Vladimír
Karfík, publicista
Hrách na stěnu bývalé metropole
Jana Machalická vyslovila v Lidových novinách výhrady k
letošnímu udílení státních a ministerských cen. Mě také
zaujalo několik věcí: po letech to posmrtné uznání, a ne že
bych si skladatele Zdeňka Lišky nevážil, naopak, mělo k tomu
dojít už dávno, předávno, neboť autora takové hudební invence
ve filmu jsme nikdy neměli. Ale stará bolest: uznání
přicházejí tak pozdě, že na ně tvůrcův život nestačí. A ještě
ta nešťastná cena za hudbu-nehudbu: neodvážíme se zpochybnit
celoživotní odbornou práci Lubomíra Dorůžky pro jazzovou, dnes
menšinou hudbu, ale nebyla jiná možnost uznání než vyhrazená
skladatelům? Zato Miroslav Masák byl za zásluhy o českou
architekturu oceněn právem. To, co mne zaujalo, bylo jeho
lakonické poděkování, jež nemohlo být pregnantnější: řekl, že
by si rád pohovořil s panem ministrem kultury o architektuře.
Dobře jsme pochopili proč, těch pár slov bylo slyšet daleko
jako třesk šrapnelu. Toto jsem si ze slavnostního večera, v
souvislosti s podnikatelsko-vrchnostenským rozhodováním o
architektuře, odnesl jako nejaktuálnější sdělení.
A pak poznámka na první pohled jenom okrajová: místo udílení –
národní divadelní stánek, snad proto, aby se nenápadně dalo
najevo, že jde o pouhé divadlo, a po představení rovnou do
šaten. Jak jinak pochopit, že místem, kde by po ocenění
tvůrčích výkonů mělo docházet k osobním setkáním,
inspirativním hovorům, bylo stísněné vstupní foyer divadla? Že
by za to mohli konšelé, když tehdy vykoupili stísněný pozemek
před Prozatímním divadlem, s nímž už Zítek se Schulzem si
neporadili jinak? Pravda, bylo možné posloužit si sklenkou
vína, ale jak si v předsíni, kudy se prodírají lidé ze šaten
s kabáty, pohovořit s přáteli? Vždyť hlavním smyslem takové
události přece není v první řadě jeviště, ale jsou to právě
ona setkání –jenomže letos ve slovutné budově kde? Ledaže
bychom v tom zahlédli hlubší, za honosnou fasádou skrývaný
záměr: setká-li se totiž pohromadě nezanedbatelná část
kulturní obce, a má prostor a čas, kde si pohovořit, mohli by
se možná na něčem rozumném dohovořit, čím by se úřady cítily
ohroženy. Bohužel, ani dnes za podezřením není stihomam.
V posledních Divadelních novinách jsem si přečetl rozhovor
s pražským primátorem. Na mnoha místech zlatá slova o nádherné
frontě domů nábřeží i s budovou Mánesa, již zdobí Tančící dům,
a s přiznanou zlomyslností trochu hyzdí Národní divadlo (Bůh
nás ochraň před hněvem obrozenců přes Zdeňka Nejedlého po
čerstvě povstavší národovce). Primátor, jistě poučen veletoči
předchůdce Béma, řekl, že si sice netroufá být pražským
kulturním arbitrem, ale dal najevo, že Praha má v současném
klimatu dluh zejména vůči architektuře, a že pokud se
„neotevře moderní architektuře, stane se v průběhu času mrtvým
městem“. Tedy: Praha opravdu není mrtvým městem, jde jenom o
to, čím vzkvétá. Královskou cestu dvacet let okupují čepičáři
s matrjoškami, kvete prostituce, ač zákon ji nezná, a přesto
jí už dávno nepatří s nostalgií vzpomínaná Kamzíkova ulice, ve
srovnání s dneškem snad ještě kultivovaná, ale zato pár kroků
od Václavského náměstí honosné domy s touto specifickou
nabídkou a konzumem. Nehledě k prvenství v hazardu s množstvím
heren. A herních (podle primátora) „proherních“ automatů. Tím
Praha, kromě pivnic, skutečně žije.
Ale co se stane, až v možné světové krizi půjde lidem
z tlustých do tenkých? Herny a automaty budou ožebračovat až
na kost a začne vznikat sociální literatura, jak ji známe
z minulého a předminulého století. Může být nad síly radnice a
parlamentu tak těžké to Kuklovo bahno vysušit? Jde mi však o
něco jiného: v Praze se v posledních patnácti letech začalo
stavět, ale s jakou architekturou jsme konfrontováni? V lepším
případě moderní konfekce, střižená podle potřeb developerů.
Vznikla snad originální veřejná stavba (mimo zájem veřejnosti
vyrostla v dejvickém kampusu kvalitní Technická knihovna), aby
vytvářením dominant města určovala i povahu soukromé zástavby?
Praha dosud není skanzen, a pokud jím je, pak ho oživují
chrámy konzumu, rostoucí i na nejcennějších lokalitách
historického centra. V těsné blízkosti bývalého Královského
dvora – nikdo už o něm neví, zbyl jenom název ulice – za
fasádou kasáren vyrostl na cenných vykopávkách vřed Palladia.
Šel jsem tam nahlédnout, co z historických vykopávek zůstalo
zachováno. Ukázka co nejmenší, adjustovaná tak, že vypadá jako
atrapa. Vedle Masákova Máje zase cenné vykopávky, ale panu
Pawlovskému, přisátému na pražský kšeft, paměť vadí, ministr
ji tedy podle jeho pokynu zminimalizoval. Že škodu, nevratnou,
utrpí historické město, nešť. Developer, náš skutečný vládce.
Totéž s cenným domem Bohumila Kozáka na Václavském náměstí:
architekti protestují – nebourat! – ale ministrovou mocí
patrně disponuje investor, kterému dům překáží, takže zbourat.
Definitivně? Mínění veřejnosti, tentokrát i odborné, to nic.
Už lépe rozumím profesorovi architektury Romanu Kouckému,
který dnešní Prahu už nepovažuje za metropoli.