Číslo 2 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Alicí Nellis.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Turínský kůň, vídeňský Magritte i chilské pero

Stalo se v Týdeníku Rozhlas už tradicí, že se s příchodem nového roku ohlížíme za nejvýznamnějšími kulturními událostmi dvanácti uplynulých měsíců a prostřednictvím názorů stálých spolupracovníků připomínáme to podstatné, co právě odcházející letopočet přinesl – v literatuře, filmu, výtvarném umění, divadle i hudbě. Anketu s pracovním názvem Kulturní zážitek roku 2011 samozřejmě nelze považovat za reprezentativní souhrn, spíš za mozaiku zážitků, které zkrátka uvízly v paměti.
V příštím čísle se na tomto místě setkáte s anketními hlasy na téma zážitek rozhlasový.
 

Petr Koudelka, spisovatel a publicista
Turínský kůň aneb Naše okno se zavírá...Zážitkem roku byl pro mne film Bély Tarra Turínský kůň. Je pomalý, nemluví se v něm a režisér nic dalšího nechystá. Tečka. Kůň je tam nejen kvůli Nietzschemu, ale hlavně proto, že se člověk začal zvířeti podobat. Jeho poslednímu tažení. Šance být homo sapiens se ztrácí, a jak říká Peter Russel „naše okno se zavírá“. Hrdinové filmu nejsou nic, než unavení tahouni, opakující své každodenní činnosti. Právě tak by mohl režisér představit každodenní život intelektuálů, celebrit, nebo nás všech a nic by se nezměnilo. Dostali jsme možnost, které jsme nevyužili. Stejně jako dívka ve filmu, když vezmeme do ruky Bibli, ničemu nerozumíme.

Sutnarovy Americké Venuše zaplnily Galerii RudolfinumRadim Kopáč, výtvarný a literární kritik
Setrvale vysoká úroveň dramaturgie Pražského jara a nový sál PKF v ulici Na Rejdišti. Andreas Feininger v Domě U Kamenného zvonu a Sutnarovy Americké Venuše v Rudolfinu. Zelenkovy Ohrožené druhy v Národním divadle a Stammova Agnes v Divadle Komedie. Prozaická Darda Ireny Douskové a komiksové album Divoši Lucie Lomové. A staré filmy: Clairova Mezihra, Chaplinův Monsieur Verdoux, Fosseho Kabaret… Jenže vyváží tohle všecko úmrtí Prokopa Voskovce, Zdeňka Vašíčka, Ivana M. Jirouse, Jiřího Gruši?

Jiří Vejvoda, publicista
Jsi to, co děláš,“ říká tatínek hrdinky obsáhlé knihy Stvořitelé a spasitelé, kterou ve čtivém překladu Hany Zahradníkové a překrásné grafické úpravě Magdy Fišerové vydalo nakladatelství Plus. Jako by se tím řídila samotná autorka, Geraldine Brooksová (ročník 1955). Tato australská novinářka a spisovatelka žijící v USA, nositelka Pullitzerovy ceny, dala do příběhu posvátné hagady ze Sarajeva vše – svůj talent, svou píli, zručnost i duši. Svižně, ale procítěně zve čtenáře na cestu prostorem a časem. Na základě skutečných Nositelka Pullitzerovy ceny Geraldine Brooksová zve čtenáře na cestu prostorem a časemudálostí volně rozkrývá fascinující okolnosti, za nichž byl iluminovaný židovský rukopis nedozírné ceny ve středověku vytvořen, tajně přemísťován, postupně skrýván i vystavován, až jej v devadesátých letech minulého století zachraňoval z hořícího sarajevského muzea odvážný muž. Byl jím – muslim. A tak je tato kniha čímsi víc než jen napínavou historickou detektivkou nebo  cestopisem, barvivě líčícím půltisíciletou pouť ze Španělska přes Benátky a Vídeň až na Balkán. Připomíná nesmyslnost varovných výkřiků na téma „oni a my“, míněno islám a západ, neboť  zevšeobecňování je zrádné a kolektivní vina neexistuje. Všude jsou lidé dobří i zlí, zbabělí i stateční, slušní i sprostí. A pozná se to snadno. Podle toho, co dělají.

Jan Burian, písničkář, spisovatel
Písničky: tvorba Jiřího Smrže, koncert: PJ Harvey v Lucerně, kniha: Tomas Espedal: Jít a Orchestrion v hlavě Přemysla Ruta, film: Seriózní muž Joela Coena, architektura: návštěva kulturního domu Harfa v Reykjavíku, video: Václav Klaus krade pero v Chile...
 

PJ Harvey v Lucerně

Vít Závodský, teatrolog
Ačkoli soustavně sleduji především sféru činoherní Thálie, chtěl bych připomenout oblast hudební. Vyhledávané přímé přenosy z newyorské Metropolitní opery nabízejí široké dramaturgické spektrum titulů převážně klasických (kompletní Prsten Nibelungů), ale i novinkových. Špičkové sólistické obsazení, vynikající výkony orchestru i sboru a vynalézavá televizní technika bývají samozřejmostí. Navíc se v Brně odehrávají v
reprezentativním divadelním prostředí, jež zážitek společensky naladěného publika umocňuje.

Soňa Červená je jen jedna!Pavel Sršeň, publicista
Soňa Červená je nezaměnitelná osobnost české a světové umělecké scény. Ve svém životě žije již třetí kariéru – na operu a divadelní herectví navázala melodramem. V rámci večeru Ke cti Soni Červené (20. 9.) předvedla v královéhradecké Filharmonii v Ullmanově melodramu Píseň o lásce a smrti Kryštofa Rilka a v Březinově melodramu A-ha! Pro Soňu a orchestr neskutečně moderní herectví, s přesahem několika generací. Naturel a kumšt Červené zastiňuje nejen naše přední umělce, ale i všechny zahraniční hvězdy k nám přivážené. Červená je zkrátka jen jedna!
 

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Nejkrásnější je setkání s navýsost profesionálním výkonem, spojeným s až amatérským Baiba Skride – profesionální výkon, amatérské nadšenínadšením, vyzařujícím do publika. Ve švýcarském Zermattu, kde studenti vystupují v rámci akademie se svými kantory, patřila ke kantorům i mladá houslistka Baiba Skride. A se stejným zápalem a radostným úsměvem, s jakým přednesla Mozartův houslový koncert, zasedla v zápětí do mladého orchestru. Pak mi vyrazil dech Afflatus Quintet: patnáct let hrají spolu na té nejvyšší umělecké úrovni, a hravost a radost ze hry je za tu dobu ani trochu neopustila.

Miloš Doležal, básník, redaktor ČRo 3 – Vltava
Film Strom života amerického režiséra Terence Malicka – jeden z nejsilnějších filmů posledních let. Film naléhavé spirituality a zásadních otázek života a smrti.
Zkouška Mahlerovy 2. symfonie sanfranciského orchestru a Českého symfonického sboru Brno pod vedením dirigenta Michaela Tilsona Thomase ve Smetanově síni na letošním Pražském jaru.
Setkání s hudbou a osobností polského skladatele Wojciecha Kilara.
Vysočinský pohřeb Ivana Martina Jirouse, znovu čtené jeho básně a zádušní mše v Humpolci, pořádaná dobrou duší Jarmilou Neomytkovou.
Z výstav – návrat malíře Jana Autengrubera do stálé galerie v Pacově, Bohuslav Reynek v Domě U Kamenného zvonu a fotografie polních strašáků Rudolfa Šmída „Hastroši, plašiči a animisté“.

Strom života – film naléhavé spirituality

Jana Podskalská, publicistka
Výstava Kontroverze v pražském Rudolfinu. Jedinečná expozice nabídla osm desítek fotografií z celého světa, jejichž průřez dobou a žánry dokumentoval nejrůznější právní a etické spory, jež během historie některé slavné i méně známé fotografie potkaly. Od retuše Ježova na fotografii se Stalinem až po akty desetileté Brooke Shieldsové vyvolávající pobouření... Silné příběhy fotek a někdy i jejich autorů. Výborný nápad!
 

Výstava Kontroverze nabídla silné příběhy fotek i jejich autorů

Jana Švecová, publicistka
Z hudby to pro mě bylo uvedení české premiéry oratoria Jiřího Pavlici Brána Poutníků pro baryton, smíšený sbor a orchestr. V době, která je laděná spíše na muzikálovou notu, Primáš Hradišťanu napsal silné oratorium duchovního rozměruvytvořil primáš Hradišťanu, skladatel a autor mnoha nevšedních hudebních projektů dílo duchovního rozměru. Oratorium zaznělo v provedení dvousetčlenného orchestru mladých hudebníků z česko-polsko-německého pomezí Europera, pro něž je Pavlica také napsal. Síla, s jakou k posluchačům promluvil odkaz svatého Vojtěcha, člověka hledajícího a spějícího branami poznání až k bráně poslední, ukazuje, jak jemně hudebník vnímá potřebu spirituality u dnešního, mnohdy neukotveného člověka.

Renata Jarošová, dramaturgyně České televize
Jednoznačným favoritem je pro mě kniha komiksů Ještě jsme ve válce – Příběhy 20. století, kterou na podzim vydalo občanské sdružení Post Bellum společně s nakladatelstvím Argo. V první řadě nabízí srozumitelnou a populární formou ztvárněné příběhy lidí, kteří se ocitli v soukolí totalitních režimů, až již nacistického nebo komunistického a jejichž osudy, pokud by byly podány jinou formou, například v dokumentární či esejistické podobě, by zejména mládež tolik nezaujaly. V řadě druhé jde o svébytná výtvarná díla, která ocení i ti, kteří spíš než do knihovny chodí do galerií. A ve třetí, neposlední řadě – jde o počin v dnešní době více než potřebný.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava
Filmu české provenience, který by mi vyrazil dech, jsem se dočkal až na podzim. Poprvé se to skoro stalo u Aloise Nebela, na českou kinematografii skutečně revolučního snímku; „na plný pecky“ pak u Poupat. Syrový, pravdivý, skvěle napsaný, zahraný, nasnímaný a zrežírovaný film o lidech, kteří prostě nemají v životě štěstí, se řadí k nejlepším polistopadovým snímkům domácí produkce. Je to dílo, ze kterého mrazí. Z každé jeho minuty, z každého dialogu, z každé situace. Tohle je skutečný život.

Poupata – syrový film o lidech, kteří prostě nemají v životě štěstí 

Ivan Ruml, operní redaktor ČRo 3 – Vltava
Největším kulturním zážitkem roku 2011 byla pro mě říjnová premiéra Jakobína v pražské Národním divadle. Vlastně bych se měl poopravit – generální zkouška, protože o premiéře zúčastnění rozhlasáci takzvaně cedili krev. Přenášeli jsme představení do řady zemí EBU, na stanici Český rozhlas 3 – Vltava a zároveň na digitální stanici D dur. Lví podíl na úspěchu měli Tomáš Černý a Vojtěch Babka. Já jsem se v koutku lože třásl hrůzou, jak to všechno dopadne. Na generálce jsem si ale zaplakal. Vyhrkly mi slzy, když starý hrabě prohlásil: „Ne, já nemám syna!“ Uvědomil jsem si, kolik je dnes rozbitých rodin, že se lidské štěstí mnohdy kvůli malichernostem ocitá v troskách a že děti a rodiče nenacházejí k sobě cestu. Antonín Dvořák nám svou vlídnou hudbou zas uštědřil jednu pořádnou lekci.

Velkolepou přehlídku díla surrealisty René Magritta hostí vídeňská AlbertinaAgáta Pilátová, publicistka
Vybrat jedno představení, výstavu či koncert je vždycky peklo; rozhoduji se mezi velkolepou přehlídkou díla surrealisty René Magritta ve Vídni, skvostnou nahrávkou Dvořákových smyčcových kvartetů v podání souboru Pavel Haas Quartet a nadějnými filmovými počiny českých režisérských debutantů: Aloisem Nebelem Tomáše Luňáka a Poupaty Zdeňka Jiráského. Ale mám-li být úplně upřímná, patrně největším kulturním zážitkem pro mne přece jen bylo, když můj čtrnáctiletý vnuk, vyznavač počítačových her a fantasy literatury, přečetl novelu Romaina Rollanda Petr a Lucie – a líbila se mu. No není to dnes zázrak?

Vladimír Čech, publicista
Vídeň, Retz i Brno, To jsou místa oněch „nej“. Bylo by smutné, kdyby se v tomto ohledu nepřipomněla Vídeňská státní opera. V ní zabodovala sopranistka Anna Netrebko jako tragická Anna Bolena ve stejnojmenné Donizettiho opeře, přičemž jí zdatnou rivalkou – a to nejen podle libreta, ale hlavně co se přesvědčivosti výkonu týče – byla mezzosopranistka Elīna Garanča jako Giovanna Seymourová. Další hluboký zážitek se rovněž vztahuje k opeře. Nefigurovaly v ní sice žádné světové hvězdy o to však byl celkový dojem překvapivější. Letošní festivalová stagiona v příhraničním Retzu pouhých pár kilometrů od Znojma nabídla pětici uvedení Brittenovy Ohnivé pece. V tamním Ve Vídeňské státní opeře zabodovala sopranistka Anna Netrebkokostele sv. Štepána oslovil starozákonní příběh o třech židovských mladících svou inscenační nápaditostí, která při vší své jednoduchosti asociovala mysterium. Kdo je přesvědčen, že poslouchat celý večer výlučně sólové housle musí být nuda, ten se o svém omylu mohl přesvědčit na festivalu Moravský podzim na recitálu Vadima Gluzmana. „Novodobý Paganini“ předvedl názorně nejen čeho všeho jsou housle schopny, ale hlavně že tento instrument, je-li ve správných rukou, sám dokáže oslovit tak, že nasloucháte se zatajeným dechem.

Jan Jaroš, publicista
Nakladatelství Academia vydalo objemný sborník Kolaps a regenerace poskládaný z celkem třiceti příspěvků a zacílený na různé aspekty selhání společenských i přírodních celků. Autoři, zpravidla špičkoví odborníci v daném oboru, zahrnují širokou škálu dějů od pravěku přes starověk, středověk i novověk – a nevyhýbají se ani kolapsům historicky nedávným či přímo současným včetně nynější finanční krize. Přítomné jsou rovněž texty spojující osudy člověka s přírodním rámcem, v němž žije a který různou měrou ničí. Přiznávám, že nejvíce mě oslovila objevná, mýty stírající zamyšlení, která se týkají dějin českého státu – ať již se jedná o selhání předbělohorského státu, pád Rakouska-Uherska nebo rozdělení Československa.

Bronislav Pražan, publicista
Ohromila mě výstava Olomoucké baroko. A to jednak svou koncepcí, díky níž se podařilo jejím návštěvníkům přiblížit, proč bylo toto město v 17. a 18. století významným kulturním centrem střední Evropy; a za druhé tím, že výstava vyústila  ve tři překrásné velké knižní svazky, ve kterých četná obrazová dokumentace doprovodila studie a eseje zhruba osmdesáti odborníků, osvětlujících zmíněný kulturní fenomén ze všech možných stran a úhlů. Na divadle byl pro mě nejsilnějším zážitkem Čechovův Racek nastudovaný činohrou Národního divadla. Režisér Michal Dočekal vyhmátl jádro autorovy poetiky – spojení jemného odstupu a ironie s melancholií  –, svou koncepcí inspiroval skvělé herecké výkony, a tak učinil z Racka hru současnou, zábavnou, jiskřící smyslem, a přitom v sobě obsahující i předtuchu našich temných zítřků.

Racek v Národním divadle – současný, zábavný, jiskřící smyslem

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik, scenárista
K čemu má nejspíše při svém výročním hodnocení přihlížet kulturní „tipař“ v ranku výtvarném? Výhradně jen ke kvalitě díla, či k přínosnosti kurátorského pojetí a uspořádání, anebo prostě ke katarznímu pocitu v sobě samém? Volím třetí způsob a nabízím dva velké letní výstavní počiny v hlavním městě: Představení „života a díla“ myslitele a architekta Rudolfa Steinera v Centru současného umění DOX vedle výstavního projektu Galerie hlavního města Prahy v Městské knihovně, nazvaného Konec avantgardy, sledujícího proměny českého výtvarného umění v dramatických letech 1938 až 1948. V obou případech šlo o výstavy s přesahem, ať už kulturně politickým či filosofickým, obě zpracovávaly neobvyklé množství různorodého materiálu. A nakonec ještě výstava stále probíhající, Bohuslav Reynek, rovněž v GHMP. Proč se už několik let ostýchám v této bilanci jmenovat také Národní galerii, toť otázka pro jiné...

Připravil Milan Šefl



  Jazzové mezníky     
  Nalaďte si
 
  David a kaple     

  Navštivte  
 
  Kulturní zážitky roku
  Téma