Číslo 5 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Václavem Neckářem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Václav Neckář, zpěvák

Počítal jste s něčím takovým?

Ne, s něčím takovým jsem rozhodně nepočítal. Myslím si, že tohle pozdvižení přišlo v pravý čas. Vůbec mě nenapadlo, že od muzikantů o generaci mladších, než jsem já, takovou nabídku dostanu. Navíc s písničkou, která se mi opravdu líbí.

Co s vámi dělá ohlas písně mezi lidmi?

Dojímá mě. Lidé mě zastavují na ulici a chválí píseň samotnou i to, že jsem ji natočil. Úchvatná byla i chvíle, kdy jsem Půlnoční zpíval poprvé na veřejnosti. Bylo to v Divadle Archa při křtu soundtracku z filmu Alois Nebel a diváci zpívali spolu se mnou. Málem jsem se rozbrečel.

Nabízí se další spolupráce s autory této písně. Uvažujete o tom?

Doufám, že k ní dojde. Zanedlouho bychom měli začít s kapelou Umakart točit nové album. Už když jsme se scházeli kvůli Půlnoční, přišli pánové Jaromír Švejdík a Dušan Neuwerth s nabídkou dalších písní. Postupně jsme na nich začali pracovat, po úspěchu Půlnoční se to rozumělo tak nějak samo sebou.

Stále hodně pracujete, koncertní diář máte nabitý k prasknutí. V polovině ledna jste ale musel z důvodu hlasové indispozice zrušit koncert.

To je pravda, lékaři mi zakázali zpívat a doporučili minimálně týdenní hlasový klid. Už teď je ale stanoven náhradní termín zrušeného plzeňského koncertu – uskuteční se 19. února.

Jak se jinak cítíte? Loni hodně vašich fanoušků vylekaly vaše zdravotní problémy…

Pominu-li ten hlas, cítím se dobře. Ty tehdejší problémy, to bylo jenom takové krátké vybočení z běžného pracovního i osobního života. Prostě se najednou sešlo několik náročných záležitostí, které mě vyčerpaly. S Jirkou Menzelem, Jitkou Zelenohorskou a Naďou Urbánkovou jsme na filmovém festivalu Cinema Mundi v Brně uváděli film Ostře sledované vlaky. Před jeho promítnutím ve Velkém Špalíčku jsem víc než půl hodiny stál ve větru a velké zimě na náměstí. Do Prahy nás  pakvezl Osvald Schorm, syn Evalda Schorma, přijeli jsme někdy kolem půl jedné v noci. A vstával jsem v pět ráno, čekal jsem totiž na sanitku, která vozí manželku třikrát týdně na dialýzu. K tomu se přiřadila nevhodná kombinace léků a nespavost. Strávil jsem v nemocnici tři dny, pak se ke mně domů nastěhoval brácha a staral se mi o jídlo. Manželka přece jenom měla dost starostí sama se sebou. Ale za týden jsem byl fit.

Starost o manželku je asi ve vašem životě nový, důležitý prvek.

Ano. Léta jsem strávil na pódiích, tuhle roli jsem se musel učit. Ale není zbytí.

Mluvil jste o festivalu Cinema Mundi – Ostře sledované vlaky tu byly uvedeny po pětačtyřiceti letech od vzniku. Byla to velká sláva?

Sláva? To nevím. V sále bylo ale plno. Přišlo i nové publikum, po všech těch letech tenhle film lidi pořád zajímá. Reakce v hledišti byly dobré. A snímek má pořád co říct i divákům v cizině. K tomu mám osobní vzpomínku: Před deseti lety jsem byl s Jirkou Menzelem s tímhle filmem v New Yorku, přišel tenkrát i Miloš Forman. Bylo plno, mladí, starší, študáci, sedělo se i na schodech. Polovina lidí v hledišti byli Češi a Slováci a polovina Američané. Při projekci se tak ozýval dvojí smích – nejdřív se smáli Češi a Slováci, vzápětí Američané, když si přečetli titulky. Bylo to skutečně příjemné. Vlaky tam tenkrát promítali v programu filmového minifestivalu, v jeho rámci hrála i naše kapela, měli jsme tehdy také vystoupení pro krajany. Bylo to těsně před 11. zářím 2001, ještě jsme viděli stojící Dvojčata...

Ostřec sledované vlaky byly – a stále jsou – velice slavným filmem. Nabídka na roli Miloše Hrmy vás prý zezačátku překvapila, je to tak?

Ano. K té nabídce mám taky zajímavý příběh. Ostře sledované vlaky byly mým prvním filmem. Původní Hrabalovu novelu jsem dostal jako dárek od ředitele Divadla Rokoko Darka Vostřela. Přečetl jsem ji za jednu noc, moc se mi líbila. Samozřejmě jsem vůbec nečekal, že dva měsíce na to přijdou z Barrandova, abych hrál Miloše ve filmu. Takhle se to hezky sešlo. Ten film byl nakonec hodně slavný, jak známo, dostal i Oscara.

O mnohých filmech, ve kterých jste hrál, se poměrně často mluví. Ve vaší filmografii ovšem figuruje i u nás málo známá zfilmovaná opera Lady Macbeth von Mzensk režiséra Petra Weigla…

Lady Macbeth Mcenského újezdu je skvělá Šostakovičova opera, Petr Weigl ji převedl do televizního filmu v americko-německé koprodukci. Hrála tam spousta českých herců, zpívali zahraniční, mnohdy hvězdní pěvci. Petr Haničinec hrál mého tatínka a Michal Dlouhý mě ve filmu zabil. Byl to zase jeden ze snímků, kde buď umírám, nebo se žením. Tuhle činnost mám prostě ve svém filmovém popisu práce.

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Herbert Slavík, Dušan Tománek, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 24. ledna.



  Bouček, nejen dokumentarista
  Nalaďte si
 
  Čerstvá krev popu     

  Pořiďte si  
 
  Severský film na Vltavě   
  Téma