|
David
a kaple: pro každého něco
V pražském Rudolfinu vystavuje do konce února americký
fotograf David LaChapelle (1963). Nomen omen: jeho
jméno a příjmení jsou víc než symbolické pilíře jeho díla.
Pokud „David“ odkazuje k slavné Michelangelově soše, a obecně
k LaChapellově hře s vybranými čísly z dějin vizuální kultury,
od renesance přes Géricaultův romantismus po Warhola – pak
fotografovo příjmení, které znamená ve francouzštině „kaple“,
směřuje k jednomu z jeho klíčových témat, a sice k novému
čtení křesťanství, zejména obrazů z Bible, jako narození Páně,
poslední večeře, ukřižování nebo potopa.
Samozřejmě to neplatí vždycky a všude. Na to jsou LaChapellovy
práce, prezentované v Rudolfinu retrospektivně od osmdesátých
let minulého století po současnost, příliš různorodé, příliš
pestré. Na jedné straně způsobně komorní, intimní, ztišené –
na druhé straně poněkud lacině exaltované, křiklavé,
podléhající rychle módám a trendům. Prostě pro každého něco,
chce se říct: chytrý mix kýče s uměním.
Rané autorovy fotografie, zasněné akty vyvedené v černobílé,
připomenou Drtikolův styl poloviny dvacátých let. Z mlhy
vystupující dynamické pózy prozrazují velkou empatii oka za
kamerou – a fotografa s vysokými estetickými nároky. Některé
pozdější koláže, nápaditě pracující s tradicí německého dada,
dojem intimity podtrhují; jako by tu LaChapelle předváděl
stránky svého deníku. Podobně v sérii stylizovaných záběrů
z jisté americké rodiny. Ačkoli tady vstupuje do hry nový
prvek – lehká kritičnost, příbuzná vzdáleně Martinu Parrovi.
Spolu s ním napadne diváka další inspirace: Robert
Mapplethorpe. Od něj je krok k tělu, k vzývané tělesnosti,
častokrát té mužské.
LaChapelle je autorem dlouhé řady snímků takzvaných celebrit,
většinou uměle tvarovaných po všech stránkách tak, aby se
blížily ideálu, třeba florentského Davida. Jejich záběry si
žádají velký formát, ostrou barvu – a doslovnost. Chtějí
šokovat tím, co zobrazují i jak to zobrazují: nahotinka
šňupající drahokamy, dívky dovádějící s hadicí v pánské sprše,
černá modelka dobývaná strakatou šelmou. Tahle poloha je daní
umělce za koutek nezávislosti, autenticity, který si drží.
Vnějškovost ho zřejmě láká, rád si v té poněkud monotónní hře
na krásu a dokonalost střihne svůj part – ale vlastně se tou
falešnou opulentností především baví. A tím jaksi „vyrušuje“.
Jednak mnohdy přehnanou, efektní stylizací, danou i dodatečným
„opracováním“ snímků, jednak angažováním těl, která neměla
v životě takové štěstí jako Naomi Campbellová – třeba Michaela
Jacksona.
Je v tom možná prvek spekulace: snaha hrát na obě strany, být
zadobře s nenáročnou masou i s poučeným a kritickým divákem.
Na toho pomrkává LaChapelle skrze hustou síť odkazů a citací –
stejně jako mu jde na ruku tematizací různých „nepohodlností“
dějin i současnosti, počínaje netradičně vyladěnou sexualitou
přes Berlín třicátých let a jmenované křesťanství po „africkou
otázku“ nebo patologický narcismus. A divák mu nadhozenou
umělecko-estetickou dvojlomnost vlastně dost rychle odpustí.
Protože ho tím autor provokuje. I když nikoli ve směru, který
mu bývá podsouván: s dekadencí nemá David LaChapelle moc
společného. Na to, aby splynul s anonymní masou všestranně
znavených výrobců „umění“, jak je představila nedávná výstava
Decadence Now, je přece jen příliš svůj.
I když je epigonem. Ale v pravém smyslu toho slova: navazuje
na své předchůdce, aby jejich odkaz přehodnotil a kreativně
rozvinul po svém. V Čechách nemá srovnání. I proto je tu jeho
výstavy třeba.
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik
|