|
Přemysl
Hnilička, publicista
Vánoční radost i žal
Na Vánoce i na vánoční rozhlasový program se odjakživa těší
všichni – hlavně ale děti, protože jako vánoční dárek dostanou
většinou nějakou novou rozhlasovou pohádku. Nyní již loňské
Vánoce byly bohužel poznamenány snad tušenou, leč přesto
neočekávanou smrtí prezidenta Václava Havla. Lze konstatovat,
že stanice Českého rozhlasu na tuto zprávu zareagovaly tak,
jak měly: zařazením jak archivních rozhlasových her i
dokumentů, tak aktuálních rozhovorů, esejů či fejetonů.
Z množství pořadů, kterými si ČRo připomnělo Havlovo úmrtí,
lze vyzdvihnout především pořad Kateřiny Rathouské, „vltavský
speciál“ o dramatické tvorbě Václava Havla, který šel živě do
vysílání již v den dramatikova úmrtí. Kromě jiných hovořili o
Havlově uměleckém odkazu Lenka Jungmannová, Vladimír Hulec
nebo Vladimír Just. Redaktor Tomáš Černý zareagoval také a v
předvečer Štědrého dne zařadil do pořadu Fonogramy kompletní
novoroční projev Václava Havla z roku 1990, a tak nám
připomněl celé znění textu, z něhož většinou známe jen onu
větu „Naše země nevzkvétá“.
Nebyla to však jen Vltava, která presidentovo úmrtí uctila:
Český rozhlas 6 připravil hned několik fejetonů na aktuální
téma (Havlův politický odkaz od Ivana Šterna, Havlova knihovna
na Letné? autora Ondřeje Konráda), Radiožurnál profesionálně a
citlivě provedl posluchače zádušní mší za Václava Havla v
předvečer Štědrého dne.
Štědrovečerní popolední čas byl již věnován dětem – alespoň na
ČRo 2 – Praha. V režii Ivana Chrze se představila premiérová
pohádka Melity Denkové Matýsek čaroděj. Jde o další variaci na
téma „čarodějův učeň“ – tak, jak je kdysi zpracoval Antonín
Zhoř pod názvem Učedník kouzelníka Čáryfuka. Tentokrát je
hlavním hrdinou ševcův syn Matýsek (Viktor Dvořák), který jde
do světa na zkušenou. Za pomoci lesního skřítka (Arnošt
Goldflam) se nechá zaměstnat u Černého pána (Petr Nárožný).
Ten však nestrpí v domě nikoho, kdo je aspoň trochu chytrý;
proto se inteligentní Mates musí vydávat za svého vrstevníka,
hloupého Tobiáše. Ve službě se tajně naučí kouzelnickému
umění, které později využije v praxi.
Není, pravda, zrovna výchovné představovat dětem hlavního
hrdinu – podvodníka, který okrádá vesnické boháče za pomoci
kouzel (téma proměněného vola s ohlávkou se ostatně objevuje i
v Čarodějově učni Otfrieda Preusslera), inscenace Ivana Chrze
dokáže šikovně balancovat mezi banalitou a nápaditostí, a tak
se i několikrát již využité téma ukazuje v novém hávu, který
staršího posluchače neurazí a mladšího zaujme. |