|
Původní novinky v HaDivadle
Brněnské HaDivadlo, vedené režisérem Mariánem Amslerem,
naplňuje nedávno deklarovaný důraz na domácí autorskou tvorbu,
doprovázený sondami do současné zahraniční produkce (Lars von
Trier, David Gieselmann), a to zpravidla v českých premiérách.
Probíhající sezona, zamýšlející reflektovat neklid
„apokalyptického“ roku 2012, nabídla v nedlouhých nonstop
večerech dva původní tituly.
Čerstvá absolventka JAMU, členka několika generačních skupin a
nová dramaturgyně HaDi Anna Saavedra představila v
Amslerově pojetí svůj scénář Česká měna. „Monetární
symfonie“ přivádí do rozličného společného časoprostoru osm
osobností naší historie (od Přemysla Otakara I. po Masaryka),
zobrazených na bankovkách; nechává je více či méně vtipně
debatovat nad několika dějinnými otázkami a posléze příznačně
odvézt v nákupních vozících. Anachronický konfrontační model,
známý z inscenací „Provázku“ nebo „Cimrmanů“, je při využití
autentických citátů uplatněn (s pomocí zkušeného
voicebandového souboru ÚSTAF) poměrně krotce, byť s řadou
aluzí, v ironizující nadsázce a vhodné pointaci.
Další zdejší dramaturg Jan Havlice se inspiroval
Strindbergovou Slečnou Julií. Novinka Be happy transformuje
drsný souboj pohlaví sociálně nerovných partnerů ze zmíněné
tragédie do neméně dravého globalizovaného světa finančních
trhů a velkého byznysu (slovník je prostoupen anglickými
profesionalismy a čísly), kde upřímné emoce ustupují
asertivním ambicím a bezskrupulóznímu kariérismu. Režisér Jiří
Honzírek z renomovaného Divadla Feste poprvé využil malého,
skrovně vybaveného foyeru s barovým pultem. Zde se na
teambuildingovém mejdanu jakési korporace v kontrastně
vyhrocených sekvencích a za asistence podivného Coache (Jan
Grundman) odehrávají erotické střety vysoce postavené
manažerky (až dekadentně poživačná Kristýna výborné Simony
Pekové) a jejího podřízeného Honzy (Jan Lepšík).
Vít Závodský, teatrolog
Foto Martin Zeman |