Číslo 2 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Alicí Nellis.


 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Čepek je stále s námi

Petr Čepek by se letos 16. září dožil dvaasedmdesátých narozenin, avšak již celých sedmnáct let nás provází jen jeho stín, zachycený filmovou či televizní kamerou. Patří mezi ty umělce, kteří od útlého věku chtěli hrát divadlo. Přání se mu splnilo, vystudoval DAMU a v polovině šedesátých let nastoupil do pražského Činoherního klubu. S touto scénou jsou spojeny jeho nejvýznamnější úspěchy, přes ni se začal prosazovat i na plátně či na obrazovce. Postupně se zařadil mezi osvědčené tváře, jeho doménou se stali především rozporní hrdinové, příliš často vznětliví či dokonce násilničtí, ale také bezmocně trpící, než aby mohli být považování za následováníhodné.

V historické baladě Údolí včel se Čepkův hrdina snaží vyvléknout z područí křižáckého řáduFilm jej objevil v polovině šedesátých let. Mladíka s uhrančivýma očima a expresivním výrazivem si povšiml i František Vláčil. Nejprve jej obsadil do hlavní úlohy v historické baladě Údolí včel (1967), kde se jeho hrdina marně snaží vyvléknout z područí křižáckého řádu. Poté mu v dramatu Adelheid (1969) svěřil postavu vnitřně vyhořelého příslušníka zahraničního odboje, jenž přichází do pohraničí, kde s místy nevěřícným pohledem sleduje, jak stále prohořívají nenávistné českoněmecké vztahy. Oba tyto stěžejní Vláčilovy snímky zařadila nyní do vysílání Česká televize – v pondělí 9. ledna ve 20.55 na ČT2 spatříme Údolí včel, v pátek 13. ledna ve stejném čase na stejném programu Adelheid.
Čepka si oblíbil i Juraj Herz. Svěřil mu složité role ve dvou kostýmních dramatech, jednak v Petrolejových lampách (1971), kde v děsivé zkratce postihl rychle postupující fyzickou i psychickou sešlost šarmantního důstojníka stiženého progresivní paralýzou, jednak v psychopatologickém dramatu sesterské nenávisti Morgiana (1972). Poté následovalo několik Herzových prací pro televizi (například Dotek motýla, 1972), kde rovněž využil zlověstného Čepkova vzhledu. Rozvrácené osobnosti herec ztvárnil i ve dvou filmech Václava Matějky (Nahota, 1970; Návraty, 1972), ale zřejmě nejpříznačnějším projevem jeho svůdné a současně ničivé uhrančivosti se stal černý myslivec v Moskalykově Babičce (1971).
Z ponurých, temných povahopisů se vymanil až v osmdesátých letech, kdy osvědčil i komediální nadání, zpravidla jako groteskně vzteklý prchlivec, který ve svém okolí působí samé zmatky – uvést lze Menzelovy Slavnosti sněženek (1983) či Vesničku mou střediskovou (1985). K jeho posledním projektům patřila Švankmajerova Lekce Faust (1994), svébytné zamyšlení nad touhou po poznání, zaprodanou pekelným mocnostem. Tam se jakoby obloukem vrátil ke svým počátkům.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jazzové mezníky     
  Nalaďte si
 
  David a kaple     

  Navštivte  
 
  Kulturní zážitky roku
  Téma