Číslo 2 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Alicí Nellis.


 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU

O slepičí krok nazpátek

Jako se od Nového roku počne náš svět posouvat k čemusi archetypálně dobrému, tedy ke světlu, mělo by se totéž dít i z hlediska pokroku, jehož kruciální myšlenkou je vítězství nového nad starým, v němž – kunderovsky řečeno – by „staří mrtví měli ustoupit mladým mrtvým“. Leč zdá se, že v tomto smyslu přešlapujeme na místě, ba dokonce podnikáme výpady do časů vlastního dětství; jako bychom byli syti velkého světa, vracíme se do malých světů vlastního života, kamsi do minulého „doma“. Koho by to před dvaceti lety napadlo...
Kupříkladu u nás doma: Nadělili jsme si k Vánocům s manželkou onen typický „módní výstřelek“ současnosti, tedy retro-gramofon, který umí nejen přehrávat vinyly v podobě elpíček a espíček našeho mládí, on umí proniknout ještě hlouběji do minulosti, totiž k hudbě našich rodičů na deskách šelakových. Užívali jsme si této vymoženosti po celé svátky a objevovali tak kouzlo minulého, tedy zkráceného času hudební reprodukce. Musíte-li obracet desku po dvaceti nebo dokonce pěti minutách, jste prostě na hudbu či mluvené slovo chtě nechtě více soustředěni, nestane se vám akustickým šumem v pozadí aktivit jiných, než právě posluchačských. Jak jsem psal na tomto místě vícekrát: Cesta dopředu bývá zhusta cestou nazpět.
Jakkoli považuji sám sebe za lyricko sentimentálního nostalgika, stran života praktického soudím, že do nového roku je záhodno vyrazit s otevřeným hledím. Jenže ouha, duch všech těch setkání přátel, kolegů či bývalých spolužáků, jež jsem koncem uplynulého roku absolvoval, byl – zdálo se mi alespoň – zřetelněji než dříve namířen právě do minulosti. Ostře zahlížet do budoucnosti jako by se nikomu příliš nechtělo, snad proto, že nepřestajné brblání jevilo se nám už poněkud trapné, v původním slova smyslu trápivé. Jako by nám přišla i sama marnost marná, jako bychom s koncem roku dialekticky vyznávali dvě víry, v nicotu a v nicotnost nicoty.
Abychom po předvánočním společenském vyžití užili společného klidu, vyrazili jsme s manželkou tradičně na Nový rok do příměstské přírody. A ejhle! Cesta dopředu vedla opět nazpátek, tentokrát evidentně prostřednictvím dospělých lidí, veselících se skrze hru, dávající průchod tomu dětskému až dětinskému v nás.  Spatřili jsme zralé muže, které Ježíšek obdaroval hračkami, jež bylo třeba vyzkoušet a pochlubit se jimi -  muže, hrající si s modýlky letadýlek a terénních autíček, jiní si zase chutě hráli na vojáky s maketami všelijakých flintiček či spíše samopalečků a kulometíčků, a sotva jsme na polní cestě stačili uskočit spanilé jízdě okostýmovaných westernových kovbojíčků, dospěli jsme k dospělým lidem, pouštějícím velké draky, na nichž byli zavěšeni a jimi všelijak zmítáni. Nějak se tato činnost na pomezí sportu a hry také jmenuje, ale já přece nemusím být kofr přes všechno. Jisto je, že nikde v tomto hravém hemžení nebylo ku spatření jediné dítě. A bylo-li, nehrálo si, leč tvářilo se nehraně znuděně. I řekli jsme si s manželkou: Kdeže jsou ty děti? A odpověděli si jako zkušení lidé: Samozřejmě že v souladu s vlastním přáním zalezlé v bezpečí domova, kde si také hrají, jenže na počítačích, na nichž zástupně létají, zástupně závodí, střílí a bojují, v horších případech zástupně souloží. Nebojme se proto o své děti, o budoucnost národa. Ony se nějak zabaví, zatímco my si budeme hrát, vracet se do bezpečí vlastní minulosti. Tak jakýpak pokrok. Co bude, to bylo...



  Jazzové mezníky     
  Nalaďte si
 
  David a kaple     

  Navštivte  
 
  Kulturní zážitky roku
  Téma