Cesta z noci ke světlu
Čtyřicet let po smrti Bohuslava Reynka nabízí
Galerie hlavního města Prahy rozsáhlou přehlídku jeho
díla. Je bezejmenná, respektive v jejím názvu stojí pouze
jméno a příjmení umělce plus jeho životní data: 1892–1971.
To je vlastně pro Reynka příznačné. Jeho zralé dílo,
realizované od čtyřicátých do šedesátých let minulého století,
zejména technikou suché jehly, je právě takové povahy:
formátově velmi komorní, ve své povaze pak intimní, jaksi
schoulené v sobě, ztišené až k mlčenlivosti, zahalené nocí,
z níž v obrysech vystupují archetypální figury i reálné
krajinné výseky z rodného Havlíčkobrodska. A ještě něčím je
příznačné: svým základním obratem k úběžníku veškerého dění a
míře všech věcí – k bohu. Do něj vkládal Reynek větší naděje
než do člověka; ostatně i zvířata mu, zřejmě po vzoru svatého
Františka, byla milejšími společníky. Jedna z položek jeho
životopisu, který výstavu otvírá, konstatuje: „Koupil si, z
nedostatku lidského porozumění, stádo ovcí.“
Je to samozřejmě nechtěná komika; ostatně humor je asi jediné,
co Reynkově tvorbě naprosto chybí. Jinak jde o umělce
výsostného, takřka modelového: ze studií v Praze zběhl, aby se
mohl v klidu petrkovského statku soustředit na svoji práci –
výtvarnou, básnickou, překladatelskou. Všetečný experiment,
dravost a překotnost avantgardy dvacátých a třicátých let jej
v podstatě míjely, i když své rané verše publikoval v Moderní
revui, i když se přátelil s kuboexpresionistou Čapkem, i když
si pro inspiraci (a ostatně i pro svoji životní družku Suzanne
Renaudovou) zajel nejednou do Francie. Reynkův názor na život
a umění možná nejvíc formoval staroříšský vydavatel Josef
Florian: Dobré dílo znamenalo i pro Reynka být „dobrý“ k sobě,
k druhým, k tomu, co nás přesahuje – a zanechat o tom
svědectví v podobě „díla“.
Výstava, která trvá v pražském Domě U Kamenného zvonu do 29.
ledna, sice zanedbává poněkud Reynka-básníka i
Reynka-překladatele, čímž se některé niterné souvislosti
trochu trhají, ale Reynek-výtvarník je tu představen
komplexně: včetně mladických pokusů v olejomalbě, tvarově i
barevně robustních, pro autora netypicky syrových, včetně
lyrických kresebných „záběrů“ krajiny v Provenci, včetně
pozdních cyklů Don Quijote, Job nebo Pastorale. Je to dílo
spjaté s člověkem a krajinou; dílo, které přirozeně nachází
spiritualitu v konkrétních prvcích všednosti, ať jde o
jmenované ovce, slepice na dvoře, zátiší s lučními květinami –
nebo vnitřně dramatické postavy a scény z bible, mezi nimiž má
prim ukřižování.
Jestliže dával Reynek „z nedostatku porozumění“ přednost
zvířeti před člověkem, není taková rezignace v jeho tvorbě
patrná. Jeho práce je přes veškerou temnotu, z níž zhruba od
druhé světové války vystupuje, tichá, klidná a smířená.
Ostatně tak působí i Reynek sám – a nejen na proslavených
fotografiích, které pořídila Dagmar Hochová v sedmašedesátém
roce, také ve filmovém dokumentu, který výstavu uzavírá; Josef
Protiva jej natočil v roce 1969, čili dva roky před Reynkovou
smrtí. Je vlastně s podivem, jaká síla z Reynkovy grafické
tvorby jde i s odstupem půlstoletí; zejména vezme-li
návštěvník v potaz protivný hluk, který do výstavních síní
doléhá ze Staroměstského náměstí. Jenže práce Bohuslava Reynka
trvají navzdory. Jsou vlastně dobrým příkladem vítězství ducha
nad hmotou.
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik