Co se stalo s Nietzscheho koněm?

Ačkoli se režisér Béla Tarr dočkal jako jediný maďarský tvůrce velké české monografie, sotva to zdvihne zájem o něj. Do sebe uzavřené, rozvlekle vyprávěné příběhy jsou ideální pro festivalové publikum, avšak běžného diváka stěží osloví. Platí to pro tituly, které jsme viděli: v kinech Muže z Londýna, v televizi Werckmeisterovy harmonie. A platí to rovněž pro jeho nejnovější snímek Turínský kůň, kterým režisér hodlá uzavřít svou celoživotní tvorbu. Prý již sdělil vše, co měl na srdci.
Téměř celý film se odehrává v bědném venkovském příbytku, uvozen verbální informací o podivuhodné příhodě, jakou zažil německý filozof Nietzsche v Itálii: spatřil, jak vozka bičoval koně, který již neměl síly pokračovat v cestě, a nenapadlo jej nic jiného než trýzněné zvíře obejmout. Další filozofovy osudy jsou známé, avšak o koni nikdo nic netuší.

O hrdinech Tarrova posledního filmu nevíme nic, uzříme jedině nebetyčnou chudobu

Hodnověrnost až etnografická

Ne, nečekejme další variantu Bressonova „oslího“ snímku A co dále, Baltazare – kůň zde se stává víceméně rekvizitou, ovlivňující i životy s ním spojených lidí. Protože odmítá přijímat potravu, protože odmítá táhnout vozík, je-li do něho zapřažen, zdá se, že letargie, do níž se propadá, zřetelně souvisí s počínáním lidí samotných. O hrdinech nevíme nic, uzříme jedině nebetyčnou chudobu (na jednu ruku zchromlý hospodář a jeho dospělá dcera se živí výhradně vařenými bramborami) a nekomunikativnost, oba hrdinové si nanejvýš vyměňují co nejstručnější pokyny.
Smysl pro detailní hodnověrnost vykazuje hodnoty až etnografické, s takovou přesvědčivostí se kameraman Fred Keleman odhodlává rekonstruovat nuznou existenci utrmácených, trpných postav na konci devatenáctého století. Příznačné je, že ve filmu chybí jakékoli aktivní dění, které by příběh někam posouvalo, režisér se soustředí jedině na postižení každodenně se opakujících stereotypů, které nevyžadují slov (oblékání, loupání a pojídání čerstvě uvařených brambor, přinášení vody z blízké studny, otevírání dveří nejen u stáje...).
Jedinou vnější atrakci – obrazovou i zvukovou – sem vnáší nepřetržitě zuřící vichr, vířící v okolní pustině mračna prachu i listí, roztočená do ustavičného hukotu. Tato kompoziční uzavřenost do sebe sama jako by odkazovala k dávnému, ještě němému Sjöströmovu dramatu Země věčného cyklonu, jehož hrdiny rovněž obklopuje běsnící větrný živel. Avšak Tarr se vyhýbá jakékoli konfrontaci vztahů, nechává nad vším klenout všeobecnou a naprostou smířenost, která posléze rezignuje i na šanci uniknout.

Turínský kůň se zdvíhá k úrovni podobenství, které jakoby předjímá hrozící zkázu světa

Na konci světa?

Turínský kůň se vyznačuje vlastně magickým vymezením zvoleného časoprostoru. Zdvíhá se tak k úrovni podobenství, které jakoby předjímá hrozící a snad i již probíhající zkázu světa. Začíná to znepokojením nad červotoči, kteří se přestali ozývat, jako kdyby se dokonce odstěhovali. (V této souvislosti se vybaví obdobná scéna z japonského filmu Balada o Narajamě, kde se z domu vytratí „had hospodáříček“ jako předzvěst budoucích pohrom.) Tarr na šňůru zlověstných náznaků navléká další položky: vyschne studna, kterou jako by zakleli od ní zahnaní cikáni, koník odmítá žrát i táhnout vozík, a v posledku mizí oheň – nejprve nelze zažehnout petrolejku, poté ani zatopit v kamnech, na talíři spatříme brambory již neuvařené.
Turínský kůň se zdá být vypravěčsky netečný, ať již nehybně prodlévá na některém detailu, nebo se uchyluje ke členitým jízdám, sledujícím hlavně popocházení některé z postav a její obvyklé činnosti, ať již se kamera pohybuje za jdoucí postavou, či naopak před ní ustupuje. Tarr si pokaždé vybírá jiné dění, které přednostně sleduje, ačkoli život je zaklet do spleti týchž mechanicky vykonávaných stereotypů. Ve filmu, ač se v něm mluví málo a úsečně, zazní několik rozsáhlých verbálních pasáží. Kromě již zmíněné sousedovy návštěvy do příběhu několikrát vstupuje „vševědoucí“ vypravěč, který osvětluje rozsah i dopad událostí a připomíná kontext dění, aniž by cokoli vysvětloval.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Krize identity
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Jak zpracovat zločin

  Dívejte se  
 
  O Martě bez přísudků
  Pořiďte si