Číslo 48 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Michalem Dlouhým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


Skvělý muzikant a velký vlastenec Rafael KubelíkDoma u Rafaela Kubelíka

„Od října do března považujeme za štěstí, když vidíme hory alespoň jeden den v týdnu,“ ukazuje směrem k alpským stráním a štítům mohutný muž s dlouhým plnovousem. Teď je však léto a jen těžko si lze představit, že by jezero mohlo mít i jinou než modrou barvu. Profesor Martin Kubelík je ovšem na proměny zdejšího počasí zvyklý. Dům na klidném místě zvaném Kastanienbaum nedaleko od předměstí Lucernu je součástí jeho světa už celé půlstoletí. Tak jako byl zázemím a místem návratů i pro jeho otce, dirigenta a skladatele Rafaela Kubelíka, legendy české hudby i československého exilu. Životu i dílu této významné osobnosti světového formátu se stanice Vltava věnovala již několikrát, naposledy v pořadu autora článku odvysílaném v den výročí vzniku samostatného československého státu.

Stojíme na trávníku před vchodem, za zády proti slunci zdejší charakteristickou dvoutisícovku jménem Pilatus. Naproti za vodou jsou modrozelené kopce, pod zahradou vede tichá pobřežní silnička, která mě sem vedla dva kilometry od trolejbusu. Všude vzrostlé stromy, v sousedství další podobná sídla. Prý se tu před pár dny po zahradě procházela liška.
Rafael Kubelík bydlel u jezera Vierwaldstättersee ve tři století starém domě, k němuž přistavěl ateliér. Knihy, obrazy, památky z cest… Pod schodištěm stojí v obytné pracovně křídlo, u kterého komponoval, studoval partitury nebo zkoušel se sólisty. Místnost vypadá jako za jeho života. Jen na víku klavíru teď nenápadně stojí v rámečku malá barevná podobizna. Dala ji sem jeho druhá žena, někdejší pěvkyně Elsie Morrisová, drobná milá dáma, která v domě nadále bydlí.
„Od roku 1953 jsme měli byt v Lucernu. Až později, po smrti mé matky, houslistky Ludmily Bertlové, když se otec znovu oženil a stali jsme se Švýcary, se mu naskytla možnost koupit tenhle dům. A tak jsme od poloviny šedesátých let žili tady. A tady také 11. srpna v roce 1996 táta zemřel,“ vypráví hostitel, který s manželkou a malými dětmi střídavě bydlí také v Praze a na dalších místech. Je však nedlouho před výročím úmrtního dne – a to se rodina vždy sejde zde ve Švýcarsku, v Kaštanu, jak říkají.

Z Čech až na konec světa

Rafael se narodil v roce 1914 na zámečku v Býchorech u Kolína, který patřil jeho otci, houslistovi Janu Kubelíkovi. Jako mladý stanul v čele České filharmonie a po válce spoluzakládal festival Pražské jaro. Po komunistickém puči záhy pochopil, že na aktivitách nastupujícího režimu se nehodlá podílet, a ze zájezdu do Británie už se s rodinou nevrátil. Martinovi bylo tehdy dvaadvacet měsíců.
Byl v rodině dědeček Jan a jeho odkaz přítomen? „Trvale. Do roku 1995 zde visel jeho překrásný portrét, který jsme pak půjčili do Kubelíkovy síně v pražském Rudolfinu,“ vypráví Martin. „Dědeček byl už šest let mrtvý, když jsem se narodil, ale je to pro mě absolutně přítomný člověk,“ dodává.
Z toho, co mu vyprávěl o dědovi, pochopil mnohé i o svém otci. V době, kdy se na desky se sedmdesáti osmi otáčkami vešlo jen pár minut hudby, nechtěl slavný houslista točit delší díla. „Hudební skladba pro něj – a stejně tak i pro tátu – dýchá od první do poslední noty, a tak odmítal nahrávat něco, co by se muselo přerušovat.“ Rafael prý přistupoval k natáčení obdobně. Nechtěl lepit nahrávku po částech z taktů a hudebních frází. „Nikdy nechtěl být tím, kdo má nejvíc koncertů za rok, kdo má za život nejvíc nahrávek. Jako hudebník byl absolutně náročný, neznal kompromis, pokud šlo o umění a o hudbu, běžně se vzdal zakázek nebo pozvání, pokud tam nebyly optimální hudební a umělecké, akustické i lidské podmínky, které potřeboval a vyžadoval,“ přibližuje myšlenkové zázemí velkého dirigenta.

Klavír, za nímž velký umělec sedával, zdobí už patnáct let pouze jeho skromný portrét

V Kaštanu

Lucern, šedesátitisícové město uprostřed Švýcarska, protkané linkami modrobílých autobusů a trolejbusů, má jedinečnou atmosféru. V létě je dějištěm renomovaného hudebního festivalu. V zákulisí zdejšího moderního sálu, ve futuristické stavbě světoznámého architekta Jeana Nouvela, visí na stěně v řadě černobílých fotografií těch největších hvězd i momentka pořízená asi po skončení jednoho z řady Kubelíkových koncertů na této přehlídce. Zapomenut tu skutečně není – i umělecká manažerka festivalu Christiane Weberová ví, kde žil, a dodává, že v Kastanienbaumu teď má dům i dirigent Bernard Haitink a někde poblíž snad i dirigent a pianista Vladimír Ashkenazy.
Na tento festival se moc rádi vracejí i Claudio Abbado a Pierre Boulez. Ostatně obdivoval to zde už Richard Wagner, který na kraji Lucernu, v Tribschenu, prožil před téměř sto padesáti lety několik lidsky i umělecky šťastných roků.
Kubelík po válce dlouho nechtěl dirigovat v Německu, ale v roce 1961 se nakonec stal šéfdirigentem Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu. Dosud drží rekord jako nejdéle působící šéf v historii tohoto tělesa. Do Kastanienbaumu se vracel jako domů, i když hodně času musel být právě v bavorské metropoli.„Řekl bych, že v Mnichově strávil každoročně tak čtyři a půl měsíce. Zde býval hlavně v letních týdnech, na Vánoce a na Velikonoce,“ odhaduje Martin. „Tady měl uloženy vzpomínky na krásné doby a na cesty, tady měl fyzický domov, který ale musíme úplně odlišit od jeho duchovního domova, jímž byla hudba,“ dodává. Když bylo otci přes padesát, začaly ho trápit zdravotní problémy vyplývající z namáhání ramen. Lékaři mu prý doporučili suchý a teplý vzduch, a proto si koupil malý dům v Kalifornii a tam trávil zimní měsíce.
Vztah s otcem měl Martin stejně silný jako Rafael se svým otcem, i když na jiné než na hudební úrovni. „Vyhrocená situace rodiny v exilu u nás naštěstí nevedla ke katastrofě, ale naopak k mimořádné intenzitě vztahů. Otec byl můj nejlepší kamarád, poradce, věřil ve mne. Mám tátovi co děkovat, že byl takový člověk, jaký byl – velký humanista, k němuž patřila zodpovědnost, disciplína, nekompromisnost. Tím, že odešel z Prahy, mi umožnil výchovu ve svobodě,“ vypráví Martin Kubelík. Podobně podle něj otec vyjadřoval vděčnost svému otci – za celý život, za hudební i humanistickou výuku. „Jsem vděčný, že jsou oba dva velcí hudební Kubelíci pohřbeni vedle sebe na Slavíně, že táta dostal takto možnost zpečetit svůj návrat do domova,“ dodává.

Vlastenec

Kubelík rozhodně nebyl „švýcarským dirigentem českého původu“. Své vlastenectví prožíval horoucně a opravdově. Výrazně se občansky angažoval a stal se jedním ze symbolů zahraničního odboje proti komunistickému režimu. „Miloval vlast, ale nebyl šovinistický vlastenec. Jeho vlastenectví bylo založeno na víře, že každý člověk má právo a svobodu se vyvinout jako individuální osobnost. O toto právo celý život bojoval a nemělo to co dělat s politikou ani ideologií. A v tom mě také vychoval. V českém jazyce a jako Čechoslováka. Zdůrazňoval, že společnost nesmí dát člověku číslo a dusit ho. A komunismus, který převzal totalitní tendenci a učil se od nacismu, právě tohle dělal…“ vzpomíná Martin na otcovy postoje. Kubelík odmítal vystupovat tam, kde existovala totalitní diktatura, ať už zprava, nebo zleva. A navíc plně využíval možnosti, které měl ve svobodném světě, aby proti takovým věcem bojoval. Jak říkával, svobodný může být jen ten, kdo má čisté svědomí.
V roce 1948 odešel z vlasti z vnitřní nutnosti a ve víře, že v cizině bude moci dělat pro svůj národ víc, než kdyby byl doma. Nejezdil do komunistických zemí. A na opakovaná pozvání z Československa během let reagoval jednoznačně: nelze, pokud bude v zemi nesvoboda. Váhal i v roce 1968 – a podle syna se rozhodl správně, když tehdy nepřijel. V roce 1989 prý také chvíli váhal, musel si být jistý, že se opravdu vrací do svobodné vlasti. Ale když bylo jasné, že svoboda po čtyřiceti letech skutečně přišla, nadšeně přijel, aby symbolicky dirigoval v květnu 1990 Mou vlast. Památné provedení bylo tehdy plné emocí a stalo se vyjádřením nového začátku i nadějí. Poslední čtyři roky předtím se přitom Kubelík domníval, že už mu jeho zdraví dirigovat nedovolí. Stal se téměř zázrak.
„Na zahájení Pražského jara se připravoval – i fyzicky – v chatě v americké poušti. Strávil tam čas mezi prosincem a březnem a v pokojíčku jsme později našli činky, s kterými cvičil, aby získal zpět pevné svaly, takže slovo zázrak není úplně šťastné,“ vypráví syn. A polemizuje i s názorem, že snad otec ani nedoufal, že by ještě mohl vlast spatřit. „Mohl by mít ty postoje, které měl, bez naděje, že se jednou vrátí?“
Stojíme v zahradě před domem, který byl postaven roku 1663 jako lovecká chata, za zády otevřené francouzské okno z ateliéru. Martin právě říká, jak útulný je dům a jak je tu přítomen otcův duch. A vzpomíná, jak se sešli v dubnu 1990 v Curychu a letěli poprvé po letech exilu do Prahy společně – tedy tak, jak ji kdysi opustili. Otec na letiště přijel odsud, z Kastanienbaumu, on, profesor dějin architektury, z Vídně, kde tehdy pracoval. Jistěže se už sám předtím šel podívat z rakouské strany na otevřenou hranici do Československa, ale nešel tehdy dál. „Až s otcem. Odjel jsem s ním, on mě vychoval, bylo proto pro mne důležité s ním se také vrátit. Čekal jsem, že to bude krásné, ale bylo to ještě krásnější…“
Rafael Kubelík působil jako šéf nejen v Mnichově, ale předtím také v Chicagu, v londýnské opeře Covent Garden a v Metropolitní opeře. Hostoval a natáčel u těch nejlepších orchestrů. Komunistický režim to v rámci cílené izolace lidem záměrně zamlčoval. Dodnes se ještě u nás moc neví, že byl ve své době umělcem skutečně světového formátu.
V zapomenutém koutě světa, na špici poloostrova je klid, na zdejší silnici je, s výjimkou dopravní obsluhy, vjezd zakázán. V zahradě, kde míval Rafael Kubelík pod českou lípou dřevěný stoleček, u něhož také komponoval, mi jeho syn Martin před rozloučením ještě ukazuje jeden jehličnan. Pochází z české půdy. Maestro zajel s manželkou z Mnichova na Šumavu, nechal si přesně ukázat, kde je hranice, sáhl z bavorské strany za ni a vytáhl ze země malý stromeček. Řadu týdnů pak sazeničku drželi v umyvadle v hotelu, a když se vrátili do Kastanienbaum, zasadili ji. Dnes má strom už dobrých patnáct metrů.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava

Foto Archiv ČRoa a Petr Veber



  Hra o lásce i zradě
  Nalaďte si
 
  V hlavách máme rampouchy

  Pořiďte si  
 
  Doma u Rafaela Kubelíka
  Téma