Číslo 5 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Václavem Neckářem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Královna a zákulisí anglické politické scény

Anglický režisér Stephen Frears zaujal zejména tragikomickými průhledy na život spodiny, outsiderů neschopných zajistit si důstojnější existenci, lidí se zmařenými osudy – připomeňme alespoň Nahého či později Špínu Londýna. Ale souběžně zkoumal také nejvyšší společenské vrstvy, aby upozornil nejen na zavedené rituály, ale hlavně pronikl do jejich mentality, do (ne)schopnosti překročit vzorce smýšlení i skutků. Na politické špičky se zaměřil již v Údělu, kde portrétoval ministerského předsedu Tonyho Blaira, a ve stejném protokolárním stylu, prokládaném trefnými bonmoty a odlehčujícími, spíše zlidšťujícími než výsměšnými postřehy, pokračoval rovněž v Královně (v sobotu 4. února ve 20.55 uvádí ČT1).

Helen Mirrenová v roli současné anglické panovnice potvrdila svůj široký herecký rejstřík

Scénáře k oběma snímkům sepsal Peter Morgan, bystrý znalec zákulisí špičkové politiky, ale i povahopisu jejích aktérů. Královně sice vévodí současná anglická panovnice Alžběta II. (její gesta, chůzi i dikci věrohodně postihla Helen Mirrenová, opět potvrzující svůj široký herecký rejstřík), avšak jejím výrazným korigujícím partnerem se stává právě ministerský předseda Blair, jehož opět ztvárnil Michael Sheen. Vtiskl mu řekněme plebejské rysy, jak možná nadsazeně naznačuje mírně trapasovitá první audience u královny. A je to právě on, kdo se i později řídí především svým lidským, citovým instinktem, nikoli politickou kalkulací. Plným právem můžeme uvažovat u obou ústředních představitelů o hereckém koncertu, v němž se vzájemně doplňují, a to jak procesem hereckého ztvárňování, tak výslednými povahopisy.
Jakýmsi prubířským kamenem příběhu se stává dozvuk tragického skonu princezny Diany. Alžběta váhá považovat ji za člena královské rodiny, takže se přiklání k uspořádání privátního pohřbu namísto státního. Nechápe, proč je veřejnost kvůli tomu nespokojená, dokud se sám Blair nezasadí o změnu dosavadních záměrů. I když Dianu spatříme nanejvýš v televizních zprávách (a dokumentární vsuvky zaujímají důležitou součástí příběhu, zjednávají mu autentické zakotvení v čase a prostoru), právě ona se stává výsostným spouštěcím podnětem, který podrobně ozřejmuje rozdíly mezi oběma protagonisty, rozdíly v jejich mentalitě, určené nepochybně i rozdílnou třídní příslušností.
To, co Alžběta považuje ze svého aristokratického pohledu za nepřípadné a nevhodné, Blair vnímá jako spoluvyjádření soucitu a účasti. Snímek tak bez stínu skandálnosti přibližuje a pomáhá pochopit leckteré svérázy politického zákulisí v Anglii.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Bouček, nejen dokumentarista
  Nalaďte si
 
  Čerstvá krev popu     

  Pořiďte si  
 
  Severský film na Vltavě   
  Téma