Číslo 2 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Alicí Nellis.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Alice Nellis, režisérka

S tím jste přišla sama, nebo vedení orchestru?

Nene, takhle odvážná nejsem, přišel za mnou ředitel filharmonie David Mareček, protože jsme spolupracovali, už když vedl Filharmonii Brno. Točila jsem tu reklamní klip a spolupráce nás oba bavila. A teď jako ředitel České filharmonie přišel s nápadem oživit tradiční formu takzvaných výchovných koncertů. Jeho nápad se mi líbil.

Na tom, že takzvané výchovné koncerty je třeba dělat jinak, se jistě shodneme. Vždyť každý máme nějaké vzpomínky na ty méně povedené. Ve vašem projektu ale pamatujete i na dospělé...

Už proto bychom se rádi vyhnuli názvu Výchovný koncert. Jde nám hlavně o lidi, kteří nejsou profesionální hudebníci, ale mají o vážnou hudbu zájem. Dáme jim možnost nahlédnout za kulisy koncertů. Chceme odhalit, jak těleso funguje během zkoušek, ukázat práci konkrétních dirigentů a budeme rádi, když se do skladeb ponoří natolik, aby měli z hudby úplně jiný pocit než předtím. Jako muzikant vím, že když do jednotlivých skladeb proniknu hlouběji, mám z nich dokonalejší prožitek.

Vystudovala jste flétnu a jeden čas jste se tím i živila. Kde jste hrála?

Například v kvartetu Michael Consort na zobcovou flétnu – ta byla v té době pojímána spíš jen jako dětská hračka a zdravotní pomůcka při astmatu. Od té doby se to naštěstí změnilo, zobcová flétna se vyučuje jako normální předmět i na konzervatoři. Hrávala jsem také s Jiřím Stivínem. Většinu mého repertoáru tvořila stará hudba.

Muzikantské vzdělání je hodně poznat i na kvalitě hudební dramaturgie vašich filmů včetně Perfect Days.

Já mám hudbu ráda, vnímám ji jako důležitou součást filmů. Hudba je důležitý způsob, jak v určité chvíli sdělit emoce, které lze těžko popsat slovy či dostat do dramatických situací. Muziku k Perfect Days psal Honza Ponocný, já se mu jen snažila vysvětlit, jakou od jednotlivých hudebních vstupů očekávám náladu.

Přijetí filmu Perfect Days v médiích se vyznačovalo dvěma vyhraněnými názory, skoro nic mezi tím: některým recenzentům se líbil, jiné štval.

Ale to je přece normální, že se film někomu líbí a někoho štve. Jen mě trochu překvapuje – a v tom s vámi souhlasím –, že to vypadá, jako by film některé kritiky štval osobně. To je zvláštní. Ale já recenze nečtu, ani kladné, ani záporné, takže ke mně se to většinou dostane až přeneseně. Přesné znění neznám a jsem docela ráda. Snažím se zpětnou vazbu najít spíš u lidí, jejichž vkus znám už léta a vím, co jejich názor znamená.

Komedií Perfect Days jako byste se vracela ke svému debutu Ene Bene. Alespoň žánrově.

Já nesměřuji od jednoho žánru k jinému, spíš žánry ráda střídám, protože se vzájemně občerstvují. Minulé dva filmy, na kterých jsem pracovala, měly ke komedii hodně daleko. Lidice jsou historická tragédie, Mamas and Papas sociální drama. A Perfect Days? Vzhledem k tomu, že jsem se posledních pár let zabývala tématy, kde těch veselých momentů nebylo tolik, s povděkem jsem přijala nabídku natočit komedii. Měla jsem chuť udělat film o vážných věcech, ale chtěla jsem je brát trochu s nadhledem.

Tedy odreagování?

Když jsem se rok zabývala Lidicemi, připadaly mi naše současné problémy legrační. Přesto se i těmi zdánlivě malichernými trápíme. Proto jsem chtěla natočit něco o současných problémech, ale s nadhledem a ironií. Divadelní předloha Liz Lochheadové byla skvělou příležitostí. Navíc jsem si ji vyzkoušela v Divadle Na zábradlí.

Ještě pořád jste prý neviděla Lidice Petra Nikolaeva, který vás po nemoci nahradil na režisérském postu. Bojíte se, co uvidíte?

Z toho strach nemám, spíš je mrzuté, že se mne na to pořád někdo ptá. Až film uvidím, stejně o něm nebudu dávat veřejná prohlášení. Víte, když jsem to psala, už jsem v duchu viděla, jak bude vypadat. Proto dobře vím, že nikdy nebudu ten normální divák, který se na Lidice dívá úplně čistým pohledem. Taky vás můžu ujistit, že i kdyby se mi film nelíbil, nebudu pomlouvat kolegy. Ostatně doufám, že se mi líbit bude.

Ve vašich filmech jsou vysledovatelné dva fenomény: smrt a děti. Obě témata se vás bytostně dotýkají?

Dotýkají se přece všech lidí na světě. Každý byl dítětem, každý umře. Dvě jistoty. Smrt je jediná jistota, kterou člověk má, a já se snažím si na ni zvyknout. Myslím, že v naší společnosti existuje tendence smrt popírat, nebo ji ze života jaksi vyřazovat a bát se jí jen tajně, ve skrytu. Nemyslím, že je to úplně zdravý směr.

Je sympatické, že svých filmech pojednáváte smrt jako přirozenou součást života, jako něco velmi smutného, ale nikoliv fatálního...

Ona taková ve skutečnosti je. Člověk se jí nevyhne. Může před ní do poslední chvíle zavírat oči, jenže popírání blížící se smrti ji nejen nezastaví, jen zhorší její dopad. Naproti tomu – smrt dává životu cenu. Všichni umřeme, a když si to člověk připustí, každému dni to dává úplně jinou hodnotu.

Agáta Pilátová

Foto Tomáš Vodňanský

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 3. ledna.



  Jazzové mezníky     
  Nalaďte si
 
  David a kaple     

  Navštivte  
 
  Kulturní zážitky roku
  Téma