|
Severský film na vlnách stanice Vltava
Stanice Vltava přichystala pro letošek velkolepý cyklus
věnovaný severským kinematografiím, to jest dánské, švédské,
norské, finské a islandské. Zkušení moderátoři Tomáš Pilát
a Josef Vomáčka zpracovali s řadou pozvaných odborníků
celkem dvacet částí, které pojednávají o filmovém dění na
evropském severu od nejdávnějších počátků až po současnost.
Vltava je odvysílá od pondělí 30. ledna každý pracovní den a
kromě premiéry zařazuje týž den ještě reprízu. Zájemci se
mohou do poutavého vyprávění zaposlouchat až do poloviny
února.
Ačkoli
se vývoj každé ze zmíněných kinematografií liší od ostatních a
vykazuje vlastní specifika, určité společné rysy přece jen
nalezneme. Sjednocujícím prvkem je obdobné kulturní klima dané
protestantstvím. Z toho plyne vážný, strohý náhled obrácený do
nitra často rozvráceného člověka. To zprostředkovává již
literatura (z níž filmaři vždy rádi čerpali) a přebírá to
rovněž film. Určitě není náhodné, že se tu nikdy nerozvinul
opulentní vizuální styl, jako tomu bylo třeba na evropském
jihu“ stačí připomenout tvorbu takových osobností jako
Fellini, Visconti nebo Pasolini.
První hvězdy
Nikdy se tu nedařilo senzacechtivým filmům stavějícím na
napětí a pronásledování (příklad z doby nejnovější: filmový
přepis Larssonova detektivního hitu Muži, kteří nenávidí ženy
skončil u nás až na 75. místě v žebříčku návštěvnosti). Až na
výjimky se
nedařilo
ani komediím. Severské filmy se odjakživa vyznačovaly
ponurostí, ať se věnovaly různě deformovaným mezilidským
vztahům, ať zkoumaly sevření lidské duše nesnášenlivou
náboženskou vírou (už z roku 1921 pochází snímek Čarodějnictví
v průběhu věků), nebo sociálními poměry.
Skandinávské země – snad s výjimkou Dánska – patřívaly k
chudým evropským zemím, avšak filmová tvorba v nich dosáhla až
překvapivého rozkvětu. Vezměme si třeba dánský film: tamní
srdceryvná melodramata si podmaňovala diváky již v dobách před
první světovou válkou a pak i během ní. A právě tam se zrodily
první hvězdy srovnatelné s těmi dnešními – když roku 1917
zemřel Valdemar Psilander, pohřební průvod byl několik
kilometrů dlouhý a několik hořekujících fanynek se z hlubokého
zármutku dokonce rozloučilo s vlastním životem. Dánský režisér
Carl T. Dreyer dosáhl mezinárodního věhlasu, zvláště když ve
Francii natočil průkopnický snímek Utrpení Panny orleánské
(1928). Zachycuje v něm uvěznění Jany z Arku, vystavěné na
detailech oduševnělé tváře trpící hrdinky i odpudivém,
přetučnělém vzhledu prelátů.
Hubený a zakulacený
Ale Dánsko nabídlo celému světu i dvojici komiků, kteří
úspěšně konkurovali americkým groteskám – Pata a Patachona.
Než začali kralovat zámořští Laurel a Hardy, právě oni,
jeden dlouhý a hubený, druhý malý a zakulacený, jímali
sociálně podbarvenými příběhy,
v nichž ztvárňovali osudem stíhané vyděděnce s dětsky
bezprostředním vnímáním
světa.
Ve stejné době ohromili i švédští filmaři, najmě Victor
Sjöström a Mauritz Stiller. Oba zpracovávali temné, často
mytologicky podbarvené příběhy, osudově rozeklané spáchaným
zločinem či mstou (Vozka smrti, Poklad pana Arna). Oba marně
hledali štěstí v Hollywoodu, kde takříkajíc pásová výroba
ubíjela výrazné tvůrčí osobnosti – prosadila se tam jen jejich
krajanka, herečka Greta Garbo. Ve Švédsku i v Dánsku přišla po
krátkodobém uměleckém vzedmutí desetiletí útlumu, z něhož se
celá Skandinávie probudila teprve po druhé světové válce. Vždy
však fascinovala schopnost kameramanů postihnout krajinný
rámec příběhu i jeho zniternění.
Mladí rebelové
Od padesátých let minulého století se vynořují osobnosti
určující vývoj a zdaleka přesahující regionální rozsah –
zejména Ingmar Bergman. Po půlstoletí zosobňoval švédskou
kinematografii (viz takové zásadní tituly jako Sedmá pečeť,
Mlčení, Hodina vlků, Hadí vejce, Fanny a Alexandr), až jeho
mladí kolegové, například Donner, Troell, Widerberg, Sjöman,
pocítili neodbytnou touhu proti němu rebelovat. Oproti
Bergmanovým až zraňujícím průhledům do lidského nitra (s
pověstnou přítomností „mlčícího Boha“, jehož se hrdinové marně
dovolávají) stavějí člověka zmítaného sociální beznadějí. Už
názvy některých filmů, ve své době uvedených také u nás, plně
vyjadřují sledované zacílení: Hlad, Havraní čtvrť, Takový je
můj život, Ten musí jít z kola ven.
Právě šedesáté roky přinášejí ve všech severských
kinematografiích oživení. Pád cenzurních zábran dovoluje
otevřené zkoumání i donedávna tabuizovaných sexuálních
záležitostí,
otevírají se citlivá témata související jak s druhou světovou
válkou (a pochybami kolem údajné neutrality), tak s příliš
těsnou blízkostí bolševického ruského obra. Poznenáhlu se
prosazují osobnosti, které už od konce minulého století
zásadně ovlivňují nejen své mateřské země.
Ve Finsku se tak prosazují bratři Kaurismäkiové, zvláště Aki;
na Islandu získává rozhodující slovo Fridrik Thór Fridriksson;
v Dánsku na sebe upozorňuje zejména Lars von Trier s námětově
i stylisticky různorodou, často šokující tvorbou. Zdá se, že
zejména dánští filmaři, jakkoli v jejich uctívání lze
spatřovat příznak módního pokrytectví, nejvýrazněji oslovují
mezinárodní publikum. Každopádně tragikomické pohledy na svět
bez předem zaručených jistot a s pravidly málokdy spolehlivými
silně oslovují – a rozhlasové přemítání bude i tomuto aspektu
věnovat svou pozornost.
Jan Jaroš, filmový kritik |