Kdo sám jsi bez viny...
V dramatu Venkovský učitel (17. 1., ČT1, 20.00) se režisér
Bohdan Sláma, jeden z předních portrétistů odvrácených stránek
naší přítomnosti (Divoké včely, Štěstí), vypravil do jižních
Čech a více než na sociální kontexty se soustředil na stíny
lidské psychiky. Protagonistou je učitel Petr (Pavel Liška,
vévodící i předchozím Slámovým snímkům), jenž po odchodu z
Prahy hledá na venkovské škole sám sebe. Chce utéci před
dosavadními trably, které – jak se záhy ukáže – souvisejí
nejen s jeho „menšinovou“ sexuální orientací.
Sláma i tentokrát vytvořil autorský film, k němuž si sám
napsal scénář. Nepředkládá jednoznačné soudy ani konflikty.
Příběh skládá z množství izolovaných, významově však navzájem
propojených epizod, které titulního hrdinu zachycují jak ve
zdánlivě běžných, tak vypjatých situacích. Přitom není pokaždé
jasné, co je všední a co mimořádné – některé události
získávají další rozměr až poté, co se dodatečně ozřejmí
některé pohnutky či motivace. Učitelův osud se nedotýká jen
otázky, jak žít – navíc v prudérním školství – se stigmatem
homosexuality, zasahuje daleko širší etické spektrum: dotýká
se viny a odpuštění. Pedagog totiž selhal tam, kde se měl
nejpevněji ovládnout.
Pavel Liška rejstřík svých postav obohatil tentokrát typem
vzdělancem. V podobě rozháranosti však jistá ostýchavost,
bezbrannost a nepraktičnost, známé z dřívějška, nadále
přetrvávají. Vždyť právě maximální požadavky na vztah
podložený hlubokým citem mu zabraňují přijmout promiskuitu, k
níž jej přesvědčuje jeho bývalý milenec. Liška si po výrazové
linii počíná nanejvýš střídmě, bez velké okázalosti dokáže
zprostředkovat složitá pnutí mysli, postačí mu nenápadné
gesto, mírně přihrbený postoj, často mlčenlivý pohled.
Sláma rozvíjí učitelovy kontakty v několika rovinách. Jednou
je to spíš jen naznačené – sem spadá vztah jak ke své rodině,
zvláště k dominantní matce, případně ke vnucujícímu se
milenci, tak k různorodému společenství vesničanů, svým
založením řekněme jednodušších. Jindy se vynořují cílenější
spoje, dané určitým učitelovým přilnutím k osamělé vdově Marii
(Zuzana Bydžovská jako venkovská žena, která sama hospodaří na
zemědělské usedlosti), vychovávající dospívajícího syna Láďu
(vynikající Ladislav Šedivý), jenž po rozchodu se svou dívkou
prožívá složité období.
Venkovský učitel je mimořádně citlivý příspěvek do diskuse
nejen o jinakosti, ale také o potřebě vůle.
Jan Jaroš, filmový publicista