž zřídil nelegální
tiskárnu – de facto předchůdkyni samizdatu, krátkodobě byl
vězněn na pražském purkrabství, provokoval moc světskou i
duchovní, roku 1729 byla „přepadově“ za asistence vojska
prohledána všechna Šporkova sídla, v Praze i mimo ni. Za
kacířství hrozilo odsouzení na doživotí, nakonec vyvázl jen
s pokutou. Instruktivní souvislost s dvacátým stoletím:
František Špork předběhl svou dobu, zastával postoje příznačné
až pro II. vatikánský koncil. Dokument velice citlivě vyvažuje
funkci uměleckou a naukovou. |