Pavel
Kudrna, moderátor
Po tak dlouhé době za mikrofonem se už dá hovořit o lásce, co
u ní rez nemá šanci. Jakpak se ta věrnost zrodila?
Myslím, že už na gymnáziu v Rumburku. Imitoval jsem hlasy
učitelů, dělal třídního kašpara a bavilo mě to. Tenkrát jsem
chtěl být programovým hlasatelem, tahle práce se mi vždycky
líbila. Asi ve mně muselo být něco ženského, nevím, v šesté
třídě jsem dokonce chodil do kroužku šití, nechápu, kde se to
vzalo, protože dneska nenávidím ženské práce šití nevyjímaje.
Tehdy ale asi nějaké geny převážily, takže jsem chodil do
televize za hlasatelkou Zdenkou Vařechovou...
To jste jen tak přijel z Rumburka na Kavčí hory, nechal jste
si ji zavolat a řekl: Tady mě máte?
Ano, tak to bylo, protože jsem měl víc drzosti než odvahy.
Nechal jsem si ji zavolat a řekl něco ve smyslu, že beze mne
nemohou být... Ona se mi kupodivu věnovala, ukázala mi
televizi a pak jsem nějakou dobu docházel k hlasatelkám na
praxi. Jednou jsem se náhodou přichomýtl do budovy televizních
novin ve chvíli, kdy se vysílal nějaký důležitý fotbalový
zápas, a když byla přestávka, řekli mi, abych přečetl zprávy.
Tak jsem je přečetl. Jak to dopadlo, dodnes nevím, ale už mně
víckrát nezavolali, abych něco takového zopakoval... A potom
jsem začal chodit do rozhlasu. Jako externista.
Kdy to bylo?
Externí průkazku jsem získal v roce 1983. To jsem ještě
studoval a na Vltavě dvakrát za dopoledne odhlásil časové
znamení či řekl, že hrát bude ten a ten. A za to všechno sto
osmdesát korun.
Na tehdejší dobu slušné peníze.
Ježíši, to byly skvělé peníze! Byl jsem na vysoké jeden z
nejbohatších studentů. Tehdy jsem studoval Vysokou školu
zemědělskou v Suchdole. Šel jsem tam hlavně proto, že na tamní
koleji, v areálu pro tisíc šest set studentů, měli vlastní
rozhlasové studio. A já toužil jít do rádia pracovat. Jenže
kdo tehdy chtěl jít na mikrofon, musel mít vysokoškolský
diplom. A na VŠZ se ty dvě věci propojily...
Měl jste nějakou konkrétní představu o tom, co byste chtěl v
rozhlase dělat?
Líbilo se mi Studio 7. Jenže tam mi neutrálně řekli, že by mě
vzali sice rádi, ale že je plno. Tehdy byly pevné stavy.
Nasměrovali mě ale na pana Vokála, šéfa hlasatelů, a tam byly
takové osobnosti jako Jiří Valenta, Hana Mašková... Po
konkurzu mě vzali jako externistu.
Jedny zprávy v televizi a praxe z vysokoškolského CRS vám
stačila?
Kdepak. Musel jsem projít „kolečkem“ všech pracovišť, dostával
jsem do trika, všechno jsem se musel pořádně naučit. V té době
jsem pravidelně chodil do Studia 7 za Miroslavem Kaiserem, až
jsem ho udolal a on mě tam vzal jako moderátora. A já
pochopil, že tohle je přesně práce, která mě baví. Snažil jsem
se prosazovat nové trendy, dát do toho trochu „akce“. Všichni
byli na mrtvici. Dneska vím, že bylo přehnané ohlašovat na
Vltavě Bachovy skladby dýžejským způsobem. To opravdu nejde.
Tolerovali vám to?
Tolerovali. Mluvilo se o tom i mezi posluchači a já se tímhle
způsobem dostával postupně dopředu a stával jsem se
moderátorem.
A z externisty internistou?
Když mě přijali na plný úvazek, znovu jsem absolvoval
„kolečko“, tentokrát ovšem pořádně. Byl jsem ve zpravodajství,
u reportérů, v domácí redakci, všude chvíli. A tohle mě
strašně nebavilo. Děsně se to vleklo. Do toho školení
výslovnosti, jak správně dýchat, čtení cizích slov. To už dnes
neexistuje. Krom toho měl každý hlasatel snahu vás nějakým
způsobem vést. Naučit vás, „jak se to dělá“. Fungovalo to,
protože vám poctivě předávali své zkušenosti. Dnes to takhle
není, všichni si hlídají to své, jde o konkurenci. Doba je
tržní, a pokud někdo přijde a bude lepší než vy, znamená to,
že vás může ohrozit. Takhle to chodí dnes a je to hrozná
škoda.
Je tu ale přece oddělení elévů...
To ano, ale spousta elévů nakonec odejde mimo rozhlas. Tady
jsou jakoby nanečisto. Jenže když nastoupíte natrvalo, chtělo
by to, aby vás někdo vedl, protože praxe vypadá jinak, než jak
to stačí poznat elévové.
A vy byste byl ochoten pomoci začátečníkovi, kdyby za vámi
přišel? Předal byste mu nezištně své know-how?
Mám jednoho člověka, který za mnou takhle přišel. Je to kolega
Jiří Kokmotos, s nímž jsme se nakonec dali dohromady před
mikrofonem i v pořadu Výlety. Dnes už mě hravě překonává, v
soutěži Moderátor/Moderátorka roku se lehce vyhoupl na šesté
místo. Nastoupil jako elév; v té době Výlety zrovna začínaly a
já sháněl spolupracovníky, jakési dělníky, kteří by stavěli
stan, rozdávali letáky a podobně. Takhle jsme se seznámili. V
Jirkovi vidím sebe před mnoha lety. Je to nadšenec, trochu
plašan, nemá s ničím problém, vše je ochoten a hlavně schopen
udělat. Jirkovi se věnuju plně, někdy je mu to nemilé, protože
ho kolikrát peskuju, ale to proto, že vidím, že to má cenu,
protože se pro rozhlas narodil.
Překvapilo mě, že v rozhlase zase pracujete jako externista.
Dá se tímto způsobem uživit?
Začínal jsem jako externista, pak jsem byl zaměstnancem, ale
od doby, kdy se rozpadlo Československo, jsem externista.
Vydělávám si slušně, ale znám pouze volnou neděli, protože
přes týden moderuju a v pátek už vyjíždíme s Výlety na nějakou
akci, jako je třeba Flora Olomouc, Borůvkobraní, Slavnosti
česneku... Točíme reportáže, v sobotu postavíme stan a od dvou
do tří z něj živě vysíláme. V noci se vracíme domů, v neděli
posekám zahradu, dohoním resty a asi tak ve tři sebou fláknu
k televizi a spím až do půlnoci. Jako zaměstnanec máte výhody,
třeba dovolenou, jako externista se musíte setsakramentsky
otáčet... Ale v téhle chvíli mi to vyhovuje.
Jak vůbec pořad Výlety vznikl a co obnáší příprava takového
pořadu?
Před osmi lety se slavilo výročí rozhlasu a připomínal se
legendární kbelský stan, odkud se v dobách rozhladových
začátků vysílalo. Alexander Pícha, který tehdy šéfoval
Radižurnálu, chtěl, abych vymyslel něco podobného, jakýsi stan
na cesty po Česku. Věděl, že by mně to bavilo. Takže Výlety
vznikly na Radiožurnálu a poté přešly se mnou na Prahu.
Vznikají dost komplikovaně. Plán musí být hotový hodně
dopředu. Vždy v lednu na něm začínám pracovat a do března už
musí být úplně kompletní. Strávím zhruba dva měsíce u počítače
hledáním akcí, kam bychom mohli jet. Někdy se stává, že jeden
víkend je tolik akcí, že se nedají stihnout, jindy je zase
úplně mrtvo. Takže přesýpáte, kombinujete. Telefonujete,
mailujete. Příprava Výletů je založena na komunikaci, než
vyjedeme do terénu, musí být naprosto jasno.
Šárka Vieweghová
Foto Josef Šmejkal
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 10. ledna.