Hlavně
užít dne
Dvacetiletý houslista Jan Mráček, student 5. ročníku
Pražské konzervatoře, získal letos na podzim status sólisty
SOČRu. U rozhlasových symfoniků je jako doma – maminka je
houslistkou orchestru už čtvrt století, tatínek tu taky hrál.
Jan se už od dětství objevoval na pódiích i v soutěžích,
vlastní první cenu z Kociánovy houslové soutěže, absolutní
vítězství v národním kole Concertina Praga a nejvyšší ocenění
z hudebních kurzů Václava Hudečka. Hrál i s Josefem Sukem.
Zatím největším úspěchem je 2. cena v soutěži Pražského jara
v roce 2010, kde se stal nejmladším laureátem.
Ovlivnili vás rodiče – houslisté?
Dítě se samo nemůže rozhodnout, nač bude hrát, nástroj mu
zpravidla vybere někdo z rodičů. Jako malý jsem ale názor měl:
pamatuji se, že když jsem v pěti letech přišel k paní
profesorce na první hodinu houslí, řekl jsem, že chci hrát na
saxofon...
V dětství nad vámi převzal patronát Václav Hudeček. Jak
jste se k němu dostal?
Naše rodiny se dávno znají. Blíže jsme se poznali na koncertě,
kde jsme oba vystupovali. To mi bylo jedenáct a Václav Hudeček
nabídl, že mi půjčí mistrovské housle od houslaře Karla Vávry.
Hrál jsem na ně do loňska. Je to nádherný nástroj. Teď už mám
půjčené jiné housle – z roku 1777 od italského houslaře
Guadagninino. Půjčil mi je soukromý sběratel, vzácně přátelský
člověk. Nemáme spolu smlouvu, stačí mu, když může jednou za
měsíc přijít do koncertního sálu a poslechnout si, jak znějí.
S Václavem Hudečkem často vystupujete, několikrát jste za něj
i „zaskočil“, například na Pražském hradě.
Hrál jsem s ním už mnohokrát, loni jsme spolu absolvovali
předvánoční turné, bylo to skoro čtyřicet koncertů. Teď
v listopadu budeme zase hrát na Hradě, vystupujeme spolu taky
na výchovných koncertech.
Moc se líbil váš výkon v Sibeliově houslovém koncertu se
SOČRem. Sibelius vás provází dlouho, hrál jste ho už
ve čtrnácti letech v Rudolfinu. Je to váš oblíbený skladatel?
Těžko říct, kdo je můj oblíbený autor, každý má v sobě něco,
co za to stojí. Sibelius je naplněn emocemi. Mám ho rád,
protože s ním můžu lidem předat i něco ze svého srdce. Ten
koncert jsem si vždycky přál zahrát, což se mi splnilo právě
se SOČRem. A díky tomu jsem se stal sólistou rozhlasových
symfoniků. Ale nejradši mám asi přece jen Dvořáka. Když ho
hraju, slyším v tom Česko: českou hudebnost i krajinu.
Co by bylo na vašem cédéčku, kdybyste sestavoval dramaturgii
sám?
Před časem jsem si vybral program recitálu výhradně z české
hudby, ze skladeb, které se mi moc líbí: Smetanovo Z domoviny,
Dvořákova Romance a Mazurek, Sukovy skladby a Koncertní
polonéza Zdeňka Fibicha – tuhle skladbu skoro nikdo nezná,
přitom je líbezná a krásná.
Jaké máte plány do budoucna?
Ještě nevím, cesta na AMU není jednoznačná. V této chvíli tam
totiž není pedagog, který by mi byl blízký. A na školu se
chodí za kantorem. Se studiem v zahraničí taky váhám. V Česku
si několik let buduji jméno a pozici, kdybych odjel, je s tím
konec. Vrátím se po letech z prestižní školy, ale k čemu mi to
bude, když se na mne zapomene? Těžká volba, protože určí celý
můj příští život. Nejlepší asi bude po povinných čtyřech
semestrech řádného studia dělat AMU dálkově a jezdit do
zahraničí na konzultace.
Kterého zahraničního učitele byste si vybral?
Zachara Brona. Má pověst, že je svým způsobem blázen, prý noc
před soutěží cvičí s adepty do čtyř ráno, snad je i tyran. Ale
na konzultace by byl výtečný.
Loni jste se prý zúčastnil „master class“ houslové virtuosky
Idy Haendelové. Jaké to bylo?
Fenomenální! Jeden den učila, druhý den měla sólový recitál.
Bude jí osmdesát devět let a dá sólový recitál – Bachovu
Ciacconu skoro v devadesáti zpaměti! Ale na druhou stranu je
mi jí trochu líto, celý život obětovala houslím, neměla muže
ani děti, jen jezdila a hrála. Jistě je to krásné – celý život
se rozdávat lidem, ale pak možná nemůžete mít radost z
takového života, protože není zcela naplněn.
Jak vás tak slyším, vy to tak nemáte…
Určitě ne. Já chci mít svůj život, nechci cvičit od osmi ráno
do večera. Myslím, že to ani nemá moc smysl, protože čím déle
člověk cvičí, tím méně se koncentruje a přestane na to myslet.
Myslím, že bohatě stačí tři čtyři hodiny, a člověk ještě
stihne užít den.
Agáta Pilátová, publicistka
Foto Tomáš Vodňanský